Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Banden vraag

krommenek
Forum-lid
Berichten: 193
Lid geworden op: 29 okt 2005 00:49

krommenek 21 nov 2007 18:25

Hoi,

Nog een vraagje:

Welke banden achten jullie geschikt om te gebruiken op een mountainbike voor als je zowel stukken op de weg als in het bos rijdt.

Als deze banden er niet zijn, welke maken dan het minste geluid op asvalt?


Gr.
Eric
---- Think ahead, Cycling forward. ----

leovl
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 jul 2006 00:50

leovl 21 nov 2007 21:03

Er zijn verschillende merken die een polyvalente (zo heet het volgens mij) band in hun pakket hebben. Dit is een compromis tussen grip/gewicht/rolweerstand
Ik ben zelf tevreden met de Racing Ralph van Schwalbe, ik rijd er ook het hele jaar mee.
Er zijn ongetwijfeld forumgebruikers met ervaringen met andere merken zoals Continental, Maxxis, Michelin enzovoort.

intersantos
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 12 mei 2005 21:24

intersantos 21 nov 2007 22:28

Ik heb zelf een tjidje met de Fast Fred gereden. Vond ik een redelijk compromis, maar het blijft wel een compromis. Wellicht dat de nieuwe Furious Fred iets voor je is. Zelf heb ik daar geen ervaring mee.
http://www.schwalbe.de/nl/nl/startpagin ... 019f2e4837

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 21 nov 2007 23:55

AFgelopen zondag heb ik voor 't eerst op m'n nieuwe Cannondale Taurine gereden met Larsen UST TT banden eronder. Ik ben toen gigantisch hard op m'n bek gegaan doordat ik plots de grip met m'n voorwiel verloor in een bochtje. Het was geen boomstronkje oid. De bandenspanning was ongeveer 2 bar. Ligt dit aan de banden, de druk of had ik gewoon pecht (of verkeerd gestuurd)? In zeven jaar mtb'en was zo'n crash me namelijk nog nooit voorgekomen en vertrouw die bandjes nu niet echt meer.

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 22 nov 2007 09:43

Er is gewoon niet 1 band! Iedere ondergrond heeft z'n eigen type. Dat verandert weer als je single track in de zomer een uitgedroogd paadje is en in het najaar een modderpoel wordt. Banden die een beetje lopen op de weg hebben veelal zo'n doorlopend recht profiel over het midden van het loopvlak. Goed voor op de weg maar als je bergop over een stenen paadje rijdt heb je juist geen grip. Dan liever een "open" profiel maar daarmee trap je je het lazerus op het asfalt, slijten ze weg in een hele korte tijd en maken ze veel herrie.

Kortom in winter-moddertijd vergeet het maar 1 band voor alles, in de zomer als het goed droog is wil dat iets beter lukken.
Mijn trainingen op bikeplanner.com

toni
Forum-lid
Berichten: 370
Lid geworden op: 07 sep 2005 17:04

toni 22 nov 2007 10:44

Schwalbe racing ralph loopt op het asfalt behoorlijk goed. Volgens mij een prima all-round band voor zowel terrein als weg. Ik fiets momenteel met deze band in 2.4 (!) inch uitvoering een dikke 80 km per dag op en neer naar mijn werk. Voornamelijk asfalt maar ook enkele stukken modderig zandpad. Een koerssnelheid van 29-30 km / uur is prima haalbaar met deze band.

Bij vies weer (nattigheid, blad, modder) geeft deze band zelfs op asfalt een vertrouwd gevoel. Als het weer wat droger wordt overweeg ik een setje kojacks te leggen. Uitgesproken weg-banden die net iets beter lopen dan de racing ralphs maar totaal niet geschikt zijn in terrein.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 22 nov 2007 10:54

RR is een van de beste compromis-banden. Lage rolweerstand en meer dan acceptabele grip in het terrein. Enige nadeel is dat de slijtage relatief hoog is.
In de modder is het overigens niks.
Less is bore

seger
Forum-lid
Berichten: 887
Lid geworden op: 08 apr 2007 21:03

seger 22 nov 2007 18:59

De Schwalbe Racing Ralph staan bekend als snelle mtb banden met een lage rolweerstand. Ook op de weg wil je er nog goed mee vooruit komen. Erg fijne banden om mee door het bos te scheuren, maar als het modderig is, komen ze toch echt grip tekort. Dan is de Nobby Nic een beter alternatief. Meer grip en toch een lage rolweerstand. Ik rijd altijd met Nobby Noc 2.25 voor en Racing Ralph 2.25 achter. Nu het modderig begint te worden, overweeg ik ook achter een Nobby Nic te steken. Maar de Nobby Nic's zijn misschien minder fijnop het asfalt...
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...

Gebruikersavatar
Edwin
Admin
Berichten: 1497
Lid geworden op: 09 okt 2006 18:11

Gebruikersavatar Edwin 23 nov 2007 14:31

Als het droog is vind ik de Killerbee een fijne band. Rijdt lekker op zowel de weg als op niet al te lastig terrein. En maakt weinig geluid...was toch 1 van je criteria?

Vd week op een testfiets met NN voor en RR achter in de blubber gereden.....aparte ervaring zo glibberend van links naar rechts met je achterwiel ;) Dan is dubbel NN inderdaad beter.
Afbeelding | Afbeelding

Plaats reactie