Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Aanschaf fietstrainer

Rololu3
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 06 aug 2020 21:46

Rololu3 25 jul 2021 13:18

Beste
Mijn dochter wil voor de wintermaanden een fietstrainer aanschaffen. Nu zat ze te kijken naar een rollenbank tacx antares.
Het lijkt mij niets ,vandaar dat ik het hier even vraag.
Wat zijn jullie ervaringen en of wat zouden jullie aanschaffen?

Mvg Ron

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 25 jul 2021 14:01

Een vaste trainer zoals er velen zijn, zet je de achter as in de trainer.
Het fijne is dat je een weerstabd kunt instellen of met een programma laten instellen.
Het nadeel voor mij was dat de fiets behoorlijk statisch werd. De fiets beweging links rechts etc mijn rug vond het niet leuk en ik had er ook geen plezier in, ook niet met zwift, de trainer heb ik dus weer verkocht aan een volgende coronasporter.
Overgens motiveert zwift velen gebruikers en een rockerplate kan het vaste iets dynamischer maken.

Rollen waar je een fiets opzet.
Hiervoor heb je een beetje evenwicht/oefening nodig, vooral met op en afstappen, het aanpassen van de weerstand, is er soms niet of minimaal.
Hierdoor kan je lekker op souplesse bollen.

Voor beide systemen zijn er voorstanders. Het belangrijke is de gebruiker. Die moet erop zitten.
Ga naar een FMer die een demo hebben staan. Ze zal sneller vrolijk worden van 1 van de systemen

Btw ik kocht een vaste trainer zodat mijn vriendin het ook kon gebruiken, ik was niet zo voorstander van het vaste apparaat. Als ik rollen had gekocht zou ik m nu mogelijk nog gebruiken.

j88
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 04 okt 2018 20:42

j88 26 jul 2021 20:24

Wil ze specifiek een rollenbank? Trainers die wattage kunnen meten (bijv Wahoo Kickr of Tacx) neo zijn te gebruiken met Zwift, wat voor mij het trainen in de winter net wat leuker maakt.

Rololu3
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 06 aug 2020 21:46

Rololu3 26 jul 2021 21:17

We kunnen van een kennis een rollenbank lenen om te kijken of ze het wat vindt.
En we willen ook nog even bij mantel gaan kijken, als het goed is kun je daar ook trainers uitproberen

1094
Forum-lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 27 jul 2021 10:20

Het grote verschil is voor zover ik weet dat de meeste rollen bij geen weerstand geven. Je kan het gerbuiken om op te warmen of om souplesse te trainen. Sterker zal je er niet van worden.

Een vaste trainer heeft hierin meer mogelijkheden echter betaal je er wel voor (al kunnen rollen ook vrij prijzig zijn).

Mijn eigen ervaring is dat een non smart trainer verschrikkelijk saai is waar je na 20 minuten al klaar mee bent (zelfs al zet je hem voor je tv). Ik heb met mn domme tacx misschien 4 uurtjes getraind per winter. Nu rijd ik met een smart trainer icm zwift in de winter zeker 1500km per jaar

Plaats reactie