Pagina 2 van 2

Re: Steekas Tacx Vortex buiten gebruiken

Geplaatst: 19 dec 2019 09:28
door Zjoske78
Antwoord van Tacx klinkt wel logisch:

Wij hebben een andere samenstelling dan een standaard as.
Onze assen zijn meer gebouwd op zijwaartse druk terwijl een as van de fabrikant beter kan tegen de druk die opwaarts gaat.

Re: Steekas Tacx Vortex buiten gebruiken

Geplaatst: 19 dec 2019 11:30
door scepticus
Nee, dat klinkt als totale flauwekul.

Re: Steekas Tacx Vortex buiten gebruiken

Geplaatst: 15 jan 2020 13:15
door Zjoske78
scepticus schreef: 19 dec 2019 11:30 Nee, dat klinkt als totale flauwekul.
Nou nee hoor. Ik ben werktuigbouwkundige en in een Tacx zit je achterwiel tussen 2 vaste punten opgesloten. Je fiets heeft dan veel meer met zijwaartse bewegingen te maken, zeker als je uit het zadel komt.
Op de weg is het vooral het gewicht van de rijder dat zorgt voor verticale krachten op de as.

Re: Steekas Tacx Vortex buiten gebruiken

Geplaatst: 15 jan 2020 16:19
door havana
Lijkt me een leuke vraag voor Hambini op Youtube.

Edit: heb m gemaild.

Re: Steekas Tacx Vortex buiten gebruiken

Geplaatst: 15 jan 2020 19:14
door Infinito GB
Diezelfde Hambini die Sram GXP een inferieur systeem noemde?
Laat Keezx het maar niet horen 😉🥴

Re: Steekas Tacx Vortex buiten gebruiken

Geplaatst: 16 jan 2020 15:33
door Zjoske78
chrissiewizzie schreef: 15 jan 2020 16:16 Maar gaat het nu om een steekas of een QR? Een QR is echt geen enkel probleem, die klemt alleen maar het wiel in het frame. De horizontale belasting wordt opgenomen door de as van de naaf.
Bij een steekas zou het in potentie kunnen uitmaken, maar het lijkt me van Tacx meer een antwoord uit juridisch, dan uit technisch oogpunt.
Dit betreft een QR. Tenminste, ik heb een uitsparing aan de onderkant waar het wiel in valt.

Re: Steekas Tacx Vortex buiten gebruiken

Geplaatst: 16 jan 2020 23:28
door scepticus
Zjoske78 schreef: 15 jan 2020 13:15
scepticus schreef: 19 dec 2019 11:30 Nee, dat klinkt als totale flauwekul.
Nou nee hoor. Ik ben werktuigbouwkundige en in een Tacx zit je achterwiel tussen 2 vaste punten opgesloten. Je fiets heeft dan veel meer met zijwaartse bewegingen te maken, zeker als je uit het zadel komt.
Op de weg is het vooral het gewicht van de rijder dat zorgt voor verticale krachten op de as.
Tussen as en frame misschien. Maar de snelspanner klemt alleen maar, en een Tacx snelspanner klemt niet minder dan een gewone snelspanner.