Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Mountainbike Show Your Stuff

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 23 jan 2019 21:03

Ik ben eigenlijk helemaal geen MTB’er. Dik 2 jaar geleden kreeg ik het in mijn kop om aan de Drenthe200 mee te doen. 2 maand daarvoor mijn sleutelbeen gebroken na een valpartij op de racer. ;-( in eerste instantie wilde ik de Drenthe200 op mijn Fitnessbike met crossbanden gaan rijden maar eigenlijk was dat niet echt slim dus kocht ik een Merida MTB. Ik had er allemaal niet zoveel verstand van maar ik kon een volledig uitgevoerd SLX MTB voor een scherpe prijs kopen. Zou een goede fiets zijn. Maand voor de Drenthe200 zat ik voor het eerst sinds 1995 weer op een MTB :-) de Drenthe200 in 10 uur uitgefietst en eigenlijk werd die daarna nog maar weinig gebruikt. Maar nu met de sneeuw is het toch weer heel leuk speelgoed :-)

Afbeelding

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 02 aug 2019 20:52

Vandaag wel heel veel regen... Mooie dag om de mtb eens van groot onderhoud te voorzien. En daarna ff op de foto ;)

Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 17 aug 2019 16:09

Het werd weer tijd voor een nieuwe MTB. Mijn huidige is een cannondale f29 carbon 3 vanuit 2013 naar eigen smaak opgebouwd. Ik heb altijd een haat liefde verhouding met hem gehad.
Rijd super, maar alle SI onderdelen konden met niet bekoren. Veel moeten doen om hem kraakvrij te krijgen en elk ritje wel een paar kraakje.

Ik wilde eigenlijk een scott scala N1no frame, maar die waren in mijn maat uitverkocht en de opbouw zou aan de dure kant worden. Ik wil een lichte xc fiets, niet extreem licht, maar licht en sterk.

Vriend van mij vond zijn nieuwe American Eagle niet fijn rijden en had er slechts 500km op gereden. Ik kon hem voor een prikkie overnemen.

Nog wel wat zaken aangepast, de afbouw met smolke zadelen zonder setback is voor mij niets, net als dat ik het darimo stuur iets te licht vond. Ik wil wel wat zekerheid. Dit is vervangen door ritchey superlogic en wcs flex kan.

De bouten en borecaps van de hope remmen zijn zwart geworden waar ik die kon vinden van tita en alu.
De ninthwave wielen zijn opnieuw gestaakt. Hij had in 500km op de weg al twee keer spaakbruik. Reden te korte spaken en de offset velg gaten waren niet mooi schuin geboord. Andless heeft het weer mooi in order gemaakt.

Voor de rest bestaat de opbouw uit:

AM Eagle Atlanta 2.0 gun metal
Fox factory kashima remote loskomt
Sram xx1 eagle gold met race face next sl ( wordt nog vervangen voor een xx1 quarq)
36t absolute black ovaal
Hope race x2 achter race m4 voor, carbon ti rotors
Eggbeater 11 ti
Arione r1 wilde, wordt misschien berk lupine
Ninthwave bourne, carbon ti, Spain xray
Pirelli H, M en S scorpion 2.2 light notubes vloeistof

Totaal 8.7 kilo met bidon houders, Garmin mount en verstopte ninja pomp in de zadelpen

Net voor de vakantie twee keer paar uur Amerongen en Leersum gereden, heerlijke fiets echt een race MTB, lekker stabiel, precies te sturen en best wat comfort, wat vooral aan de subliem fox en paar uurtjes tuning is te wijden. De ritchey flexpen is mooi comfortabel.

Alles eraf en netje schoongemaakt:
Afbeelding

De oude zilveren bouten en bore caps nog:
Afbeelding

De doos met spullen uitgepakt
Afbeelding

Zwarte tita bouten en een zwarte borecap
Afbeelding

En in zijn geheel
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 17 aug 2019 17:00

Mooie bike! Zie alleen niet alle afbeeldingen. Hoe bevallen deze banden? Ben op zoek naar een alternatief voor de Maxxis Ikon en Rekon Race.
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 17 aug 2019 18:51

Ik vind ze super. Ze passen mooi om de velg, niet te strak en niet te los.
Ze zijn zonder vloiestof al dicht, zijn perfect rond en lopen echt heel mooi.
Zwikken ook niet ineens weg wat ik bv met een schwalbe wel had.

Ik heb wel echt thuis op de MTB baan heel veel geprobeerd met bandenspanning en de vork setup.
Kwam met mijn 82 kilo en redelijk setback uit op 1.7 a 1.8 achter en 1.5 a 1.6 voor. lager vond ik de fiets te vaag worden. Ik merkte dat je beter de vork iets zachter kan zetten en den banden 2 tiende meer.

De vork staat voor mijn gewicht aangegeven op 96psi. ik rijd op 90psi en 7 clicks rebound waar 8 wordt aangegeven en 16 clicks op de fit demper

Ik heb ze alle 3 gekocht de S, M en H. De rear specific heb ik niet. dat is een beetje een racing ralph en is misschien handig als je vaker wat lange stijle klimmen rijd ook in het nat.

De 2.2 light wegen 690 gram, niet heel licht.
Ze vallen op deze velg met een interne breedte van 24.5 rond de 55/56 mm na een keertje rijden op 1.7 bar.

De S vind ik echt wel heel grof voor in nederland, de eerste keer voor mee gereden op Leersum amerongen.
De week erna de M (toen was het nat haha en toen ik met de s reed kurkd
De H had ik beide keren achter zitten. Die loopt heel erg mooi en in alles boven zuid limburg heb je nooit meer nodig wat mij betreft. Als het nat is in limburg of ardennen kom je misschien te kort.

De M is een mooi voorband loopt ook heel licht als je wat meer allround wilt zou ik die ook achter pakken.
Maar in de paar korte stijle wortel klimmen op Leersum slipte ze niet door met vol aanzetten

De banden reageren mooi op bandenspanning, heel linear. De demping is goed.
Ze hebben ook op asphalt veel grip en voelen heel controleerbaar aan. Gezien mijn wat zwakke rug denk ik eraan om volgende jaar de MTB op vakantie mee te nemen en daarmee ook op de weg te fietsen en dan zijn dit prima banden. Ik denk niet eens dat ik op deze fiets veel trager ben op een heel rondje hier bij het gardameer

Het laatste vergelijk wat ik had was een micheling force xc voor en achter een jet.
De force had meer grip maar liep zwaar, de Jet had achter net zoveel grip als de H maar liep echt zwaarder.

Maar de michelins waren zeker heel goed, maar je kreeg ze echt amper op de velg, ik heb er een var tyre lever op gebroken.

mocht je het interessant vinden...…….
Ik heb wel echt thuis op de MTB baan in vlaardingenheel veel geprobeerd met bandenspanning en de vork setup.
Kwam met mijn 82 kilo en redelijk setback uit op 1.7 a 1.8 achter en 1.5 a 1.6 voor. lager vond ik de fiets te vaag worden. Ik merkte dat je beter de vork iets zachter kan zetten en den banden 2 tiende meer.

De vork staat voor mijn gewicht aangegeven op 96psi. ik rijd op 90psi en 7 clicks rebound waar 6 wordt aangegeven en 16 clicks op de fit demper waar 18 wordt aangegeven.

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 17 aug 2019 19:38

Knappe bike! Wow wat een gewicht :shock:
Momenteel rijd ik met een fully maar mijn hardtail heb ik maar net onder de 10kg gekregen. Ik liet nog wel wat gewicht liggen met wat GX onderdelen en een alu stuur maar ik had wel een 1400gr wielset, 600gr bandjes etc. MaaR die van u is nog 1,3kg lichter, straf! Moet al een heel licht frame zijn om mee te beginnen!
Mijn stuur was ook wel zo smal niet :P

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 17 aug 2019 20:27

Thanks voor de gedetailleerde toelichting. Ik ga ze ook eens uitproberen.
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 18 aug 2019 17:28

NoChain schreef: 17 aug 2019 19:38 Knappe bike! Wow wat een gewicht :shock:
Momenteel rijd ik met een fully maar mijn hardtail heb ik maar net onder de 10kg gekregen. Ik liet nog wel wat gewicht liggen met wat GX onderdelen en een alu stuur maar ik had wel een 1400gr wielset, 600gr bandjes etc. MaaR die van u is nog 1,3kg lichter, straf! Moet al een heel licht frame zijn om mee te beginnen!
Mijn stuur was ook wel zo smal niet :P
Thanks, nou dat frame is nog een soort van zwaar haha 1250 gram en 150 voor het bracket lager. De wielen zijn vooral licht 1210 gram, de schijven en pedalen zijn dat ook. Pak je bv een scala in L zit je zo rond de 950 a 1050 en

Ik heb nog een darimo stuur liggen van 96gram 720mm, maar ik twijfel nog vind dat zo licht.

Fox is ook licht met 1420 incl loskomt. Wel grappig om een keer een vaste vork te kopen een 3t is 600 gram.

Maar goed ik wil graag een lichte fiets maar het moet wel een mtb blijven een geen gravelracer met recht stuur

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 18 aug 2019 18:06

Nice wasbeer!

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3386
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 18 aug 2019 18:10

Mooie fiets wasbeer 😍
Afbeelding

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15953
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 18 aug 2019 18:12

Mooie fiets met een beetje bling :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37660
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 18 aug 2019 18:47

Fraai!
Die vork zou ik ook graag in mijn Epic hebben ipv die zeer matige RS met Brain demper. Inmiddels ben ik er wel achter dat Brain achter prima werkt, maar dat vóór een goede vork met lockout veel beter af te stellen is.
Less is bore

Plaats reactie