Steekas Tacx Vortex buiten gebruiken

Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden
Zjoske78
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 30 sep 2013 19:45

Zjoske78 19 dec 2019 09:28

Antwoord van Tacx klinkt wel logisch:

Wij hebben een andere samenstelling dan een standaard as.
Onze assen zijn meer gebouwd op zijwaartse druk terwijl een as van de fabrikant beter kan tegen de druk die opwaarts gaat.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 9854
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 19 dec 2019 11:30

Nee, dat klinkt als totale flauwekul.
Fuck it, Dude
Let's go cycling.

Zjoske78
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 30 sep 2013 19:45

Zjoske78 15 jan 2020 13:15

scepticus schreef:
19 dec 2019 11:30
Nee, dat klinkt als totale flauwekul.
Nou nee hoor. Ik ben werktuigbouwkundige en in een Tacx zit je achterwiel tussen 2 vaste punten opgesloten. Je fiets heeft dan veel meer met zijwaartse bewegingen te maken, zeker als je uit het zadel komt.
Op de weg is het vooral het gewicht van de rijder dat zorgt voor verticale krachten op de as.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 6013
Lid geworden op: 17 jul 2008 16:51

DeletedUser02 15 jan 2020 16:16

Maar gaat het nu om een steekas of een QR? Een QR is echt geen enkel probleem, die klemt alleen maar het wiel in het frame. De horizontale belasting wordt opgenomen door de as van de naaf.
Bij een steekas zou het in potentie kunnen uitmaken, maar het lijkt me van Tacx meer een antwoord uit juridisch, dan uit technisch oogpunt.
Gone.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 22419
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 15 jan 2020 16:19

Lijkt me een leuke vraag voor Hambini op Youtube.

Edit: heb m gemaild.
DAT HEP OP FEESJBOEK GESTAAN

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 6013
Lid geworden op: 17 jul 2008 16:51

DeletedUser02 15 jan 2020 18:54

:like:
Gone.

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1446
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 15 jan 2020 19:14

Diezelfde Hambini die Sram GXP een inferieur systeem noemde?
Laat Keezx het maar niet horen 😉🥴

Zjoske78
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 30 sep 2013 19:45

Zjoske78 16 jan 2020 15:33

chrissiewizzie schreef:
15 jan 2020 16:16
Maar gaat het nu om een steekas of een QR? Een QR is echt geen enkel probleem, die klemt alleen maar het wiel in het frame. De horizontale belasting wordt opgenomen door de as van de naaf.
Bij een steekas zou het in potentie kunnen uitmaken, maar het lijkt me van Tacx meer een antwoord uit juridisch, dan uit technisch oogpunt.
Dit betreft een QR. Tenminste, ik heb een uitsparing aan de onderkant waar het wiel in valt.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 9854
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 16 jan 2020 23:28

Zjoske78 schreef:
15 jan 2020 13:15
scepticus schreef:
19 dec 2019 11:30
Nee, dat klinkt als totale flauwekul.
Nou nee hoor. Ik ben werktuigbouwkundige en in een Tacx zit je achterwiel tussen 2 vaste punten opgesloten. Je fiets heeft dan veel meer met zijwaartse bewegingen te maken, zeker als je uit het zadel komt.
Op de weg is het vooral het gewicht van de rijder dat zorgt voor verticale krachten op de as.
Tussen as en frame misschien. Maar de snelspanner klemt alleen maar, en een Tacx snelspanner klemt niet minder dan een gewone snelspanner.
Fuck it, Dude
Let's go cycling.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten