Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Advies framemaat

mbiking
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 mei 2009 15:09

mbiking 01 jun 2009 23:43

Ik heb besloten een Cube Reaction R1 te kopen:D, maar vraag me af welke framemaat ik moet kiezen?

Ik ben 1.82 (v, otw relatief lange benen) met een binnenbeenlengte van 87,5cm (zonder schoenen) kom ik in tabel van Rose Versand (http://www.roseversand.de/output/contro ... px?cid=299) uit op framemaat 19,8. Na overleg met een paar vrienden uitgekomen op aankoop mt 20 (oa op 20 inch van ander merk prima gefietst en gaven aan 18 meer standaard maat voor mensen gem lengte en met meer lengte en langere benen..), maar nu zij de fietsverkoper dat 18 inch hem toch echt beter leek (zadelpen bijstelbaar, maar lengte horizontale buis ook langer, weet zelf niet goed hoe het daar mee zit, kan ik daarvoor nog iets opmeten/bereken?).

Mensen hier ervaring mee?! Tips?!

Hoor het graag!

meendering
Forum-lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 09 aug 2005 03:04

meendering 03 jun 2009 00:11

MBiking, heb zelf vandaag net een R1 besteld. :)
Zat zelf ook te twijvelen met de maat, heb een binnenbeenlengte van 86 cm.
Kom dus uit op 20".

Verwacht hem volgende week.
Ben benieuwd.

racingluca
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 12 mei 2007 21:30

racingluca 03 jun 2009 13:14

20" is goede maat, mijn Reaction XT is ook 20" (ik ben 1.80 nog wat).
Built for speed and driven by passion

jannak
Forum-lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2005 22:05

jannak 05 jun 2009 12:50

Framemaat is in mijn optiek zeer persoonlijk. Heb altijd op een 18" gereden maar ben een aantal jaar geleden overgestapt op een 20". Dat heb ik gedaan omdat "iedereen" vertelde dat mijn oude frame veel te klein was. (ik ben 1.92) Helaas, ik heb nooit aan dat klimrek kunnen wennen, en ben dus weer overgestapt op een 18" frame (ook al steekt er een zadelpen uit van 29cm), nu kan ik weer lekker gooien en smijten met me fietsie!
http://www.houseofcycling.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

morel
Forum-lid
Berichten: 801
Lid geworden op: 21 jan 2007 00:23

morel 29 jun 2009 00:32

MBiking schreef:Ik heb besloten een Cube Reaction R1 te kopen:D, maar vraag me af welke framemaat ik moet kiezen?

Ik ben 1.82 (v, otw relatief lange benen) met een binnenbeenlengte van 87,5cm (zonder schoenen) kom ik in tabel van Rose Versand (http://www.roseversand.de/output/contro ... px?cid=299) uit op framemaat 19,8. Na overleg met een paar vrienden uitgekomen op aankoop mt 20 (oa op 20 inch van ander merk prima gefietst en gaven aan 18 meer standaard maat voor mensen gem lengte en met meer lengte en langere benen..), maar nu zij de fietsverkoper dat 18 inch hem toch echt beter leek (zadelpen bijstelbaar, maar lengte horizontale buis ook langer, weet zelf niet goed hoe het daar mee zit, kan ik daarvoor nog iets opmeten/bereken?).

Mensen hier ervaring mee?! Tips?!

Hoi,

Het licht er een beetje aan of je een HT of FS bike neemt.
De cube die je op het oog hebt is een HT dus wat meer racy dan een HT en mag daarom een langere bovenbuis hebben.

Ik heb exact dezelfde afmetingen van lichaamslengte en beenlengte als jij en rij nu met een 18 inch Trek Fuel ex 9 en dit zit perfect.

Maar mocht ik nu een HT rijden opteer ik voor een inch groter n.l. 19 inch.
20 inch vind ik nogal lang bij de meeste merken, want het moet tenslotte ook nog een beetje wendbaar blijken o.k. ?
Als je b.v. even kijkt met wat voor een maat van fiets B. Brentjes rond rijd met zijn lichaamslengte van om en nabij de 1,90 m., dat zegt genoeg denk ik.

Kijk even voor een richtlijn op volgende link om je rij-houding te bepalen bij de corresponderende maten van jou beoogde Cube;
http://www.canyon.com/_nl/tools/pps.html

Veel suc6,
Morel.






Hoor het graag!


Hoi,

Het licht er een beetje aan of je een HT of FS bike neemt.
De cube die je op het oog hebt is een HT dus wat meer racy dan een FS en mag daarom een langere bovenbuis hebben.

Ik heb exact dezelfde afmetingen van lichaamslengte en beenlengte als jij en rij nu met een 18 inch Trek Fuel ex 9 en deze zit voor mij perfect.

Maar mocht ik nu een HT rijden opteer ik voor een inch groter n.l. 19 inch.
20 inch vind ik nogal lang bij de meeste merken, want het moet tenslotte ook nog een beetje wendbaar blijken o.k. ?
Als je b.v. even kijkt met wat voor een maat van fiets B. Brentjes rond rijd met zijn lichaamslengte van om en nabij de 1,90 m., dat zegt genoeg denk ik.

Kijk even voor een richtlijn op volgende link om je rij-houding te bepalen bij de corresponderende maten van de door jouw beoogde Cube;
http://www.canyon.com/_nl/tools/pps.html

Veel suc6,
Morel.

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2828
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 29 jun 2009 00:34

Als je jong bent en flink wil racen dan zou ik voor een 18 inch gaan, wil je wat meer gaan toeren dan kun je een 20 inch nemen. Bij iedere fiets is de geometrie weer net wat anders dus daar moet je ook altijd naar kijken.

Ik heb zelf een 20 inch stevens met een bbl van 91 cm en totale lengte van 1.92.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 30 jun 2009 21:21

zeker een 20" ben 185 en heb een elite 20"

Mijn vrouw heeft een 18" reaction en die is echt te klein zeker als je lange benen hebt haalt je zadel dat niet

pim3
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 06 mei 2007 21:26

pim3 30 jun 2009 22:49

20" is erg groot ;). Iedereen roept hier dat je 20" moet hebben, maar er wordt hierbij volgens mij niet goed gelet op jouw lichaamsverhouding. Iemand met lange benen t.o.v romp moet zéker geen grote framemaat hebben. Ik zelf rijd met lange benen op een 19", bij een lengte van 1,87. Als je een 20" zou nemen kom je denk ik al snel uit op een fiets met korte stuurpen, die minder wendbaar is. Dit alles gezegd hebbende... Welke maat bij jou het beste past weet je pas als je er op gaat zitten.
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 01 jul 2009 17:44

Ja wat zijn lange benen..... Ik heb ze ook 1.85 en mijn binnenbeen lengte is ongeveer 89cm. Een 18 inch cube is dan echt te klein. Op mijn 20" staat het zadel als zover mogelijk naar achteren met een stuurpen van 10,5 cm

Maar rijden op beide is sowieso aan te raden!

mtbstefan
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 jun 2009 13:35

mtbstefan 07 jul 2009 16:42

denk er goed aan dat je met zadelpen en stuurpen lengtes nog erg veel kan doen, zelfs met je zadel kan je nog naar voren of naar achter
als je twijfelt inderdaad gewoon proberen ergens

franskem
Forum-lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 18 nov 2008 10:17

franskem 09 jul 2009 08:52

Gewoon een LBS binnenstappen, desnoods één met fietsen inch maten en de verdeling in SMLXL

Plaats reactie