Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Slag in band? Bobbel...?

Gebruikersavatar
Marcopfiets
Forum-lid
Berichten: 768
Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40

Gebruikersavatar Marcopfiets 30 apr 2020 11:16

Kan het zo zijn dat je spaken er aan gaan door een slag in de band? Steeds een klap op de zelfde spaak? Ik heb nu drie keer in vrij korte tijd een spaakbreuk gehad in het achterwiel. Steeds links en een spaak met het hoedje aan de binnenkant van de naaf. De band heeft zowel links als rechts een slag (zie je duidelijk want er zit reflectie op die daar dichter bij de velg ligt.). De laatste spaakbreuk heb ik even gekeken waar de slag in de band zat en jawel precies bij de gebroken spaak.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 30 apr 2020 11:44

Bedoel je een slag in je band of een slag in je velg. In het laatste geval n.l. is het zeer goed mogelijk dat er een ongelijke spaakspanning is waarbij de spaak/nippel met de minste spaakspanning het risico loopt kapot te gaan door teveel verschil in druk- en trekbelasting op die spaak.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Marcopfiets
Forum-lid
Berichten: 768
Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40

Gebruikersavatar Marcopfiets 30 apr 2020 12:09

In mijn band. Ik heb een parktool spanningsmeter waarmee ik mijn spaakspanning meet die hou ik ruim binnen de toleranties. Ik heb wel eens eerder een spaakbreuk gehad, maar pas nadat de spaak de velg aan gort had getrokken (scheuren en gaten er in, daarom heb ik dat ding ook gekocht). Dat gebeurt nu niet.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 30 apr 2020 14:14

roos1 schreef: 25 sep 2008 00:02hoe controleer je op een hoogteslag?
Je houdt een vinger bij de rem op 1 of 2 mm van de band en draait het wiel een slag in de rondte. Je kijkt van opzij of vraagt je assistente dat voor je te doen. Als de velg op en neer gaan, dan zit er een hoogteslag in je wiel. Gaat je band op en neer, dan is het je band.

Als het blijkt de band te zijn, dan zou ik het zaakje eerst volledig opnieuw monteren. Dus biba en buba er helemaal af en opnieuw beginnen. En dan goed hard oppompen tot boven de maximale waarde. Dan even koffie drinken en daarna de druk laten aflopen.
Op die manier komt de band goed in de velgrand te zitten en dat kan wel eens de oplossing zijn.

Gebruikersavatar
Marcopfiets
Forum-lid
Berichten: 768
Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40

Gebruikersavatar Marcopfiets 30 apr 2020 14:22

Ik heb nu de hele band met afwasmiddel ingesmeerd en er weer op gelegd. Dat lijkt het grotendeels verholpen te hebben. De band (durano plus) heeft een reflectiestreep dus je ziet prima waar ie niet goed zit. @nee_nee je beantwoord nu een vraag uit 2008. Volgende keer iets sneller reageren :p

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 30 apr 2020 14:39

Marcopfiets schreef: 30 apr 2020 14:22 Ik heb nu de hele band met afwasmiddel ingesmeerd en er weer op gelegd. Dat lijkt het grotendeels verholpen te hebben. De band (durano plus) heeft een reflectiestreep dus je ziet prima waar ie niet goed zit. @nee_nee je beantwoord nu een vraag uit 2008. Volgende keer iets sneller reageren :p
:lol: :lol: :lol:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 30 apr 2020 16:02

Ik loop wel vaker achter. 😀🚴‍♀️

Plaats reactie