Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Het vrouwenframe..de zin en de onzin

wendert
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 mei 2008 12:50

wendert 08 mei 2008 13:07

Er komt binnenkort geloof ik ook een artikel over in Fiets.
Het vrouwenframe.
De zin en, wat mij betreft vooral, de onzin ervan.
Wat vinden jullie van het vrouwenframe?
Maakt het daadwerkelijk verschil? Een goede marketing stunt?
En zouden de fabrikanten meer mtb's in vrouwlijke kleurtjes moeten verkopen, ipv het frame aan te passen?

Ik vraag het me allemaal af.
Als vrouw zijnde, voel ik helemaal niets voor een speciaal vrouwenframe. Sterker nog ik vind het onzin!
Waarom? Omdat ik geen verschil heb gemerkt t.o.v het 'mannen'frame en ik het vrouwen frame niets vind toevoegen. Er verscheen, ik weet helaas niet meer waar, ergens een artikel dat het 10% voordeel op zou leveren dat vrouwenframe.. Ik denk dan; leuke verkoop en marketing stunt.
De discussie of het voor vrouwen met kortere benen wel opgaat vind ik ook een mooie. Oke, ik heb lange benen dus ik merk niks van eventueel verschil..
Maar dat ligt toch gewoon aan de maat van je frame?
Maar behalve de leuke kleurtjes zie ik nergens echt voordeel, behalve het voordeel van de fabrikant.

Wat vinden jullie?
Een glimlach kost niets..

kukelekupers
Forum-lid
Berichten: 437
Lid geworden op: 22 feb 2007 19:15

kukelekupers 08 mei 2008 13:36

Ik heb zelf geen antwoord op je vraag, maar misschien heb je hier wat aan: link

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 mei 2008 14:50

Het is helemaal geen kul, het probleem is dat vrouwen gemiddeld genomen gewoon een stuk langere benen hebben dan mannen. Als je daar de rest van de fiets niet op aanpast dan ontstaat er een enorm hoogte verschil tussen zadel en stuur. De verhouding tussen bovenbuis en balhoofdbuis moet dus anders liggen voor de gemiddelde vrouw dan voor de gemiddelde man. Kijk eens bij de damesploegen hoe kort de meeste stuurpennen zijn en hoeveel spacers er wel niet onder de stuurpennen zit, terwijl ze toch fatsoenlijk op de fiets zitten. Zouden ze rechter op willen zitten, dan gaat dat gewoon niet.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 08 mei 2008 14:53

Amclassic-fan schreef:Het is helemaal geen kul, het probleem is dat vrouwen gemiddeld genomen gewoon een stuk langere benen hebben dan mannen. Als je daar de rest van de fiets niet op aanpast dan ontstaat er een enorm hoogte verschil tussen zadel en stuur. De verhouding tussen bovenbuis en balhoofdbuis moet dus anders liggen voor de gemiddelde vrouw dan voor de gemiddelde man. Kijk eens bij de damesploegen hoe kort de meeste stuurpennen zijn en hoeveel spacers er wel niet onder de stuurpennen zit, terwijl ze toch fatsoenlijk op de fiets zitten. Zouden ze rechter op willen zitten, dan gaat dat gewoon niet.


Mee eens. Alleen het 'probleem' met damesmodellen is vaak dat fabrikanten denken dat fietsvrouwen maximaal 1m60 lang zijn en alleen van toertochtjes houden...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

ilgrasso
Forum-lid
Berichten: 2152
Lid geworden op: 02 mei 2005 15:09

ilgrasso 08 mei 2008 15:30

53x11 schreef:
Amclassic-fan schreef:Het is helemaal geen kul, het probleem is dat vrouwen gemiddeld genomen gewoon een stuk langere benen hebben dan mannen. Als je daar de rest van de fiets niet op aanpast dan ontstaat er een enorm hoogte verschil tussen zadel en stuur. De verhouding tussen bovenbuis en balhoofdbuis moet dus anders liggen voor de gemiddelde vrouw dan voor de gemiddelde man. Kijk eens bij de damesploegen hoe kort de meeste stuurpennen zijn en hoeveel spacers er wel niet onder de stuurpennen zit, terwijl ze toch fatsoenlijk op de fiets zitten. Zouden ze rechter op willen zitten, dan gaat dat gewoon niet.


Mee eens. Alleen het 'probleem' met damesmodellen is vaak dat fabrikanten denken dat fietsvrouwen maximaal 1m60 lang zijn en alleen van toertochtjes houden...


Klopt helemaal.
Mevr. Grasso is 1.83 en rijdt op een 60 cm frame waar de zadelpen nog een heel stuk bovenuit steekt en een spacertoren waar je u tegen zegt. Het gevolg is dat ze met een (rise) stuurpen gemonteerd heeft van 7 cm. Ze zit prima op de fiets maar het ziet er niet uit en de fiets is door de korte stuurpen onnodig nerveus.
Door het gebrek aan damesmodellen voor vrouwen van 1.80 en langer zal haar volgende frame wss op maat gemaakt gaan worden.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 08 mei 2008 15:56

Ik ben het met de meerderheid der sprekers eens dat het geen onzin is. Wel gebeurt het 'in de markt zetten' op een manier waar je je vraagtekens bij kan zetten, zoals GastheerG aangeeft.

Mijn vriendin fiets en is kort (1m63), dus het grote maten probleem kent ze - zoals bijna alle vrouwen wereldwijd - niet. Want vrouwen boven de 1m75 zijn buiten Nederland toch een zeer zeldzaam verschijnsel. Iets soortgelijks geldt voor vrouwen die koersen. Kortom de markt is niet zo groot, en dat maakt het voor fabrikanten minder intressant.

En ook daar heeft GastheerG een goed punt, de reden dat ze er zijn is uiteindelijk een marketing overweging. En dat is voor de vrouwen die er baat bij hopen te hebben natuurlijk nogal jammer.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 mei 2008 18:05

Het is maar waar Orbea met die fietsen op inzet, Orbea verkoopt meer fietsen in Spanje dan in Nederland. En in Spanje zijn de dames toch wat kleiner dan in Nederland. Als iemand maar lange benen heeft pas je tot 1m70 op een fiets met 525 bovenbuis. Die zadelbuis zegt mij niets, ik rij ook met een 54 cm zadelbuis terwijl ik 1m88 ben (daar steekt dus wel een aardig stukje zadelpen uit, 22 cm namelijk).
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

wendert
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 mei 2008 12:50

wendert 09 mei 2008 10:10

Kukelekupers ik heb naar je link gekeken.
Ziet en goed en enigzins logisch uit.
Maar ik raak niet overtuigt.
Ik ben het meer eens met Gastheer en ik stel dat alles mooi te praten valt.
Marketing is een vernuft iets.
Ik zou me trouwens echt wel een lulletje voelen als ik een fietswinkel in stap en de verkoper probeert me een dames frame aan te meten.
Ik voel me dan niet serieus genomen. Is misschien een collectief minderwaardigheidscomplex waar ik aan deel neem maar toch...
Ik ben zelf 1m80 en heb geen last van een schichtige fiets door te groot verschil in zadel en stuur.
Afstelling van je fiets en eigen techniek doet toch erg veel hoor. Zo niet alles?
Ik weet dat alles een persoonlijke voorkeur is hoor, maar ik vind het niks.

Zijn er hier ook dames met ervaring?
Een glimlach kost niets..

luna
Forum-lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 21 jun 2005 14:26

luna 09 mei 2008 11:43

Ik ben het wel met Gastheer eens dat het niet een probleem is van mannetje/vrouwtje maar er is gewoon te weinig diversiteit in maatvoering.
Als ze nou gewoon zo'n mooi blauwe gios in mijn maat zouden hebben had ik die allang eentje in mijn bezit gehad
Ik heb een aantal jaar geleden een oude trek wsd kunnen kopen in maat 43. En die heb ik zeker niet gekocht omdat het een speciaal vrouwenmodel is maar omdat er gewoon geen goede maat voor me is in de normale range. Ik heb me een keer op laten meten en daar komt een 45/46 uit met een bovenbuis van 49. Iedereen die deze maat kan vinden laat het me weten.
Mijn volgende fiets wordt in ieder geval opmaat gemaakt.
Dus als ze nu eens ophouden met dat gelul over speciale dames modellen en elk merk eens met meer maten komen.

@wendert, het zou me verbazen als ze jouw met je 1m80 een damesframe probeerden aan te lullen, ik ben toentertijd in verschillende race speciaalzaken geweest en ze probeerden me allemaal op een gewoon model te krijgen, terwijl ik specifiek om een damesmodel vroeg.
1 keertje op de fietsbeurs liep ik de stand van de rosa binnen om te vragen wat de kleinste maat is die ze hebben en of ik daar zo'n beetje op zou passen, begon die kerel me uit te lachen en zei dat ik op zo'n damesfiets maar moest proberen.

Plaats reactie