Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

last van rug - verende pen?

lior63
Forum-lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 01 jan 2008 18:01

lior63 29 sep 2009 01:00

Ik heb de laatste jaren nogal wat last van mijn rug.
Nu adviseerde mijn fysio een fully, maar ja, moet ik een hele nieuwe fiets aanschaffen.
Zou een verende zadelpen helpen?
Geeft natuurlijk niet de extra tractie van een fully, maar zou het mijn rug wat ontlast?
Wie heeft ervaring?

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 29 sep 2009 01:24

Geen ervaring, maar het lijkt me iig stukken beter dan een starre zadelpen.

De Cane Creek Thudbuster schijnt goed te zijn.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

perik
Forum-lid
Berichten: 2998
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 29 sep 2009 01:35

De Cane Creek schijnt inderdaad goed te werken. Deze zadelpen zorgt voor een veerweg naar achter, waardoor je zadelhoogte min of meer gelijk blijft. Je wilt immers niet je rugpijn inwisselden voor kniepijn met zo'n goedkopere verende zadelpen waarmee je een lager komt te zitten.

gast
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 23 mei 2006 11:15

gast 29 sep 2009 09:33

perik schreef:De Cane Creek schijnt inderdaad goed te werken. Deze zadelpen zorgt voor een veerweg naar achter, waardoor je zadelhoogte min of meer gelijk blijft. Je wilt immers niet je rugpijn inwisselden voor kniepijn met zo'n goedkopere verende zadelpen waarmee je een lager komt te zitten.


Dat klinkt goed. Want ik heb ook eens vanwege mijn rug en te weinig budget voor een fully een verende zadelpen gekocht. Op zich tijdens het rijden heb ik wel het idee dat ie wat ontlastte, maar vond het zo onnatuurlijk en hinderlijk bij op en afstappen. Je moet immers het zadel overdreven hoog zetten om tijdens het fietsen een normale zadelhoogte te hebben.

huubcs
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 28 jul 2009 23:33

huubcs 29 sep 2009 12:19

perik schreef:De Cane Creek schijnt inderdaad goed te werken. Deze zadelpen zorgt voor een veerweg naar achter, waardoor je zadelhoogte min of meer gelijk blijft. Je wilt immers niet je rugpijn inwisselden voor kniepijn met zo'n goedkopere verende zadelpen waarmee je een lager komt te zitten.


Ik heb met de Cane Creek gereden en is inderdaad prima om de scherpste stoten te filteren. Tis effe wennen met rijden maar daarna wil je niet anders meer.
Het zelfde systeem en een stuk goedkoper vind je ook bij
Suntour

six13freak
Forum-lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 25 aug 2006 13:45

six13freak 29 sep 2009 18:56

Ook ik heb hele goede ervaringen met de Cane Creek. Ik heb nu een Scalpel, maar qua comfort komt de Cane Creek toch aardig in de buurt. De harde klappen worden er prima door opgevangen. Overigens had ik mijn zadel ook op normale hoogte afgesteld omdat ik weinig tot geen ''sag'' bij de Cane Creek had, dus ook geen last met op/afstappen. Het naar achteren inveren is inderdaad even een vreemd gevoel in het begin, maar ik was er snel aan gewend en heb er jaren plezier van gehad.

lior63
Forum-lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 01 jan 2008 18:01

lior63 01 okt 2009 13:16

OK guys,

bedankt voor de feedback, doen dus.

lior63
Forum-lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 01 jan 2008 18:01

lior63 14 nov 2009 21:12

Update

Ik heb na enig aarzelen een verende pen van Suntour gekocht (de Cane Creek was twee keer zo duur).
Het is even wennen, maar ik rijd nu al enige tijd zonder rugpijn.
Kortom, het werkt echt.

klaas-kippegaas
Forum-lid
Berichten: 283
Lid geworden op: 23 mei 2009 20:36

klaas-kippegaas 14 nov 2009 21:16

ff voor mijn beeldvorming, hoe gebruiken jullie dat ding eigenlijk?

bij echt harde klappen is het toch juist de bedoeling dat je uit het zadel komt...
daar helpt zelfs geen fully tegen :-)
mijn bikes :

Wilier Cento Cunego | Specialized Epic Carbon | Cube Reaction | Tomahawk ICE

reinr
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 31 dec 2006 16:30
Locatie: Lelystad
Contact

reinr 15 nov 2009 08:43

een verende zadelpen is een goedkope optie. gewoon proberen en als het niet werkt dan zal er toch een fully moeten komen: het stuiteren van de fiets en het daarmee gepaard corrigeren vergt ook veel van je kracht (en je rugspieren). Intuitief vang je de dikste klappen met je bovenbenen op, onverwachte klappen worden natuurlijk wel gedempt door je cane creek (bij ons ging het rubbertje trouwens kapot binnen een paar dagen: er waren wel 3 reserveblokjes bij die het al weer 2 jaar doen )
Of eerst nog kijken of je buik en rugspieren kunt trainen alleen is dat vreselijk saai werk.
De Moerasruiter uit het Paradijs http://www.mtblelystad.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

rodger
Forum-lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 15 apr 2004 23:51

rodger 15 nov 2009 11:58

Misschien een Brooks met veren,zwaar maar ho zo comfortabel.Altijd minder zwaar dan een fullsuspension.

morel
Forum-lid
Berichten: 801
Lid geworden op: 21 jan 2007 00:23

morel 16 nov 2009 01:04

lior63 schreef:Ik heb de laatste jaren nogal wat last van mijn rug.
Nu adviseerde mijn fysio een fully, maar ja, moet ik een hele nieuwe fiets aanschaffen.
Zou een verende zadelpen helpen?
Geeft natuurlijk niet de extra tractie van een fully, maar zou het mijn rug wat ontlast?
Wie heeft ervaring?


Hoi,

Niet alleen een verende zadelpen is belangrijk voor je rug te sparen maar ook een breder band.
Het scheelt n.l. aanmerkelijk voor mensen met rugklachten om een 2,4 " band te monteren.
Je frame moet er natuurlijk wel plaats voor hebben maar een 2,4 " band maar mits opgepompt tot zo'n 1,5 bar geeft een enorm comfort en zéér goede grip op de koop toe.
Als je deze "fat lady's" ook nog eens combineert met een verende zadelpen dan zit je op een wolk zeg maar ;)

Grtz,
Morel

Plaats reactie