Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Aanschaf nieuwe MTB

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 04 apr 2020 08:41

Je eerste vraag gaat zijn wil je een hardtail of fully. Ik ben overgestapt van een HT naar een XC fully en dat bevalt erg goed. Is een Fully nodig hier in NL? Nee niet echt, maar ik vind het wel erg fijn fietsen, meer relaxed wat vooral komt doordat het eenvoudiger is om de controle te houden in bochten en kleine jumps. Hou je meer van actief rijden waar je een smile op je gezicht krijgt als je toch die bocht hebt gehaald terwijl je eerst dacht als dat maar gaat lukken, dan ga je dat eerder krijgen bij een HT.

Hieronder KORT door de bocht de eigenschappen in de fully wereld.

In de Fully wereld ga je dan kijken naar XC, Trail of Enduro uitvoering. Eerste heeft de minste veerweg de laatste het meest.
XC lijkt daardoor enigzins op een HT qua rijgedrag wanneer je de veering uitschakeld
De trail is de tussen vorm van XC en Enduro hier ligt de nadruk snel op trails rijden met technisch moeilijkere afdalingen en grotere drops.
Enduro is echt voor de milde bikeparks waar je vooral downhill gaat.

Het gevolg van bovenstaande is dat de fietsen zwaarder worden en steeds minder op snelheid op de "vlakke" weg zijn gericht, maar wel weer wat speelser (je kunt "overal" vanaf rijden zonder in problemen te komen) zijn.

Voor je budget lijkt een hardtail een veilige keuze (algemeen wordt gesteld 1500-2000). Een fully heeft een ander budget niveau als je een beetje degelijke fiets wilt (2500-3000), tenzij je upgraden niet erg vindt. Dan kan je bijv een Canyon Neuron AL (trial) overwegen.

Zoek eens op Youtube NL - Full Suspension Vs Hardtail OF XC vs Hardtail etc etc
Er is een specifiek Nederlands mountainbike forum
Meer dan genoeg om onze quarantaine door te komen :-).

Succes met je zoektocht.
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 04 apr 2020 09:14

Met jouw budget voor een hardtail kiezen, omdat een fully voor dat geld erg matig uitgevoerd is.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1478
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 04 apr 2020 15:48

Een HT heb je in veel varianten. De grote twee zijn LTHT en de XC. De XC is licht snel en ~100mm vork goed voor plat Nederland en boswielrenners,
Ben je liever aan het spelen op technischer stukken, denk je het mag degelijk en met een glimlach kan je voor een Long travel hardtail, breed stuur, balhoofd hoek die iets slack is dropper, voor t lastiger daal werk.

Met jou budget lekker 11 speed blijven rijden de goedkope 12speed groepen van sram.... geen ervaring. maar met een 11speed kan je Benelux prima mee aan.
Ik heb zelf begin dit jaar een kona honzo steel gekocht, nx/gx 11 speed en 120mm travel, dikke fun.
als ik wil crossen over bospaden en snelle rondjes wil, pak ik wel mn crossfiets.
Het mountainbike forum past misschien iets beter met dit soort vragen.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15959
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 04 apr 2020 16:40

_denzel schreef: 04 apr 2020 02:04 Edit: dank voor het advies.
Nieuwe MTB is een Giant Anthem Advanced Pro 29er geworden!
En wat was je originele vraag?
Als er nu iemand zoekt achter info gaat hij die in dit topic niet meer vinden.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie