Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Cleat adapter

Gebruikersavatar
Drkjv
Forum-lid
Berichten: 376
Lid geworden op: 20 jul 2016 15:47

Gebruikersavatar Drkjv 14 jan 2019 20:45

Hallo,

Mijn mtb staat jammer genoeg net iets te vaak in de garage en ik zou er graag liever wat meer mee in de bossen crossen. Omdat ik deze vroeger aangekocht had voor vooral op de weg had ik er raceschoenen en raceklikpedalen bij gekocht. Nu ik al 2 jaar een koersfiets heb zou ik dus mtb klikpedalen willen aanschaffen.

Nu heb ik een oud paar raceschoenen, op het internet vond ik reeds enkele mogelijkheden om het 3 bolt systeem van raceschoenen om te bouwen tot de 2 bolts voor de spd schoenplaatjes:

Ik vond o.a. deze: (ik zie wel maar 1 opening ipv 3, maar weet iemand of dit inderdaad kan voor raceschoenen?)
Afbeelding

Afbeelding (foto is toevallig van onderzool van dezelfde daadwerkelijke raceschoen die ik heb, dus ik denk dat dit zou moeten kunnen?)

Een andere oplossing dat ik vond was deze: (minder fan van, want ziet er vrij lomp uit en zoals ik zie niet echt gemakkelijk om op te lopen)
Afbeelding

Nu is mijn vraag of iemand hier al ooit zo'n adapter heeft gebruikt en/of er andere mogelijke adapters te vinden zijn?

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4358
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 14 jan 2019 20:55

1 maal in de bossen af moeten stappen en je verlangt heel hard naar echte mtb schoenen met profiel. Investeren in een paar mtb schoenen is in deze dus veel verstandiger in mijn ogen.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 15 jan 2019 08:07

Ik heb de onderste gehad voor de fiets binnen, erg onhandige dingen om op te stappen maar het werkt wel.

Je hebt heel wat meer stack met deze dingen, zadel moet dus hoger. Ondertussen wel normale schoenen voor binnen, dat trapt net wat aangenamer.

Ik zou voor de MTB gewoon een extra paar schoenen kopen, met 50 of 60€ ben je klaar (online) en je gaat veel meer plezier hebben van het crossen in het bos.
Afbeelding

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 15 jan 2019 10:38

Ik zou ook voor mtb schoenen en pedalen kiezen. Hoeft niet zo duur te zijn, en begin met koersschoenen eens in de modder of op stenen te stappen..

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 15 jan 2019 19:55

Drkjv schreef: 14 jan 2019 20:45 Omdat ik deze vroeger aangekocht had voor vooral op de weg had ik er raceschoenen en raceklikpedalen bij gekocht.
Je hebt dus racepedalen op de MTB en raceschoenen... je wil nu MTB pedalen gaan gebruiken met je raceschoenen. Wellicht mis ik iets... maar als je dezelfde schoenen wil gebruiken kun je toch gewoon de racepedalen blijven gebruiken? Raceschoenen geschikt maken voor MTB pedalen voegt niets toe aan wat je al hebt...

Doe dat een paar keer en je merkt vanzelf dat het niet optimaal is (maar zeker op NL parcourtjes hoef je niet vaak af te stappen en zal het nog wel meevallen) en zal daarna zoals hierboven geschreven graag MTB pedalen en bijbehorende schoenen willen kopen.

Plaats reactie