Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Maat mountainbike voor iemand met korte benen

JuulvH
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 jun 2018 17:43

JuulvH 20 okt 2021 10:29

Hallo,

Ik ben op zoek naar nieuwe mountainbike (wat niet meevalt in deze markt) omdat mijn huidige gescheurd is. Ik ben 1,83m lang, maar heb met een BBL van 82cm erg korte benen. Dit maakt de keuze voor een maat fiets erg moeilijk.

Ik heb interesse in de Radon jealous AL 10.0 SL. Deze zou per 2 november weer voorradig moeten worden. https://www.bike-discount.de/en/buy/rad ... sl-1052692

Nu komt het, 18" of 20"? Volgens mij is mijn huidige fiets (Sensa Merano TNT) 17", maar die heb ik van mijn vader gekregen dus is niet door iemand met verstand van maatvoering aan mij verkocht. Ik fiets daar verder wel prima op (maar heb geen vergelijking).

Wat lengte betreft val ik bij deze Radon in 20", maar wat de BBL betreft zit ik dan helemaal onderaan in het spectrum en zou de 18" beter geschikt zijn. Vaak lees ik dan voor een maatje groter te kiezen, maar dan komt de standover height heel dicht in de buurt van mijn binnenbeenlengte, wat mijn kroonjuwelen in gevaar brengt in het geval van afstappen...

Kan iemand mij hier advies over geven? De Radon fietsen zijn niet eenvoudig uit te proberen, bestellen zou online gebeuren...

Overigens staat stack & reach bij de maattabel op de website van Radon niet goed aangegeven, dus mocht dat relevant zijn:
18": Stack = 615, reach = 428.
20": Stack = 629, reach = 446

ted038
Forum-lid
Berichten: 1489
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 20 okt 2021 11:28

Kortere benen, dus langer bovenlichaam ( en armen?) , je zal meer reach nodig hebben dan "standaard"
Zadel wat hoger/lager is makkelijk af te stellen voor juiste beenlengte.

Proefzitten geeft beste uitsluitsel, maar zou voor de langere reach gaan........

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 20 okt 2021 11:58

Op een MTB luistert het in principe wat minder nauw dan bij een racer. Je zit sowieso wat meer boven het stuur. Ik zou daarom de maat nemen, die past bij je beenlengte. En als je dan te rechtop komt te zitten, los je dat eenvoudig op. De meeste MTB's hebben tegenwoordig een erg korte stuurpen. Als je fiets toch te kort zit, zet je er gewoon een ouderwetse lange op.

Hendrik77
Forum-lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 17 apr 2018 16:44

Hendrik77 26 okt 2021 11:56

relatief korte benen = geen duitse merken, die bouwen erg kort

Je bent beter af met bv een merk als Trek: die bouwen wat langer en kun je op een voor je benen geschikte maat toch zitten zoals het hoort. Bij de Duitsers kom je dan vrij snel uit bij het steken van een langere pen.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 26 okt 2021 12:29

Geen Cube iig, die zijn kort. Frames zijn momenteel gebouwd op lange reach en korte stuurpen, een tekort aan reach zou ik daarom niet zo snel compenseren met een langere pen. Bij twijfel in ieder geval de grotere maat kiezen (ik adviseer dus precies het tegenovergestelde van Harry :-) ). Het halen van voldoende drop is meestal niet echt een probleem op de MTB (tenzij je voor extreem racy gaat, maar daar is vrijwel niemand die geen XC racer is mee gebaat). Bij grotere maten kan de hogere stand-over hoogte vervelend zijn, net als een langere zadelbuis, waardoor je wellicht geen lange dropper kunt monteren (een dropper van minimaal 125 mm is ook in Nederland wel heel fijn), dus wel even de rest van de geo in de gaten blijven houden. Trail (of downcountry) modellen zijn sowieso vaak wat lager gebouwd dan pure XC racer, dus wellicht meer geschikt.

FWIW: ik rij met 82 cm bbl en 179 cm lichaamslengte op een Santa Cruz maatje L en daarvoor op een Canyon, maatje M. Op de Canyon moest ik toen wel een cm langere stuurpen monteren. (had nog een vrij klassieke geo, waardoor dit minder een probleem was)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 26 okt 2021 12:37

Met korte pootjes kies ik altijd voor de grotere framemaat.
(vriendin met lange stelten de kleinere)
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 26 okt 2021 19:14

Als je een grote drop verkiest, sowieso de kleinere maat. Een grotere maat heeft gemiddeld een 20 mm langere bovenbuis. Met een zadelpen met extra offset en/of een langere stuurpen kan je heel veel. Kleinere MTB's rijden altijd net iets fijner (kleinere wielbasis). Ik ben 1m78 en heb een binnenbeenlengte van 83 cm, ik rijd met een Radon 18" met langere stuurpen.

JuulvH
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 jun 2018 17:43

JuulvH 27 okt 2021 11:17

Bedankt voor alle reacties! De keuze wordt niet bepaald makkelijker, overal online zie je veel mensen die kiezen voor maatje groter maar net zoveel mensen die aangeven beter kleiner te kiezen. Ik had inmiddels bedacht dat ik beter voor een 20"kon kiezen, maar ik bedacht me nog dat ik 2 jaar geleden een bikefitting heb gedaan met de racefiets, dus ik heb een mailtje hiernaar gewaagd. Hij heeft aan de hand van de metingen die hij toen van mij gedaan heeft bepaald dat een 18" van deze fiets geschikt voor mij moet zijn. Op zich valt dat ook netjes binnen het maatadvies van radon zelf op hun website, dus ik denk dat hem dat moet worden.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 27 okt 2021 11:41

Had je al bepaald of je bij een groter frame een kortere stuurpen nodig hebt? Met die ultra korte stuurpennen van tegenwoordig kan dat wel eens een nerveus stuurgedrag opleveren.

Lastig dit. Ga sowieso voor een lang gebouwde MTB, waarbij je wellicht een 1 cm langere stuurpen nodig hebt. Dan behoud je de beste rijeigenschappen denk ik.

Ik heb ook wat korte pootjes, maar ben ook iets kleiner. Ik rij met een Canyon Nerve in maatje M en een 1 cm langere stuurpen dan de standaard. Ik vind dat een fijne combi, omdat ik de MTB ook gebruik op de weg in winterse omstandigheden en dan qua gevoel een wat gestrektere zit heb. Ik gebruik de MTB ook veel op de NL-se trails en zelden op heel technische trails. Bij die laatste is een wat rechtere zit wellicht beter.
Laatst gewijzigd door marsman op 27 okt 2021 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 27 okt 2021 11:48

Het hangt er een beetje vanaf wat je wilt: Zoek je een super-racy XC fiets met relatief klassieke geo, en is een diepe zit erg belangrijk voor je (omdat je vaak lange stukken 25+ km/u rijdt bijvoorbeeld...), dan is de kleine maat waarschijnlijk de beste optie.
In alle andere gevallen zou ik de grotere maat adviseren. Bedenk dat je op de kleinere maat een 2 cm langere stuurpen moet monteren om dezelfde reach als op de 20" te bereiken. En aangezien je met jouw lengte volgens Radon op een 20" zou moeten (uitgaande van gemiddelde lichaamsverhoudingen, die jij dus niet bezit), is de kans groot dat je stuurpen nog langer moet. Dan komt er veel gewicht op je voorwiel, en dat zal de rij-eigenschappen zeker niet ten goede komen (het zal m.i. zeker niet opwegen tegen de 25 mm kortere wielbasis!).
Daarbij: stack tussen 18"en 20"scheelt slechts 7 mm zie ik, dus hoogstwaarschijnlijk heb je die kleinere maat helemaal niet nodig om de door jou gewenste drop te behalen.


Ikzelf heb altijd mijn fietsen (race/MTB/baan) op reach uitgezocht, en daar nog nooit spijt van gehad, maar je moet het zelf weten natuurlijk.

@marsman: fietsen zijn gebouwd op ultra-korte stuurpennen (valt bij deze Radon overigens nog mee); die moet je niet teveel gaan verlengen. De kans dat TS zijn stuurpen moet verkorten lijkt me uitermate klein gezien zijn lichaamsmaten.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 28 okt 2021 13:32

JuulvH schreef: 27 okt 2021 11:17 Bedankt voor alle reacties! De keuze wordt niet bepaald makkelijker, overal online zie je veel mensen die kiezen voor maatje groter maar net zoveel mensen die aangeven beter kleiner te kiezen. Ik had inmiddels bedacht dat ik beter voor een 20"kon kiezen, maar ik bedacht me nog dat ik 2 jaar geleden een bikefitting heb gedaan met de racefiets, dus ik heb een mailtje hiernaar gewaagd. Hij heeft aan de hand van de metingen die hij toen van mij gedaan heeft bepaald dat een 18" van deze fiets geschikt voor mij moet zijn. Op zich valt dat ook netjes binnen het maatadvies van radon zelf op hun website, dus ik denk dat hem dat moet worden.
Neem die 18" maar. 70 mm stuurpen vervangen door een 100 mm (heb ik ook gedaan op m'n Radon 18"). dan kom je heel dicht in de buurt van de reach/bovenbuis van een 22". Gaat u zeker passen. Bovendien is een kleinere wielbasis prettiger om te rijden, ziet het er beter uit en kan je (als je wilt) meer drop nastreven. Wat gezien uw korte benen wel eens nodig zou kunnen zijn...

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 28 okt 2021 14:35

TS heeft nog steeds niet aangegeven hoe hij de fiets wil gaan gebruiken, dat lijkt me toch wel vrij relevant voor een goed advies
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie