Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

banden en wielen

josk12
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 mar 2009 20:45

josk12 02 mar 2009 21:00

Hoi, wie kan er mij raad geven? Ik rijd de tweede winter met een bulls 980 race pro, ik ben op latere leeftijd gaan mountainbiken, nooit gesport.Soms rijd ik wel eens met een hybride fiets met cross banden van een vriend. Ik vind wel dat in tegenstelling dat die hybride 4kg meer weegt, ik er toch sneller mee rijd.Ik doe die bulls niet graag weg(lichte fiets 11kg,xt materiaal) maar kan er iemand raad geven over miss. lichtere wielen of smaller banden in mtbgrootte of heeft het geen zin om daar geld aan te geven.Groetjes en bedankt op voorhand.

Gebruikersavatar
bluebird
Forum-lid
Berichten: 652
Lid geworden op: 19 jul 2005 19:27
Locatie: huis in het bos

Gebruikersavatar bluebird 03 mar 2009 01:14

Als je niet door het bos rijdt met de mountainbike kan je een stel slicks (profiel-loos) monteren; dat scheelt sowieso een hoop....of anders semi-slicks.....dat zijn de kosten niet.
Rijd je wel in het bos, dan zou je een extra wielsetje kunnen overwegen met daarop de slicks.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!

seger
Forum-lid
Berichten: 887
Lid geworden op: 08 apr 2007 21:03

seger 03 mar 2009 01:26

Mijn mening is dat goede banden het belangrijkste onderdeel van een mountainbike zijn. tegen een relatief kleine investering kun je het rijgedrag van je fiets enorm verbeteren. Daarmee bedoel ik ze een lage rolweerstand moeten hebben. Maar je wilt natuurlijk ook nog een beetje goede grip hebben. Daarom zou ik aanraden eens te kijken naar Schwalbe Racing Ralph of Nobby Nic. Heb hier heel wat kilometers mee door het bos gejaagd en naar alle tevredenheid. Er zijn natuurlijk nog wel andere goede banden met een lage rolweestand maar daar heb ik geen ervaring mee. Kijk in ieder geval naar vouwbanden! Op mijn huidige mountainbike heb ik trouwens Geax Saguaro en Bontrager Jones XR gestoken. Ook erg snelle, soepele banden, maar dan in 29" :D.

edit: de Saguaro is er trouwens ook in 26"...
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...

pim3
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 06 mei 2007 21:26

pim3 03 mar 2009 22:25

Even aangenomen dat je er voornamelijk mee in het bos rijdt: Neem Racing Ralph achter, en Rocket Ron voor. Vredestein Tiger Claw kun je op veel terreinen mee uit de voeten, en voor de Conti Mountain King gaat dit ook op. Neem een brede band als dit in je frame past (ivm aanlopen achtervork). Dit heeft een lagere rolweerstand en mogelijkheid tot lagere spanning rijden (comfortabel, grip).
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team

Plaats reactie