Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Elite Qubo Power Mag Smart B+ onjuiste watts

Gdj
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 mar 2021 09:08

Gdj 05 mar 2021 09:21

Goedemorgen,

Afgelopen weekend heb ik een Elite Qubo Power Mag Smart B+ aangeschaft.
Na installatie en registratie via de MyElite App geeft het systeem een te lage waarde aan met betrekking tot getrapte watts. Mijn inschatting is dat deze ongeveer 50-25% te laag weergegeven worden.
Ik heb het systeem opnieuw gekalibreerd aan de hand van het stappenplan dat ik gevonden heb op de site van Elite namelijk:

https://elitesrl.zendesk.com/hc/en-us/a ... alibration

Deze kalibratie heb ik precies volgens het stappenplan meerdere keren uitgevoerd. De stappen worden met betrekking tot het knipperende LED lampje ook precies zo gedaan en lijkt goed te verlopen.
Echter heeft het niet het gewenste effect en blijven de Watts te laag geregistreerd worden.
Wat mij opvalt is dat het 'hendeltje' waar je analoog de weerstand mee aan kan passen op het systeem wel invloed heeft op het getrapte wattage. De watts gaan met een hogere weerstand wel omhoog maar niet hoog genoeg. Zo trap ik bijvoorbeeld met de zwaarste weerstand wanneer er hard geduwd wordt misschien 400watt, dit is significant minder dan de druk die ik op de pedalen geef. Bij de laagste weerstand en een normale omwenteling van +-90rpm blijft de wattagemeter op ongeveer 40/50 watt steken. De weerstand op deze hendel is in te stellen van niveau 1 t/m8.
Bij een weerstand van 4 of 5 moet je al redelijk hard duwen wil je normaal 200 watt trappen. Het systeem zelf werkt prima en reageert overal gewoon juist op. Het enige probleem is een te lage weergave van het wattage.
Via veel elite systemen kun je het systeem kalibreren vanuit de App dat is bij dit systeem niet mogelijk.
Zijn er hier mensen die hetzelfde probleem hebben gehad? of anders een manier weten hoe dit systeem juist gekalibreerd kan worden?
Alvast bedankt voor jullie reacties!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 mar 2021 09:26

Als ik het zo lees fiets je normaliter niet met een vermogensmeter. Waar is je gevoel op gebaseerd dat de vermogens te laag zijn?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gdj
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 mar 2021 09:08

Gdj 05 mar 2021 10:49

Dit heb ik samen met een vriend die op hoog niveau koerst getest op het apparaat. Bij de installatie zij hij meteen: vermogen klopt niet. Iemand die 20 uur per week traint waarvan ook veel binnen op de tacx kan dit weten. Ook heb ik zelf genoeg kennis om te weten dat de vermogens duidelijk te laag zijn.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 05 mar 2021 12:56

Mijn eerste check zou zijn of het aan de app ligt.
Dus heb je dezelfde ervaring als je je trainer gebruikt in een andere app? zwift, trainerroad, sufferfest etc.. ?

Heb je de mogelijkheid om een powermeter te installeren via je kennis? Om enig inzicht te krijgen ipv alleen het gevoel dat het niet klopt?

En anders zou mijn 1e stap toch zijn om elite klantenservice te benaderen met deze vraag. Wie weet is het iets bekends. En kan je - behalve kalibratie - nog ergens een bout aandraaien ofzo (wellicht achter een kapje ofzo). Of, heeft de trainer een software update nodig. Dat soort dingen zijn gissen natuurlijk.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 05 mar 2021 13:09

En wat is precies het probleem? Is het vermogen niet constant, of wil je zelf de hoogste cijfers hebben op strava?
Als de trainer gewoon consequent te laag aangeeft, dan heb je daar echt geen last van, tenzij je wedstrijden op Zwift wilt rijden. Naar mijn idee geeft mijn Rotor Inpower juist een te hoog wattage aan, maar deze is wel heel stabiel. Mijn FTP is hier ook mee bepaald en daar kan ik dus uitstekend mee trainen. Aangezien ik geen races op Zwift of dergelijke platforms rijdt, heeft ook niemand er nadeel van.
Dus indien de trainer wel consequent is, zou ik het lekker laten zitten en gewoon hiermee trainen.

Gdj
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 mar 2021 09:08

Gdj 05 mar 2021 16:06

Ik zou wel graag wat wedstrijdjes op zwift willen rijden, met een veel te laag wattage is dat natuurlijk lastig. Ook als ik gewoon wil trainen is het wel handig om mijn gemiddelde ware wattage te weten om te vergelijken met andere trainingen. Misschien inderdaad een optie om eens via de swift app te proberen of de wattages gelijk zijn aan de Elite App. Op mijn maat zijn Elite App waren de wattages bij mijn trainer ook te laag. Dus het ligt niet aan alleen MIJN app.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 05 mar 2021 17:33

En hoe ga je het vergelijken met andere trainingen? Dan heb je dus al een ander soort powermeter nodig, die je vermogen buiten meet. Dan kan je ook gewoon die powermeter gebruiken met Zwift, dat doe ik ook met mijn Inpower in plaats van mijn Elite Suito.

Fake Naamsma
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 mar 2021 11:23

Fake Naamsma 12 mar 2021 11:25

Iik heb eenzelfde probleem. Waar kan ik de ledlampjes vinden?

derxx
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 16 mei 2021 12:14

Ik heb zelf de Elite Novo Smart+ en ervaar dezelfde problemen. De vermogensmeter is dezelfde als in de Qubo, alleen heeft de Novo een automatische weerstand regeling (via de app of bv in Zwift bergop/bergaf, ERG, enz). De calibratie is echter nog nooit goed geweest. Toen ik hem kocht afgelopen november (aanbieding van de Futurum) had ik het niet meteen in de gaten, maar toen ik een paar weken later powermeter ging gebruiken zag ik dat de Elite al gauw 25-50w teveel aangaf.
Alle calibratie methodes geprobeerd, maar het is gewoon niet goed te krijgen. Soms krijg je hem wel zover dat ie bv rond de 200w redelijk nauwkeurig is, maar geef je een keer gas, dan zit ie er ook zo weer 10-20% naast.

Ik gebruik hem nu alleen nog icm met mijn powermeter als vermogens input in Zwift, en de ERG/weerstandmode van de Elite. Nadeel is wel dat ERG niet goed werkt op deze manier; weerstand blijft continu wisselen nl. Dan weer net te zwaar, dan weer te licht enz.

Ik ben iig al geld opzij aan het leggen voor een Kickr Core.
Afbeelding

Plaats reactie