Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Aanschaf Essentials bij direct drive trainer

janwillem92
Forum-lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 20 nov 2011 10:49

janwillem92 13 sep 2019 11:26

Forumleden,

Ik overweeg de aanschaf van een direct drive trainer. Mooi weer fietser, voetbal in het weekend. Kortom alleen tijd om in het donker te fietsen in het najaar en de winter. Type trainer is nog de vraag, maar daar is genoeg info over te vinden. Wordt waarschijnlijk een trainer in de categorie Kickr Core, Tacx Flux, of een Elite suito/direto.

Mijn vraag is, wat is economisch de beste optie als het gaat om aanschaf van benodigde hardware om gewoon basic te kunnen zwiften of vergelijkbare software te gebruiken. Los van de de trainer zelf. Ik ga trainen op zolder. Daar heb ik geen tv, beschik nog niet over een laptop. Heb alleen een smartphone A50, en een 3 jaar oude Samsung android tablet.

Beschik over een Garmin edge 520 met ANT sensoren voor cadans en snelheid.

Optie 1. Tablet of smartphone gebruiken middels Bluetooth. Heeft dit kans van slagen? En kan ik parallel ook ANT naar mijn egde laten sturen voor power e.d.
Optie 2. Laptop en ANT dongel kopen.
Optie 3. Ik lees dingen over Apple Tv en de aanschaf van een beeldscherm. Beschik wel over een hd monitor met HDMI ingang. Maar heb geen Apple device op Apple tv aan te sturen.

Hoor graag jullie mening en of aanbevelingen.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27533
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 13 sep 2019 12:03

BT is een recipe for disaster door een grote hoeveelheid verschillende chips die bestaan.

Gewoon alles via ANT+ is foolproof. Ik gebruik een dongle van Aliexpress (10 dollar) én een verlengkabel. Dit a) omdat je dan de dongle niet snel kwijt raakt b) het signaal dan altijd sterk genoeg is.

Apple TV heb ik geen ervaring mee.

Laptop werkt prima. Tablet ook, maar of dat met Zwift goed werkt durf ik niet te zeggen, ik gebruik geen Zwift. Met TrainerRoad is het ieder geval geen probleem.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 13 sep 2019 12:09

janwillem92 schreef: 13 sep 2019 11:26 Forumleden,

Ik overweeg de aanschaf van een direct drive trainer. Mooi weer fietser, voetbal in het weekend. Kortom alleen tijd om in het donker te fietsen in het najaar en de winter. Type trainer is nog de vraag, maar daar is genoeg info over te vinden. Wordt waarschijnlijk een trainer in de categorie Kickr Core, Tacx Flux, of een Elite suito/direto.

Mijn vraag is, wat is economisch de beste optie als het gaat om aanschaf van benodigde hardware om gewoon basic te kunnen zwiften of vergelijkbare software te gebruiken. Los van de de trainer zelf. Ik ga trainen op zolder. Daar heb ik geen tv, beschik nog niet over een laptop. Heb alleen een smartphone A50, en een 3 jaar oude Samsung android tablet.

Beschik over een Garmin edge 520 met ANT sensoren voor cadans en snelheid.

Optie 1. Tablet of smartphone gebruiken middels Bluetooth. Heeft dit kans van slagen? En kan ik parallel ook ANT naar mijn egde laten sturen voor power e.d.
Optie 2. Laptop en ANT dongel kopen.
Optie 3. Ik lees dingen over Apple Tv en de aanschaf van een beeldscherm. Beschik wel over een hd monitor met HDMI ingang. Maar heb geen Apple device op Apple tv aan te sturen.

Hoor graag jullie mening en of aanbevelingen.
1. Zwift Android (beta) loopt maar op een aantal Android toestellen/tablets stabiel.
Als jij het hebt over een 3-jaar oud device kun je die optie al vergeten.
2 is zoals Havana ook zei, hufter en fool proof. Maar gaat je dus wel een laptop en dongel kosten.
Tevens moet je even op https://support.zwift.com/en_us/support ... -S1C6I6OB7 kijken welke laptop geschikt is. Niet alle laptops zijn krachtig genoeg.
3. Indien je al een scherm met HDMI aansluiting hebt, gaat de Apple tv je het minste kosten.
Je hebt niks ernaast nodig van Apple. De apple tv is een losse computer, waarop de zwift app draait, en wel uitsluitend via Bluetooth de trainer aanstuurt.

marcmarc
Forum-lid
Berichten: 254
Lid geworden op: 11 okt 2007 14:20

marcmarc 13 sep 2019 12:26

Ik gebruik (naar alle tevredenheid) een Wahoo Kickr en een Appe Ipad (2018).
De verbinding tussen trainer en Ipad is via Bluetooth dus.
Heb tevens op marktplaats voor 80 euro een 32 inch TV gekocht.

Hiervoor gebruikte ik een Windows laptop met een Tacx Ant+ antenne. Soms wilde daar nog wel eens de verbinding wegvallen. Ik vermoed vanwege de wifi van de buren.
Sinds ik ben overgestapt op de Ipad nooit meer een probleem gehad.

janwillem92
Forum-lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 20 nov 2011 10:49

janwillem92 13 sep 2019 14:31

Bedankt alvast voor jullie reacties.

Mijn huidige hardware zal waarschijnlijk niet voldoen. Twee vragen n.a.v. jullie opmerkingen.

@Havana, hoe verbind je een tablet met ANT, gebruik je dan gewoon een adapter van je ANT dongel naar mini USB o.i.d.?

@ T2300
Ik begrijp goed dat je op de Apple TV device de applicatie ZWIFT moet downloaden?

Voorlopige conclusie: Wil ik Zwiften heb ik of een laptop of apple TV nodig. Lukt het me om mijn tablet te verbinden via ANT kan ik mogelijk met minder veeleisende software dan ZWIFT in ieder geval aan de slag.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 13 sep 2019 14:42

janwillem92 schreef: 13 sep 2019 14:31 Bedankt alvast voor jullie reacties.

@ T2300
Ik begrijp goed dat je op de Apple TV device de applicatie ZWIFT moet downloaden?

Voorlopige conclusie: Wil ik Zwiften heb ik of een laptop of apple TV nodig. Lukt het me om mijn tablet te verbinden via ANT kan ik mogelijk met minder veeleisende software dan ZWIFT in ieder geval aan de slag.
Ja, de Apple tv is een device waarop je een aantal apps te downloaden zijn. Die hang je aan een monitor en, via bluetooth je trainer verbindt. En dan trappen maar.
Je moet due Apple tv zien als een iPad of iPhone zonder scherm.
Combineer je dat met een scherm heb je de mogelijkheid on te zwiften.

verhto
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 09 mar 2015 18:37

verhto 13 sep 2019 14:46

ik gebruik een ipad 2017 en alles op BT, werkt perfect (rollen, hartslag en powermeter zijn via BT verbonden met Ipad 2017)...

Soms gebruik ik de app op android oneplus6 toestel, alles via BT...

0.0 problemen!

marcmarc
Forum-lid
Berichten: 254
Lid geworden op: 11 okt 2007 14:20

marcmarc 13 sep 2019 17:21

Als je twijfelt over de capaciteiten van je tablet of smartphone kun je ook gewoon Zwift installeren, een account aanmaken en de optie "just watch" kiezen. Dat kan gewoon gratis. Als dat er een beetje acceptabel uitziet weet je of het in het echt ook gaat werken

Fietser_1971
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 30 aug 2015 11:47

Fietser_1971 14 sep 2019 10:14

Samsung tablets hebben over het algemeen Ant+ ingebouwd. Ook de wat oudere.
Ik heb een tijdje m'n Snap op die manier gebruikt.
Moet wel zeggen dat het via BT beter werkt (geen wegvallende verbinding meer).
Ik gebruik Kinomap als platform om m'n virtuele ritten te doen.

Plaats reactie