Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Tacx Vortex nog de moeite?

GVW
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 03 apr 2017 20:03

GVW 03 aug 2020 08:02

Ik kan de Tacx Vortex smart T2180 kopen in tweedehands voor 200 euro met nog 1,5jaar in garantie.

Is dit type nog de moeite om te kopen of is het al voorbij gestreefd?
Goed werkbaar met Zwift?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37663
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 aug 2020 08:12

Al jaren voorbij gestreefd door de direct drive trainers. Maar dat wil niet zeggen dat het niks is. Als je af en toe binnen wilt trainer is het prima goedkope optie. Hij is geschikt voor Zwift.
Alleen zou ik €50 af halen van de prijs.
Less is bore

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2138
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 03 aug 2020 11:44

Ik heb een nóg simpelere Tacx. Jaren geleden tweedehands gekocht voor €60,-
De fiets past erop, achterwiel met trainerband erin en gaan. Laptopje open met fietsfilmpje erop. Ik gebruik het alleen in de winter om beetje op peil te blijven, daar ga ik geen dure trainer + maandelijks abbo Zwift voor nemen (kan ik net zo goed naar spinning gaan).
Dis die T2180 zou voor mij prima zijn, zelfs een forse upgrade.
Dogma F

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 03 aug 2020 13:43

Heb de Vortex gehad, daarna een Flux S en nu een Neo 1 (2e hands).

Korte antwoord op je vraag; nee.

Indoor trainen ben ik best leuk gaan vinden afgelopen jaar, enerzijds vanwege de verbeterde software en Zwift wat steeds volwassener wordt, maar vooral ook dankzij goede hardware.

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 03 aug 2020 13:51

Ik heb een Tacx Vortex Smart (ik weet niet of er onder de Vortex vlag nog meerdere typenummers zijn gebruikt). Prima ding voor de prijs. Twee jaar terug in een prima aanbieding 244 voor betaald. De techniek is inderdaad voorbij gestreefd door direct drive units, maar die hebben ook weer een compleet nieuw prijspeil geïntroduceerd.

Prima te gebruiken met Zwift. Vergeleken met de direct drive units merk je wellicht dat de Vortex meer geluid maakt en wat minder goed een steile klim kan simuleren. Daar is de prijs dan ook weer naar.

De hele markt van fietstrainers (zowel de wheel on (zoals de Vortex) als de direct drive) wordt wel wat geplaagd door wat terugkomende issues. Bij de Tacx wheel-on dingen blijkt soms dat de metalen bus die om de PU (?) rol zit waar je je band/wiel tegenaan zet los te raken en dan meer lawaai gaat maken. Kan je nog even checken, maar wordt door Tacx vaak onder garantie vervangen.

Lijkt me een prima instap in de smart trainer wereld. Moet wel stevig iets van de prijs af vind ik. Met 150,- mag de verkoper ook tevreden zijn ongeacht het gebruik en garantie.

giant39
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 13 jan 2020 14:00

giant39 03 aug 2020 14:02

Rij er in de winter heerlijk op.
Ik zou het doet. Beetje van de prijs af lullen en een winter vol plezier indoor als het buiten regent.

prjz
Forum-lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 03 aug 2020 16:44

Voor de doorsnee trimmer is dit een prima ding om je conditie 's winters op peil te houden.
prj

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 06 aug 2020 09:22

GVW schreef: 03 aug 2020 08:02 Ik kan de Tacx Vortex smart T2180 kopen in tweedehands voor 200 euro met nog 1,5jaar in garantie.

Is dit type nog de moeite om te kopen of is het al voorbij gestreefd?
Goed werkbaar met Zwift?
Dit is natuurlijk voorbijgestreefd... er zijn betere op de markt, maar met een heel ander prijsniveau.
Ik gebruik zelf nog de Fortius. Als die stuk zou gaan, ga ik voor mijn doeleinden niet switchen naar een direct drive trainer (tenzij ik er heel voordelig aan kan komen) maar zou dan juist zo'n Vortex o.i.d. tweedehands overnemen.
Als je niet het nieuwste van het nieuwste hoeft te hebben, kun je vaak voor veel minder geld plezier hebben van overjarige of tweedehands dingen.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 06 aug 2020 09:31

Het ligt ook aan je doelstelling, wil je zonder prestatiedrang rondjes op platform als Zwift of een videootje van tacx rijden voldoet het ding prima.

Wil je serieuze trainingsprogrammas rijden, gebaseerd op vermogen heb je er mijnsinziens weinig aan. De vermogensmeter is daar te onnauwkeurig voor met een afwijking van 10%.
En dan heb ik het nog niet over slippende achterwielen

GVW
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 03 apr 2017 20:03

GVW 06 aug 2020 12:20

t2300 schreef: 06 aug 2020 09:31 Het ligt ook aan je doelstelling, wil je zonder prestatiedrang rondjes op platform als Zwift of een videootje van tacx rijden voldoet het ding prima.

Wil je serieuze trainingsprogrammas rijden, gebaseerd op vermogen heb je er mijnsinziens weinig aan. De vermogensmeter is daar te onnauwkeurig voor met een afwijking van 10%.
En dan heb ik het nog niet over slippende achterwielen
Gewoon wat onderhouden vooral in de winter.

De slippende achterwiel heb ik al ondervonden. Maar dit hebben we enkel bij het klimmen. Zou dit met een trainingsband zoveel beter zijn?

Tarkin
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 22 nov 2016 08:17

Tarkin 02 sep 2020 19:32

t2300 schreef: 06 aug 2020 09:31 Het ligt ook aan je doelstelling, wil je zonder prestatiedrang rondjes op platform als Zwift of een videootje van tacx rijden voldoet het ding prima.

Wil je serieuze trainingsprogrammas rijden, gebaseerd op vermogen heb je er mijnsinziens weinig aan. De vermogensmeter is daar te onnauwkeurig voor met een afwijking van 10%.
En dan heb ik het nog niet over slippende achterwielen
Ik rij er la 5 jaar mee op Trainerroad. Tenzij je je resultaten wilt vergelijken met anderen (moet je niet doen) is het zeker een goede keuze. Niet te duur, blijft gewoon werken en trainen op vermogen is zeker mogelijk.


Is een direct drive beter, waarschijnlijk wel. Maar ook fors duurder.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2138
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 02 sep 2020 20:08

t2300 schreef: 06 aug 2020 09:31 Het ligt ook aan je doelstelling, wil je zonder prestatiedrang rondjes op platform als Zwift of een videootje van tacx rijden voldoet het ding prima.

Wil je serieuze trainingsprogrammas rijden, gebaseerd op vermogen heb je er mijnsinziens weinig aan. De vermogensmeter is daar te onnauwkeurig voor met een afwijking van 10%.
En dan heb ik het nog niet over slippende achterwielen
Je hebt toch Vermogensmeter op de fiets zelf? Die doet op de rollen hetzelfde als op de weg hoor. Of rij je in de winter wél met vermogensmeting en in het seizoen niet? Ook heb je bij meting in de trainer alleen een vermogenswaarde, geen pedaal dynamiek, Vermogensverdeling etc.
Slippend wiel heb ik nog nooit last van gehad maar gebruik wel de blauwe trainerband en niet op normale druk van de weg. Bij 800watt piek merk ik geen slip, hoe vreemd het ook klinkt.
Dogma F

Plaats reactie