Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Advies over XT schijfremmen

mikebiker
Forum-lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 01 sep 2006 23:27

mikebiker 03 dec 2007 11:12

Hoi,

Pas een nieuwe mtb gekocht, gary fisher ziggurat, alles XT. Ik heb de schijfremmen goed proberen te stellen (bij het 'zoeken' naar eerdere berichten, blijkt dat je eerst rem moet fixeren; dat heb ik niet gedaan).
Op weg naar 1e rit in het bos liepen de wielen prima. In bos gingen ze wat slepen, maar het was wel een grote modderbende, dus zal wel daaraan gelegen hebben. Bij thuiskomst kon ik mijn achterrem bijna niet meer inknijpen, want wiel liep helemaal vast. Na losdraaien bevestiingsbouten en proberen opnieuw af te stellen al stukken beter, maar hij loopt nog steeds niet helemaal vrij. Ik schat in dat ik hem wel weer vrij kan laten lopen, maar als het elke keer dit feest wordt, word ik daar niet blij van.

Heeft iemand dezelfde ervaringen of tips? Kan ik trouwens zelf instellen in hoeverre ik de remmen kan inknijpen? Alvast bedankt.
Groet,
Mike

pepino
Forum-lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 13 sep 2007 12:07

pepino 03 dec 2007 13:25

Heb ook de intentie een nieuwe mtb te kopen maar over de aanschaf van schijfremmen twijfel ik nog. Geen nieuwe discussie omtrent voor en nadelen aub, maar ik merk toch vaak dat veel mensen problemen hebben met die schijven. Doen jullie onderhoud en afstelling zelf of gaan jullie steeds naar FM?

evers
Forum-lid
Berichten: 1188
Lid geworden op: 21 mar 2006 20:58
Locatie: Eindhoven

evers 03 dec 2007 15:24

Ik doe onderhoud zelf, meestal althans want het duurt langer dan dat een fietsenmaker er mee bezig is. Zelf heb ik echter nog nooit een probleem gehad met schijven. Wat voor weer, terrein dan ook.

Gewoon goed schoonhouden dan is er niks aan t handje
Train ze!

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 03 dec 2007 16:03

Heb ook XT schijfremmen en heb er (behoudens het bekende slepen) nauwelijks problemen mee. In het begin was het wel wat gepruts om ze goed af te stellen. Als ik het goed begrijp heb je ze al goed gecentreerd (remklauwen losschroeven, hendels inknijpen, klauwen weer vastzetten). Als dat goed is kan je ook even de remblokjes eruit halen, de zuigers helemaal terug duwen met een schroevendraaier ofzo, blokjes er weer in en dan een aantal keer inknijpen om de zuigers weer naar de schijf te zetten. Als dat ook niet helpt kan je eens kijken of de schijven wel recht zijn, het frame en alle bevestingspunten wel recht zijn, of er niet teveel olie of lucht in de remleidingen zit (zelf weinig ervaring mee), etc.

Maar bij mij zijn de eerste twee (nogal simpele) handelingen meestal voldoende om ze weer goed afgesteld te krijgen.

pim3
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 06 mei 2007 21:26

pim3 04 dec 2007 22:07

Zit er niet nog vuil in de behuizing van de rem? Had ik namelijk bij mijn Juicy's. Met tuinslang tussen de blokjes etc. gespoten, laten drogen en ik hoefde niet eens opnieuw af te stellen.
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team

mikebiker
Forum-lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 01 sep 2006 23:27

mikebiker 04 dec 2007 23:14

Nee, ik had de remmen nog niet gecentreerd door inknijpen rem. Dat zal ik van de week even doen. Anders ga ik het zoeken in de hoek van de 'afwijkingen'. Bedankt alvast. Ik laat wel ff weten of het gelukt is.
Groet,
Mike

mikebiker
Forum-lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 01 sep 2006 23:27

mikebiker 08 dec 2007 00:03

Waarschijnlijk is het centreren gelukt, want wiel draait weer vrij. Hartelijk dank voor jullie goede suggesties.
Ik heb nog een vraag. Ik maak nu meteen maar even misbruik van dit deskundig gezelschap;), want met schijfremmen ben ik totaal niet bekend. Mijn voorrem is gemakkelijk in te knijpen en veert soepel weer terug. Bij mijn achterrem voel ik bijna direct tegendruk. Is dit normaal en/of af te stellen?
Groet,
Mike

mikebiker
Forum-lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 01 sep 2006 23:27

mikebiker 22 dec 2007 22:51

Achterschijf bleef toch aanlopen, dus naar fm gegaan. Achterremblokken bleken naar 1,5x fietsen volledig afgesleten (!!!!????). Nieuwe erin gezet, goed afgesteld.....50 km. door bos gestuiterd. Allemaal fantastisch. Thuis aangekomen liep en loopt hij weer een beetje aan.....ik word er een beetje moedeloos van.

Nog meer ervaringen met aanlopers?
Groet,
Mike

galibier
Forum-lid
Berichten: 340
Lid geworden op: 18 feb 2006 21:09

galibier 22 dec 2007 23:23

Ik heb hetzelfde probleem met XT schijven Na 1 moddertocht en 1 strandtocht blokken telkens volledig op door slepen. Na nieuwe blokken te hebben gestoken draaiden ze de eerste 20km wel soepel. Dan herbegon het slepen (vooraan). Gisteren blokken vooraan eruit, met wattenstaafje en reinigingsalcohol de zuigers gereinigd, zuigers iets naar binnen en wat olie erop. Wiel er terug in en ze liepen terug sleepvrij. Vandaag on-road tocht van 60km. Terug thuis en vooraan SLEPEN. Ik word er ook moedeloos van. Ik heb bijna niet geremd en ben nooit of-road geweest. Het slepen is in die mate dat je ziet dat het wiel niet echt blijft draaien maar door het slepen gedwongen wordt tot stilstand. Dus zou het me verbazen dat dit met vuil te maken heeft. Trouwens vanwaar zou dat vuil komen? Hoewel ik het eerste halfjaar geen problemen ondervond( heb ook niet zeer vuile tochten gereden), zijn mn ervaringen de laatste maand niet erg positief over deze schijven.

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 24 dec 2007 02:11

Goed inremmen he! Essentieel bij schijfremmen.

mikebiker
Forum-lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 01 sep 2006 23:27

mikebiker 24 dec 2007 21:36

@ bike addict: Bedankt voor de tip. Heb ik bij de nieuwe blokjes ook gedaan, maar na rit van zondag wederom slepen.

Ik heb het wiel zaterdagavond wel weer 'vrij kunnen laten lopen' door het wiel er nog even opnieuw in te zetten. Het lijkt wel of er na iedere rit toch weer iets ontstelt raakt. De blokjes zitten ook wel zeer dicht op de schijf, waardoor iedere kleine afwijking slepen tot gevolg heeft, maar volgens mij hoort dat.
Groet,
Mike

galibier
Forum-lid
Berichten: 340
Lid geworden op: 18 feb 2006 21:09

galibier 24 dec 2007 23:14

bike_add1ct schreef:Goed inremmen he! Essentieel bij schijfremmen.


Allemaal gebeurd. Zeer fanatiek zelfs. Vervolgens ritje maken... slepen... blokjes eruit... kuisen... goed centeren... ritje maken... opnieuw slepen. Het slepen is soms niet bijster veel maar je hoort het wel. En het enerveert.

Plaats reactie