Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

advies banden voor op de weg

Gebruikersavatar
Boof72
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 sep 2020 07:08

Gebruikersavatar Boof72 21 jul 2021 11:53

Afbeelding

Afbeelding

Advies voor andere banden voor op het asfalt. Momenteel rij ik 90% op het asfalt met de CST Control Beach banden.
Maar als het straks weer herfst wordt en regent vermoed ik dat deze band niet voldoende grip heeft.
Dus ik zoek een andere band met meer grip, weinig rolweerstand .

Iemand hier ervaring mee of een advies?

marsman
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 21 jul 2021 11:57

Ik kan de Super Moto's van Schwalbe wel aanraden. Verwacht overigens dat de grip vergelijkbaar is op het nat, in de zin dat het met je huidige bandjes ook meer dan voldoende is hoor.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
Boof72
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 sep 2020 07:08

Gebruikersavatar Boof72 21 jul 2021 12:17

oke , dank voor je bericht. Maar dan kan ik de huidige banden gewoon blijven gebruiken. Gaat mij erom dat ik voldoende grip heb. En heb je geen last in de bocht bij nat weer dat je voorwiel weg glij als er vuil of water ligt?

marsman
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 21 jul 2021 14:12

Nee hoor, tenzij je MotoGP style door de natte bochtjes gaat...
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 21 jul 2021 14:47

Op asfalt kun je gewoon met slicks rijden, ook in de winter.

Kwestie van weten waar de grens ligt en normaal doen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
Boof72
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 sep 2020 07:08

Gebruikersavatar Boof72 21 jul 2021 21:58

Dan moeten we die twijfel maar opzij zetten en er voor gaan.
Had ook wel weer zoiets als, dan zitten er andere banden op, maar wat als ik dan een ritje op het strand wil doen??

Dus dat probleem is er dan ook niet.
Thanks voor het advies.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12487
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 23 jul 2021 19:02

Nou ik zou gewoon een conti raceking, prirelli scorpion H pakken oid. Een supermoto vind ik echt levensgevaarlijk in de herfst.
Als je nou nog sneller als met de racer op je plaat wilt gaan moet je daarmee in de herfst en wintertroep gaan rijden.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 23 jul 2021 20:26

Racefietsbanden zijn ook slicks. Supermoto's zijn geschikt voor op de weg. Hard oppompen en gewoon gaan rijden. In de bochten een klein beetje oppassen, maar na een paar keer voel je wel aan wanneer ze gaan glijden.

Gebruikersavatar
Boof72
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 sep 2020 07:08

Gebruikersavatar Boof72 30 jul 2021 15:34

Twijfels blijven toch nog wel.
Afgelopen week op wat landweggetjes gereden met wat water, een prut van de harde regen buien, en toch al een keer het voorwiel voelen glijden.
Niets ernstigs maar wat als het nu ook nog rond het vriespunt zit? En ja ik fiets het gehele jaar door buiten.
Welke band zou dan het advies zijn?
Is de Swalbe racing Ralf /Ray of de Maxxis Ikon of Rekon race iets? Of is dit al meer een band voor Offroad?

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2200
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 30 jul 2021 15:51

Op de weg neemt je grip juist af met profiel, maar rijd vooral met wat jou vertrouwen geeft. Alleen als er echt veel troep in een bocht ligt en dan echt een laag troep kan profiel wat helpen, maar dan breng ik toch liever mijn snelheid wat terug dan op de grip te vertrouwen, en alle andere situaties helpt profiel niet. Een slick heeft gewoon een groter raakvlak en daardoor mee grip. Wij zijn te ligt om je profiel echt door het water of troep heen te duwen op de weg, (onverhard met een zachte ondergrond is dat helemaal anders.)
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5353
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 30 jul 2021 15:54

Je voorgestelde opties dat zijn complete offroad banden. Die noppen gaan je op asfalt niet helpen. Weinig druk in je huidige banden doen helpt al wel. Je kan toch nog tot ver onder de twee bar. Noppen helpen alleen als ze kunnen bijten in de ondergrond, dat kan op asfalt niet. In de winter totdat er sneeuw ligt heb je er niets aan op asfalt. Opstaande noppen dan wel weerstand. Ik zou er een gravel band op zetten in 45c Pirelli cinturato gravel hard terrain Lijkt genoeg profieldiepte te hebben in water afvoerende V vorm, maar niet echt opstaande noppen. Geeft wel meer vertrouwen als er toch wat bite met de ondergrond nodig is.

Bij een zeer smalle racefietsband speelt profiel niet echt.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 30 jul 2021 16:31

Als je op slicks rijdt, dan rolt het loopvlak over de weg.
Als je op noppenbanden rijdt, dan rollen je noppen over de weg.

Met noppen is de contactoppervlak dus minder en daardoor heb je minder grip

Ik kwoot mezelf even:
Hard oppompen en gewoon gaan rijden. In de bochten een klein beetje oppassen, maar na een paar keer voel je wel aan wanneer ze gaan glijden.

Plaats reactie