Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Wahoo Kickr aanlopende trapas?

Zwaantje
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 jun 2014 13:15

Zwaantje 17 aug 2021 14:11

Beste techneuten,

Sinds kort heb ik een nieuwe Pinarello aangeschaft. Thuis heb ik een Wahoo Kickr om binnen te trainen. Als ik mijn fiets in de Kickr heb geplaatst en begin met fietsen, merk ik na een aantal meters fietsen, dat er iets begint aan te lopen. Het klinkt alsof tijdens het trappen, iets tegen het carbon aanschuurt, maar ik kan niet ontdekken wat het is. Het geluid komt uit de buurt van de trapas, maar zo aan de buitenkant zie ik niets wat aanloopt.

Fiets ik gewoon buiten, is er niets aan de hand. Dus alleen als deze in de kickr staat. Hiervoor had ik een Merida en daar heb ik dit nooit mee aan de hand gehad. De Wahoo staat gewoon in de juiste positie, heeft dezelfde cassette als op mijn fiets (Ultegra 11sp).

Ik heb geprobeerd het geluid te filmen, onderstaande link bijgevoegd. Is iemand bekend met dit probleem of weet iemand wat dit zou kunnen zijn?

https://vimeo.com/manage/videos/588305587

lars_g
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 17 jul 2019 06:55

lars_g 17 aug 2021 14:51

Zit je steekas strak genoeg vast? Ik heb ooit een soort gelijk geluid gehad en dat verdween bij het nog strakker zetten van de steekas.

Zwaantje
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 jun 2014 13:15

Zwaantje 17 aug 2021 16:01

lars_g schreef: 17 aug 2021 14:51 Zit je steekas strak genoeg vast? Ik heb ooit een soort gelijk geluid gehad en dat verdween bij het nog strakker zetten van de steekas.
Ja, naar mijn mening wel. Nu weet ik dat het altijd lastig is met geluidjes in een Carbon frame, maar het klinkt ook alleen maar als ik aan mijn trapas draai en dan voel ik ook een lichte weerstand, dus het komt naar mijn mening echt daar ergens vandaan. Het gekke is dat als het achterwiel er in hangt en dus gewoon normaal fiets, het euvel zich niet voordoet….

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 17 aug 2021 16:21

Als het met het wiel erin niet is, is het dan niet de trainer? Heb je andere fiets die je erop kunt zetten om dat uit te sluiten?

De kickr wilt ook wel eens aanlopen, aan de drive side links onder tegen het driehoekige kapje. Of als die echt oud is de lagers vd vliegwiel

En gebruik eens de cassette die ook op je wiel zit?

Zwaantje
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 jun 2014 13:15

Zwaantje 17 aug 2021 18:30

t2300 schreef: 17 aug 2021 16:21 Als het met het wiel erin niet is, is het dan niet de trainer? Heb je andere fiets die je erop kunt zetten om dat uit te sluiten?

De kickr wilt ook wel eens aanlopen, aan de drive side links onder tegen het driehoekige kapje. Of als die echt oud is de lagers vd vliegwiel

En gebruik eens de cassette die ook op je wiel zit?
Allereerst thanks voor het meedenken en je tips!

Dat het aan de trainer zou liggen, heb ik eigenlijk al uitgesloten. Exact wat jij aangeeft heb ik gecontroleerd. Heb zelfs de riem iets gespannen en loopt verder nergens tegenaan. Met mijn oude Merida erop, heb ik het euvel niet. Het geluid komt overigens ook echt ergens bij de trap as vandaan, maar ik snap er werkelijk niets van….

Zwaantje
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 jun 2014 13:15

Zwaantje 17 aug 2021 18:48

En het geluid ontstaat ook alleen als ik met trappers rond ga. Dus als ik mijn voeten stil houd, dan valt het geluid weg. Het vliegwiel draait dan nog gewoon...

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27543
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 18 aug 2021 07:58

Stethoscoop lenen en zo opsporen waar het precies vandaan komt.

Plaats reactie