Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Neo vs Direto geluid

haaldoor
Forum-lid
Berichten: 1323
Lid geworden op: 23 mei 2006 15:02

haaldoor 09 dec 2019 15:05

Aangezien de mate van geluid bepaald hoeveel ik op de smart trainer kan rijden thuis ben ik aan het kijken om mijn Direto te vervangen voor een stiller model. Zijn er mensen die ervaring hebben of de Neo aanmerkelijk stiller is dan de Direto? Of is het allemaal gerommel in de marge?

Dank alvast voor de reacties!

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 09 dec 2019 15:18

Volgens mij (geen ervaring) is de Neo sowieso een stuk stiller dan de concurrentie omdat deze geen snaar maar een magnetische overbrenging heeft.

Qua geluidsproductie an sich maakt je drivetrain vrijwel altijd meer geluid dan de betere trainers, maar de trillingen op bijvoorbeeld een houten vloer kunnen het geheel gehorig maken. Geen idee of je dat met de Neo oplost.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 09 dec 2019 15:46

hier een filmpje, met de Neo en Directo en (kickr en flux)
zet je geluid maar vast aan!

https://youtu.be/4aGICkxSdsk

de Directo is 9 db meer dan de Neo op vergelijkbare snelheid.
dat is nogal wat.
iedere 3 db toename is een verdubbeling vd geluidsterkte.

overigens speelt zoals hierboven gemeld contactgeluid natuurlijk ook een rol.

haaldoor
Forum-lid
Berichten: 1323
Lid geworden op: 23 mei 2006 15:02

haaldoor 12 dec 2019 23:58

Thanks voor de input. Helpt al verder. Wat mensen die direct ervaring hebben thuis met een Neo vs Direto en hou dat qua geluid zich verhield tot elkaar?

Joris
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 09 aug 2013 14:18

Joris 13 dec 2019 13:52

Geen Direto, maar heb thuis wel een Flux en Neo gehad. De Neo is aanmerkelijk stiller (en voelt een stuk natuurlijker aan) dan de Flux.

Bedenk wel dat het geluid van de Neo zo minimaal is dat het geluid van de aandrijving van de fiets de overhand neemt. Bij mij (op mijn Neo) komt verreweg de meeste herrie van de aandrijving. Met name de klappen (ik heb SRAM op mijn trainer fiets) bij het afschakelen houden de kinderen nog wel eens uit hun slaap.

Plaats reactie