Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

KICKR Core: herrie drivetrain na installatie

a_v
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 14 aug 2015 21:32

a_v 12 okt 2021 22:16

Gebruik je de KICKR dan wel nog of heb je ‘m teruggestuurd?

Symoon
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 sep 2021 14:28

Symoon 12 okt 2021 23:09

De verkoper is op zoek naar een oplossing, dus dat wacht ik even af. Kan hem nu niet gebruiken, alleen op de middelste bladen doet hij het goed. Groot of klein verzet is ellende helaas.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 13 okt 2021 12:49

Hoe is de cassette op de fiets van je vrouw gemonteerd?
Indien jouw fiets geen probleem geeft, zou ik het daar zoeken. In dat geval zal de derailleur niet goed uitgelijnd zijn en dat geeft natuurlijk een probleem.
Of zoals bij mij, ik had ook problemen met de uitlijning op mijn Elite trainer. Alleen dat was doordat ik Campagnolo heb en de cassette opde trainer Shimano. Allebei 11 speed, wat goed zou moeten gaan, maar bij mij dus niet. Nu Campa body en cassette en geen enkel probleem meer.

a_v
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 14 aug 2015 21:32

a_v 13 okt 2021 12:54

scottwilko schreef: 13 okt 2021 12:49 Hoe is de cassette op de fiets van je vrouw gemonteerd?
Indien jouw fiets geen probleem geeft, zou ik het daar zoeken. In dat geval zal de derailleur niet goed uitgelijnd zijn en dat geeft natuurlijk een probleem.
Of zoals bij mij, ik had ook problemen met de uitlijning op mijn Elite trainer. Alleen dat was doordat ik Campagnolo heb en de cassette opde trainer Shimano. Allebei 11 speed, wat goed zou moeten gaan, maar bij mij dus niet. Nu Campa body en cassette en geen enkel probleem meer.
Ik heb inmiddels mijn wiel in de fiets van mijn vriendin gehangen en toen de derailleur opnieuw afgesteld. Daarna weer op de KICKR en het schakelt perfect maar de herrie blijft. Het is ook echt een ander geluid dan een verkeerd afgestelde derailleur. Dan hoor je meestal dat de ketting naar een ander tandje wil, nu blijft hij netjes op het tandje maar de boel maakt een 'grinding noise', en je voelt het ook als je trapt.

Toch nog even een nieuwe ketting monteren binnenkort en dan verder zien.

Ikzelf fiets trouwens met een Campagroep en een Shimanocassette, geeft voor mij geen problemen.

a_v
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 14 aug 2015 21:32

a_v 13 okt 2021 14:54

Ik lees in dit topic dat voor sommige 11s-cassettes dan wel weer een spacer nodig zou zijn:
viewtopic.php?f=37&t=96265

Maar zo'n spacer is alleen nodig als je een 11-34-cassette op de KICKR wil gebruiken lijkt me, niet als je een 11-28-cassette gebruikt. Dan moet je hoogstens de derailleur afstellen en dat heb ik gedaan.

(in het kader van durf te vragen)

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 13 okt 2021 17:53

11-34 11s in eigenlijk een 11s mtb passing. En daar moet dan inderdaad een 1.85mm spacer achter.

a_v
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 14 aug 2015 21:32

a_v 13 okt 2021 18:50

t2300 schreef: 13 okt 2021 17:53 11-34 11s in eigenlijk een 11s mtb passing. En daar moet dan inderdaad een 1.85mm spacer achter.
Maar er kan ook prima een 11-28 in zonder spacer met dezelfde derailleur maar wat afstelwerk toch?

Hartox
Forum-lid
Berichten: 178
Lid geworden op: 16 aug 2015 20:41

Hartox 14 okt 2021 10:15

a_v schreef: 13 okt 2021 12:54
scottwilko schreef: 13 okt 2021 12:49 Hoe is de cassette op de fiets van je vrouw gemonteerd?
Indien jouw fiets geen probleem geeft, zou ik het daar zoeken. In dat geval zal de derailleur niet goed uitgelijnd zijn en dat geeft natuurlijk een probleem.
Of zoals bij mij, ik had ook problemen met de uitlijning op mijn Elite trainer. Alleen dat was doordat ik Campagnolo heb en de cassette opde trainer Shimano. Allebei 11 speed, wat goed zou moeten gaan, maar bij mij dus niet. Nu Campa body en cassette en geen enkel probleem meer.
Ik heb inmiddels mijn wiel in de fiets van mijn vriendin gehangen en toen de derailleur opnieuw afgesteld. Daarna weer op de KICKR en het schakelt perfect maar de herrie blijft. Het is ook echt een ander geluid dan een verkeerd afgestelde derailleur. Dan hoor je meestal dat de ketting naar een ander tandje wil, nu blijft hij netjes op het tandje maar de boel maakt een 'grinding noise', en je voelt het ook als je trapt.

Toch nog even een nieuwe ketting monteren binnenkort en dan verder zien.

Ikzelf fiets trouwens met een Campagroep en een Shimanocassette, geeft voor mij geen problemen.
Als je je eigen wiel er in hebt maakt ie geen herrie?

Symoon
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 sep 2021 14:28

Symoon 15 okt 2021 20:25

Op mijn eigen topic hierover had ik de tip gekregen een shimano spacer te plaatsen omdat deze uitsparingen heeft voor de schroefjes achterop de cassette. De standaard spacer heeft deze niet en was bij mij ook niet volledig plat. Bij mij loopt hij nu een stuk beter. Nog niet zoals ik zou willen, maar kan ermee fietsen.

a_v
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 14 aug 2015 21:32

a_v 20 okt 2021 19:44

Update: ik heb de ketting vervangen en de derailleur afgesteld op een 11-28 en op de meeste tandjes loopt 'ie nu mooi stil.

Alleen op de zwaarste drie verzetten loopt de ketting niet mooi recht. Van bovenaf zit er een soort 'wobble' in van links naar rechts. Het lijkt ook het geval te zijn als de ketting er niet op ligt maar dat is wel moeilijker te zien. Als de ketting op die tandwielen ligt krijg je het beruchte geluid weer.

Dat lijkt me een probleem in de bevestiging van de cassette. Wel bijzonder dat het alleen op de drie kleinste tandwielen gebeurt.

Ik heb de cassette er nog niet af gehad (even geen tijd en ik ga overmorgen een weekje op vakantie dus dan ligt het weer stil). Ik ben benieuwd wat ik fout heb gedaan.

Er mag op gewed worden.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 21 okt 2021 13:59

Ben je wellicht een van die ringetjes vergeten die je tussen de cassette moet stoppen? Die zwarte alu ringetjes. Of is een van die ringetjes wat krom waardoor de kransjes wat heen en weer wiebelen?
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Plaats reactie