Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Fietstrainer keuze, wat is belangrijke BEHALVE specs?

Gabrie
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 25 mei 2016 23:42

Gabrie 05 mar 2020 11:27

Ik ben op zoek naar een fietstrainer en in het segment waar ik zoek qua prijs, kom ik uit op Tacx, Wahoo en ook de Elite Suito. Ik heb de specs gezien en die zijn nagenoeg gelijk voor wat ik wil.

Wat ik mij eigenlijk afvraag als ik een afwijkend merk zou kiezen, hoeveel "hulp" heb ik achteraf nodig met een specifiek merk na aanschaf.

Wat ik bedoel is dat als je een modern apparaat koopt heb je tegenwoordig met firmware updates en software updates etc, nogal eens hulp van internet fora etc nodig en dan is vaak een bekend en veel gebruikt merk veel praktischer bij het krijgen van hulp.

Hoe zit dat met deze trainers? Aanschaffen en klaar? Hoogstens dingen die echt kapopt gaan? Of komt het nogal eens voor dat er software matige issues spelen?

(Krijg niet goed geformuleerd volgens mij wat ik bedoel, hoop dat het toch duidelijk is :-) )
Afbeelding

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 05 mar 2020 11:56

De specs zeggen inderdaad niet zoveel en zou ik me niet blind op starten. Alle (goede) trainers bieden specs die ruim aan de minimum eisen voldoen. Zelf heb ik ervaringen met de Tacx Vortex, Flux S en Neo1. Dat een direct drive beter is zal ik niet teveel op ingaan, maar de grootste verschillen tussen een Flux en Neo haal je niet uit de specificities.

De belangrijkste verschillen:
- De Flux heeft slechts een beperkte vermogensband. Dit betekend dat in een bepaalde versnelling, het ideale bereik varieert tussen bijvoorbeeld 200 en 350w. Als je dus een blokken training doet waar de blokken van 150-450-150-450-150 zich afwisselen, dan zul je relatief veel moeten schakelen om hem op zijn optimale toerenbereik te houden. Een Neo werkt met magneten en heeft hier geen (minder) last van.

- De Flux staat als een huis. Mocht mijn hele huis ooit afbranden, dan weet ik zeker dat de Flux er nog staat. Dit heeft als nadeel dat het ook ontzettend rigide aanvoelt. Buiten beweegt je fiets best nog wel wat, je slingert wat heen en weer, de fiets stuitert een beetje, banden dempen etc. Op de Flux kreeg ik dan ook pijntjes die ik eerder niet had (knieen, zadel). De Neo heeft een ander design wat toestaat dat de boel een beetje sway heeft. Ook al is dit maar een paar mm, het maakt een wereld van verschil en maakt het geheel een stuk draaglijker.

Daarnaast is het wel fijn dat je Neo niet hoeft (niet eens kunt) calibreren.

Jackal
Forum-lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 09 dec 2018 19:26

Jackal 05 mar 2020 12:29

De Wahoo Kickr Core die ik heb moet je geregeld calibreren, voor de rest heb ik daar nog nooit iets aan hoeven doen. Het calibreren kun je doen met de Wahoo app op je telefoon of gewoon in Zwift. Kind kan de was doen dus!
Mijn Strava

Gabrie
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 25 mei 2016 23:42

Gabrie 06 mar 2020 07:55

Dank voor de reacties.
Afbeelding

Gabrie
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 25 mei 2016 23:42

Gabrie 17 mar 2020 09:29

Het is uiteindelijk een Tacx Flux S geworden. Verbaasd trouwens hoe slecht de Tacx software is. Desktop App en samenwerking ervan met cloud.tacx.com is echt waardeloos. En nog een heel aantal andere gebreken. Denk snel naar Zwift toe.
Afbeelding

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 17 mar 2020 10:12

Gabrie schreef: 17 mar 2020 09:29 Het is uiteindelijk een Tacx Flux S geworden. Verbaasd trouwens hoe slecht de Tacx software is. Desktop App en samenwerking ervan met cloud.tacx.com is echt waardeloos. En nog een heel aantal andere gebreken. Denk snel naar Zwift toe.
Ik kreeg Tacx niet eens geinstalleerd op mijn Mac omdat ik niet het laatste besturingssysteem heb (zit op versie 15 van de 16 ofzo). Probeerde vervolgens het laatste besturingssysteem te installeren, maar dat mocht niet omdat ik mijn hardeschijf ooit vervangen heb en je vanaf nu alleen kunt upgraden met originele Apple hardware die 4x zo duur is (en kon vervolgens ook niet meer terug).

Safe to say dat ik Tacx software daar en op dat moment voor altijd afgezworen heb.

Gabrie
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 25 mei 2016 23:42

Gabrie 17 mar 2020 10:16

Je kunt via community mensen volgen zodat je ook samen kunt rijden. Mijn vriendin en ik hebben tegelijk een Tacx gekocht en natuurlijk op die manier geprobeerd tegelijk een rit te rijden. Uitnodiging gestuurd, mail bevestiging dat deze geaccepteerd is, maar nergens terug te vinden. Echt al een heel aantal van dit soort basale zaken gevonden die gewoon niet werken. Heel slordig. Support reageert ook niet.
Afbeelding

br@m
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 12 mei 2011 01:22
Locatie: Utrecht

br@m 17 mar 2020 21:01

Gabrie schreef: 17 mar 2020 09:29 Het is uiteindelijk een Tacx Flux S geworden. Verbaasd trouwens hoe slecht de Tacx software is. Desktop App en samenwerking ervan met cloud.tacx.com is echt waardeloos. En nog een heel aantal andere gebreken. Denk snel naar Zwift toe.
Viel mij niet zo op (MacOS). Sterker de Tacx Utility App functioneert op mijn Apple iPad stukken beter dan de versie op mijn Samsung Android foon. Maar goed ik heb uiteindelijk ook voor Zwift gekozen ipv de Tacx software. Overigens kent Zwift ook wel de nodige 'features'. Op zijn engels vaak aangeduid als 'Zweirdness' ;)

Gabrie
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 25 mei 2016 23:42

Gabrie 17 mar 2020 21:07

br@m schreef: 17 mar 2020 21:01
Gabrie schreef: 17 mar 2020 09:29 Het is uiteindelijk een Tacx Flux S geworden. Verbaasd trouwens hoe slecht de Tacx software is. Desktop App en samenwerking ervan met cloud.tacx.com is echt waardeloos. En nog een heel aantal andere gebreken. Denk snel naar Zwift toe.
Viel mij niet zo op (MacOS). Sterker de Tacx Utility App functioneert op mijn Apple iPad stukken beter dan de versie op mijn Samsung Android foon. Maar goed ik heb uiteindelijk ook voor Zwift gekozen ipv de Tacx software. Overigens kent Zwift ook wel de nodige 'features'. Op zijn engels vaak aangeduid als 'Zweirdness' ;)
Leuke aan Tacx Desktop App vind ik de videobeelden. Vooral de route bij mij "achterom" door de Z-Limburgse heuvels vind ik erg leuk. Maar ga binnenkort ook eens Zwift proberen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37360
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 18 mar 2020 06:52

Real life beelden kan ook via BigRingVR. Incl limburg ;-)
Less is bore

Gabrie
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 25 mei 2016 23:42

Gabrie 18 mar 2020 07:44

daniel1975 schreef: 18 mar 2020 06:52 Real life beelden kan ook via BigRingVR. Incl limburg ;-)
Ja, ze hebben de Amstel Gold Race in drie etappes zag ik. Ik ga BigRingVR zeker proberen
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 18 mar 2020 08:38

Nu 30 gratis bepaalde ritten gratis op BigRing !

Plaats reactie