Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Hoe lang op de fietstrainer

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 26 jan 2021 14:20

Dat je op de fietstrainer effectiever kunt trainen dan buiten, zeker in deze tijd van het jaar, onderschrijf ik helemaal, Maar ik heb het geluk dat ik niet hoef te trainen, ben geen prof en wil vooral dingen doen waar ik plezier in heb en dat is buiten fietsen.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2610
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 26 jan 2021 14:33

mao schreef: 25 jan 2021 23:36
Joseba schreef: 25 jan 2021 19:12 Sinds vorig winterseizoen de trainer op een rockerplate staan en kan het daardoor makkelijk 2 uur of meer volhouden. Daarvoor was ik er met een uurtje wel klaar mee.
Ik denk Google ff wat een rockerplate is,... wat zijn die dingen duur zeg.

https://www.12gobiking.nl/saris-mp1-inf ... ZgQAvD_BwE

Is het z’n geld waard?
Gewoon zelf bouwen voor minder dan €100... Op Facebook is een groep maar hier op het forum is er ook een topic.
Laatst gewijzigd door Joseba op 26 jan 2021 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 26 jan 2021 14:35

Ik heb net meer plezier op de fiets buiten wanneer de conditie erg goed is en ik een stuk sneller vooruit ga (lees: sneller dan de kameraden :mrgreen: ), daarom dat ik dus ook graag binnen die blokken doe, net omdat ik daar sneller van word. (en geen beetje, normaal ga ik de lente in met een FTP van net onder de 300W, de test van vorige week gaf nu al 322W aan en ik ben nog aan het opbouwen)

Dit is trouwens mijn eerste jaar echt gestructureerd trainen (Sufferfest), ik heb de Tacx van maart. Daarvoor zat ik wel wat op de spinningfiets en deed al eens 'blokje' op de hometrainer maar veel minder structuur.
Afbeelding

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5016
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 26 jan 2021 14:54

TL@ schreef: 26 jan 2021 14:35 Ik heb net meer plezier op de fiets buiten wanneer de conditie erg goed is en ik een stuk sneller vooruit ga (lees: sneller dan de kameraden :mrgreen: ), daarom dat ik dus ook graag binnen die blokken doe, net omdat ik daar sneller van word. (en geen beetje, normaal ga ik de lente in met een FTP van net onder de 300W, de test van vorige week gaf nu al 322W aan en ik ben nog aan het opbouwen)

Dit is trouwens mijn eerste jaar echt gestructureerd trainen (Sufferfest), ik heb de Tacx van maart. Daarvoor zat ik wel wat op de spinningfiets en deed al eens 'blokje' op de hometrainer maar veel minder structuur.
7% verbetering voor iemand die al jaren fietst (want dat doe je volgens mij) is wel heel veel. Mijn ervaring is wel dat de Ramp test je FTP enorm overschat, maar volgens mij doet sufferfest geen ramp of wel?

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 26 jan 2021 16:45

De ramptest (Half-monty is dat ongeveer) overschat inderdaad. Daarom dat ik steeds de 4DP-test doe, dat is echt 20 minuten afzien (en nog wat andere dingen)
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12466
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 28 jan 2021 08:33

@nuitkor, dat zei je vorige keer inderdaad, ik heb juist het idee dat mijn FTP altijd een stuk lager uitkomt bij een test dan ie echt is. (20min test).

Ik rijd (bergop) voor een uur een wattage wat 10watt hoger is dan mijn FTP en dan rijd ik bergop wel echt hard, maar niet tot het gaatje, dan moet ik daarna nog 3 uur waarbij ik ook weer meerdere blokken van 20 of 30 minuten boven mijn FTP rijd. Totaal reed ik in een rit van 5 uur 3 uur op mijn ftp gemiddelde met een hartslag die 7 a 8 slagen lager is dan mijn ftp tests.

Als ik een 5 minuten test doe en dan x 0.85 dan zit ik redelijk op mijn ftp waarde als ik daar lange ritten naast leg.

Ramp test ga ik volgende week een keer proberen.

Ik heb zwift wattage via de trainer en Quarq wattage via de garmin zat na 20 minuten 1 watt tussen, dus dat zal de afwijking niet zijn.

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1136
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 28 jan 2021 09:13

ophetkantje schreef: 26 jan 2021 14:20 Dat je op de fietstrainer effectiever kunt trainen dan buiten, zeker in deze tijd van het jaar, onderschrijf ik helemaal, Maar ik heb het geluk dat ik niet hoef te trainen, ben geen prof en wil vooral dingen doen waar ik plezier in heb en dat is buiten fietsen.
Mij hebben ze vertelt dat hoe hoger je FTP, je zwans navenant ook langer wordt :lol:
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5016
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 28 jan 2021 09:15

@wasbeer:

Wat je een uur kunt volhouden kan je wel vanuit gaan dat dat je FTP is. Het probleem bij die ramp test is dat die relatief kort duurt, dus in het getal wat eruit komt zit ook heel veel anaerobe vermogen (omdat je nog fris bent). Dat anaerobe vermogen wil je niet meenemen in de berekening van je FTP, want die moet 100% aerobe zijn. Mensen die een hoger anaerobe vermogen hebben (puncheurs en sprinters) hebben hier meer last van. Die worden dan ook aangeraden om een langere test te doen van 30-40min. Iemand die een laag anaerobe vermogen heeft komt vaak ook wel weg met een 20min test. Volgens mij is die 4DP test van Sufferfest ook wel goed, omdat die met de blokken vooraf ook al het anaerobe vermogen uitput.

Het komt er dus eigenlijk op neer dat hoe hoger je anaerobe vermogen is hoe langer je moet testen.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 28 jan 2021 09:35

mhr-zip schreef: 28 jan 2021 09:13
ophetkantje schreef: 26 jan 2021 14:20 Dat je op de fietstrainer effectiever kunt trainen dan buiten, zeker in deze tijd van het jaar, onderschrijf ik helemaal, Maar ik heb het geluk dat ik niet hoef te trainen, ben geen prof en wil vooral dingen doen waar ik plezier in heb en dat is buiten fietsen.
Mij hebben ze vertelt dat hoe hoger je FTP, je zwans navenant ook langer wordt :lol:
Geen idee wat een FTP is en wat je met deze opmerking bedoeld? Of heb je de verkeerde geciteerd?
Ach, ik zeg ook maar wat

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1136
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 28 jan 2021 10:54

ophetkantje schreef: 28 jan 2021 09:35
mhr-zip schreef: 28 jan 2021 09:13
ophetkantje schreef: 26 jan 2021 14:20 Dat je op de fietstrainer effectiever kunt trainen dan buiten, zeker in deze tijd van het jaar, onderschrijf ik helemaal, Maar ik heb het geluk dat ik niet hoef te trainen, ben geen prof en wil vooral dingen doen waar ik plezier in heb en dat is buiten fietsen.
Mij hebben ze vertelt dat hoe hoger je FTP, je zwans navenant ook langer wordt :lol:
Geen idee wat een FTP is en wat je met deze opmerking bedoeld? Of heb je de verkeerde geciteerd?
Over het algemeen wordt FTP heel belangrijk gevonden, gelukkig zijn er ook nog mensen die lekker fietsen ipv alleen maar trainen.

FTP
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5016
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 28 jan 2021 11:30

mhr-zip schreef: 28 jan 2021 10:54
ophetkantje schreef: 28 jan 2021 09:35
mhr-zip schreef: 28 jan 2021 09:13

Mij hebben ze vertelt dat hoe hoger je FTP, je zwans navenant ook langer wordt :lol:
Geen idee wat een FTP is en wat je met deze opmerking bedoeld? Of heb je de verkeerde geciteerd?
Over het algemeen wordt FTP heel belangrijk gevonden, gelukkig zijn er ook nog mensen die lekker fietsen ipv alleen maar trainen.

FTP
Ik zie ook dat FTP te pas en te onpas wordt "misbruikt" en een doel opzich is geworden, terwijl het een middel is om gerichter te trainen. Het onderscheid tussen lekker fietsen en trainen hoeft niet te worden gemaakt. Lekker fietsen terwijl je traint bestaat ook ;)

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 28 jan 2021 11:48

Da's puur persoonlijk, voor mij is trainen geen lekker fietsen....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie