Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Groepset voor Zwift

Sandorklis
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 mar 2021 15:53

Sandorklis 21 mar 2021 16:10

Graag jullie advies,
Ik heb sinds 2jr een basic 29er MTB (met Shimano altus) op een Wahoo Kickr voor Zwift. Probleem is dat ik de derailleurs niet meer goed afgesteld krijg en er meerdere tikjes te horen zijn en de voorste tandwielen scheef lijken te draaien, misschien zo gekomen omdat er soms best wat kracht op komt te staan bij sprintjes/interval. Daarnaast is bij sprintjes en afdalingen het bereik niet echt voldoende. Ik zou de derailleurs/tandwielen/ketting/cranks/shifters graag vervangen en dacht erover om er een weg-set op te zetten, is dat mogelijk? En zo ja, welke? Ben niet zo thuis in de weg groepsets, en voor Zwift geen hele hoge eisen, moet met name stevig zijn.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1217
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 21 mar 2021 19:20

Eerste probleem gaat zijn dat een MTB een bredere liggende achtervork heeft voor de brede mtb banden.
Gevolg is dat de grotere kettingbladen van een weggroep de achtervork gaan raken.

br@m
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 12 mei 2011 01:22
Locatie: Utrecht

br@m 21 mar 2021 21:05

Heb je je trainer difficulty al aangepast naar 100%? Zo niet dan zou ik dat eerst eens proberen. Als je dan nog steeds vindt dat je bereik onvoldoende is wordt het tijd voor hardware oplossingen. Ik zelf zou dan denk ik eerder een eenvoudige tweedehands racefiets op de kop proberen te tikken.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 22 mar 2021 13:06

dwangarbeider schreef: 21 mar 2021 19:20 Eerste probleem gaat zijn dat een MTB een bredere liggende achtervork heeft voor de brede mtb banden.
Gevolg is dat de grotere kettingbladen van een weggroep de achtervork gaan raken.
Waarschijnlijk gaan de cranks de achtervork ook raken.
Met een andere crank gaat het w.s. wel werken,
Overigens kan je voor diverse MTB BCD's ook wel grotere bladen krijgen, maar je moet per geval bekijken welke nog gaat zonder het frame te raken.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 22 mar 2021 14:00

Dat bereik kan je niet aanpassen. Wel inderdaad de trawinerdifficulty in zwift.

De rest, is dat niet een kwestie van onderhoud/afstelling? Slecht schakelende derailleur lijkt me vooral de kabelspanning goed zetten, en je derailleur afstellen (recht, en juiste begrenzingen).
En scheefgetrapte kettingbladen voor lijkt me stug. Check eerst even of alle kettingbladboutjes nog vast zitten. Maar een kettingblad scheef trappen doen ook de topsprinters niet. Daar kan het spul gewoon tegen (zeker het wat goedkopere, degelijkere, zwaardere spul).
Als je het idee krijgt, omdat je tijdens het fietsen naar beneden kijkt. Dan kan het zijn dat je gewoon de beweging in je hele fiets ziet. Ook niets geks aan.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie