Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Wattage verschil Stages SB20 - Tacx

SmallBrother
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 aug 2021 19:08

SmallBrother 16 aug 2021 19:23

Hallo lezers,
Sinds een week ben ik de eigenaar van een Stages SB20 Smartbike...nouja, ik...het was op aandringen van vrouwlief om hem toch maar te halen (ze was het slechte weer EN onze oude trainer beu)

Voorheen gebruikten we een losse fiets met een Tacx flow smart t2240 om in zwift rond te rijden en nu dus een Stages SB20 Smartbike.
Ik moet zeggen, het rijd heerlijk (vooral erg stil!) en het verstellen van de instellingen van de fiets is zo gedaan.

Waar we echter tegen aanlopen is het verschil in wattage tussen de 2 systemen. Nou snap ik dat de SB20 preciezer zal zijn, mede door de dubbele powermeter in de crank, maar ik heb het idee dat het verschil wel ERG groot is.

Voorheen reed ik zonder teveel moeite gemiddeldes rond de 225/235 watt (gemiddeld 2.8w/kg in swift), maar nu kom ik eerder op een gemiddelde van 158 (1.8 tot 2w/kg). Vrouwlief heeft dezelfde ervaringen.

En ja, ik weet ook...het gaat om je eigen training etc etc, maar om met deze waardes mee te doen aan bv een "longer ride" van bv een tour du swift...dan is de uitkomst niet grappig meer.
Alle firmware is geupdate, meters zijn gekalibreerd.

Iemand een idee?

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5064
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 16 aug 2021 20:07

Meer trainen :lol:

158w klinkt vrij laag. Wat trap je buiten ongeveer op een rondje. Nu weet ik dat snelheid niks zegt, maar als je nu buiten met 32 gemiddeld thuis komt, trap je zeker meer dan 158w.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3386
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 16 aug 2021 20:48

De kans is reëel dat de Stages je vermogen vrij correct weergeeft. Je zou eventueel eens kunnen vergelijken door op de smartbike vermogensmetende pedalen te monteren (als je die ergens zou kunnen lenen).

De Zwift FB groepen staan vol van de ongelovige reacties van mensen die schrikken wanneer ze een eerste keer met de cijfers van een 'echte' vermogensmeter worden geconfronteerd. Is niet erg, het is niet alsof je plots slechter bent geworden. En er is een w/kg opdeling voor veel van de races/ritten waaraan je kan deelnemen - aan keuze zeker geen gebrek, voor elk niveau.
Afbeelding

derxx
Forum-lid
Berichten: 726
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 17 aug 2021 10:38

En dan is het ook nog de vraag, hoe goed was de Tacx gecalibreerd? Ik ken hem verder niet, maar lees even snel dat er een soort van spindown calibratie mogelijkheid op zit. Ik weet van de Kickr Snap (ook wheel-on trainer) dat deze voor elke rit een spindown calibratie nodig heeft voor enigszins betrouwbare gegevens. Is dat op de Tacx ook gedaan?

Ik heb zelf op dit moment nog een Elite Novo Smart+ wheel-on trainer. Een paar weken nadat ik die aangeschaft had, kocht ik een 4iiii left crank power meter, en schrok ook hoeveel minder deze aangaf. Scheelde op momenten meer dan 50w. Daarna de 4iiii vergeleken met Garmin vector pedalen van een kennis, en die kwamen gewoon overeen, dus het was wel degelijk de Elite die fout zat. Helaas heeft de Elite geen fatsoenlijke manier van calibreren, dus ik gebruik zelf alleen nog de output van mijn powermeter (ondertussen de Favero duo). Binnenkort gaat de Elite eruit en komt er een Kickr Core, waar ik van meerdere kennissen goede geluiden over hoor.

Maar ik zou vooral de waardes van de Stages vertrouwen. Let ook bij de Stages fiets er wel op dat je een eventuele calibratie doet. Ik neem aan dat dat ook daar wel eens nodig is.
Afbeelding

SmallBrother
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 aug 2021 19:08

SmallBrother 17 aug 2021 15:27

De tacx ook geregeld gecalibreerd...het is ook niet dat ik niet had verwacht dat er geen verschil zou zijn...maar dat het zo veel zou zijn verbaasd me stiekem nog wel.
De tip van de trappers met vermogens meter vind ik wel een goeie, met wat geluk vind ik ergens in de buurt iemand die ze heeft dus dat ga ik zeker eens proberen.

Mocht het lukken, dan laat ik zeker de resultaten weten.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 18 aug 2021 07:08

Waar woon je?

Plaats reactie