Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Advies gevraagd Direct Drive fietstrainer

Desperation
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 mei 2016 10:10

Desperation 10 sep 2019 14:30

Goeiemiddag,

Ik heb hier al een pak topics doorlopen, en ook al wat youtube filmpjes bekeken, maar toch had ik graag nog wat advies gekregen om mij een gepaste fietstrainer aan te schaffen.

Ik zou dit (voornamelijk) willen gebruiken voor in de wintermaanden, om toch wat af te vallen en toch wat voorbereid te zijn tegen april wanneer de georganiseerde fietstochten beginnen (want meestal begin ik dan ook pas te rijden), en om toch nog in de week na 20u te kunnen rijden en dus geen rekening hoef te houden met het weer, of daglicht. Ook zou het praktisch zijn dat ik kan rijden, terwijl de kinderen boven al in hun bedje zouden liggen. Ik zou (het liefst) wel in dezelfde ruimte als waar mijn vrouw zit tv te kijken willen rijden. 't is te zeggen, het gaat om een (open) aanbouw, op een dikke 10m van televisie en zetel. Ik weet niet of dat mogelijk is, de enige ervaring die ik heb met een fietstrainer was zowat 8 jaar geleden, en was een soort van "Tacx Vortex" van zo'n 20 jaar oud wat een hels lawaai maakte :D
Mijn gedacht was een Tacx Flux 2 Smart T2980. Eigenlijk een beetje boven budget (de 2900 van rond de 520€ is dat niet), maar volgens mij gaat die nieuwe Flux minder luid gaan, en heb ik zelf eerder ook steeds een voorkeur om iets nieuws te kopen, dan een gedateerd model te kopen.

Ik heb nu een Trek Emond SL6 disc Ultegra, moet ik dan ook een extra Ultagra casette nemen, of maakt dat niet zoveel uit?
Ook vraag ik me af, houdt zo'n trainer rekening met het gewicht van een rijder? Ik veronderstel dat een rijder van 90 kg, meer moeite (weerstand) gaat hebben dan een rijder van 70kg...
Ook vraag ik me bv. bij deze af: stel, je oefent je op het beklimmen van de Mont Ventoux, valt dat in real dan wat mee (uiteraard kan je dit niet volledige nabootsen), of valt dat totaal niet te vergelijken?

Hoe "real" kan je dan eigenlijk rijden? Ik merk in Basic Fit bijvoorbeeld die "gefilmde beelden", en dat geeft toch een andere look, dan bijvoobeeld Zwift? Versnellen die beelden effectief bij het versnellen op de trainer, of zit daar (een pak) vertraging op?

Langs de andere kant, lijkt het racen/trainen zoals in Zwift (afgaande op de beelden) ook wel speelser, en zal het misschien wel minder vervelen, want dat is de grootste reden dat ik het misschien niet zou aanschaffen. Dat het een "grote" kost zou zijn als ik het snel beu zou worden...

Alvast bedankt!

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 10 sep 2019 14:47

De Flux 2 heeft nog een paar softwarematige kinderziektes in de ERG mode. Dit zal waarschijnlijk wel opgelost worden met een firmware update. Qua hardware zou het wel goed moeten zitten.

De Flux (S) is gewoon de 3 jaar oude Flux in een nieuw jasje. Daar zijn ook problemen mee geweest met loslopende banden, maar ook die zouden opgelost moeten zijn.

Dan heb je nog de Kickr Core, dat is ronduit de stilste en meest verfijnde unit als ik de reviews mag geloven. Ook probleempjes gehad, maar ook opgelost inmiddels. Het is ook de duurste.

Afgelopen week heb ik ze alle 3 een paar minuutjes geprobeerd en merkte 0 verschil in ride feel en geluidsproductie (was ook een beetje rumoerig). Ben dan ook maar voor de Flux S gegaan omdat die het leukste prijsje had (509 eur).

Cassette zou ik gewoon een 105 nemen. Ultegra is mogelijk ietsjes stiller, maar je ventilator zal het geluid van de drivetrain en trainer toch overstemmen.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 10 sep 2019 15:29

Desperation schreef: 10 sep 2019 14:30 Ik zou (het liefst) wel in dezelfde ruimte als waar mijn vrouw zit tv te kijken willen rijden. 't is te zeggen, het gaat om een (open) aanbouw, op een dikke 10m van televisie en zetel. Ik weet niet of dat mogelijk is, de enige ervaring die ik heb met een fietstrainer was zowat 8 jaar geleden, en was een soort van "Tacx Vortex" van zo'n 20 jaar oud wat een hels lawaai maakte :D
Ik heb zelf een Neo 1, nog steeds één van de stilste op de markt, en ik denk niet dat mijn vrouw er blij van zou worden als ik daarop ga trainen terwijl zij TV kijkt. Of ze moet de TV heel hard zetten of een koptelefoon dragen.

Ik heb nu een Trek Emond SL6 disc Ultegra, moet ik dan ook een extra Ultagra casette nemen, of maakt dat niet zoveel uit?
Maakt geen fluit uit, gewoon 105 of Ultegra pakken. Of iets van SRAM.

Ook vraag ik me af, houdt zo'n trainer rekening met het gewicht van een rijder? Ik veronderstel dat een rijder van 90 kg, meer moeite (weerstand) gaat hebben dan een rijder van 70kg...
Als je virtueel een berg op wil fietsen (in Zwift of in een andere applicatie) dan voer je daarin je gewicht in en dan houdt het programma dus rekening met je gewicht ja. De trainer wordt dan anders aangestuurd.

Ook vraag ik me bv. bij deze af: stel, je oefent je op het beklimmen van de Mont Ventoux, valt dat in real dan wat mee (uiteraard kan je dit niet volledige nabootsen), of valt dat totaal niet te vergelijken?
Qua tijden komt het goed overeen, maar qua 'ride feel' niet. Het blijft binnen fietsen, je zit binnen naar een scherm te kijken terwijl je fiets horizontaal staat (tenzij je een Wahoo Kickr Climb koopt, maar zelfs dan).

Hoe "real" kan je dan eigenlijk rijden? Ik merk in Basic Fit bijvoorbeeld die "gefilmde beelden", en dat geeft toch een andere look, dan bijvoobeeld Zwift? Versnellen die beelden effectief bij het versnellen op de trainer, of zit daar (een pak) vertraging op?
Daar hebben real-life beelden inderdaad last van ja. Dat zal in de toekomst wellicht nog verbeteren.

Langs de andere kant, lijkt het racen/trainen zoals in Zwift (afgaande op de beelden) ook wel speelser, en zal het misschien wel minder vervelen, want dat is de grootste reden dat ik het misschien niet zou aanschaffen. Dat het een "grote" kost zou zijn als ik het snel beu zou worden...
Of Zwift iets voor je is zul je toch zelf moeten ervaringen. De meesten lopen ermee weg, maar er zijn er genoeg die het niks vinden (zoals ondergetekende). Er is een gratis proefperiode waarin je kunt testen. Dat geldt overigens voor de meeste indoor-apps.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 10 sep 2019 16:25

havana schreef: 10 sep 2019 15:29
Desperation schreef: 10 sep 2019 14:30
Ook vraag ik me af, houdt zo'n trainer rekening met het gewicht van een rijder? Ik veronderstel dat een rijder van 90 kg, meer moeite (weerstand) gaat hebben dan een rijder van 70kg...
Als je virtueel een berg op wil fietsen (in Zwift of in een andere applicatie) dan voer je daarin je gewicht in en dan houdt het programma dus rekening met je gewicht ja. De trainer wordt dan anders aangestuurd.
Dat is onzin. De trainer wordt niet anders aangestuurd obv je gewicht als je een berg op rijdt.
Het vermogen moet je zelf leveren in dit geval. Het enige waar gewicht in rol in heeft is de berekende virtuele snelheid. Een zwaarder persoon zal dus meer vermogen moeten trappen dan een persoon die lichter is om dezelfde snelheid te bereiken.
Van enige aansturing, fysiek in de hardware vd trainer is geen sprake.

Dat wordt iets anders op het moment dat je in ERG mode rijdt. Maar ook daar speelt gewicht geen rol. Je trainer wordt dan wel aangestuurd maar obv ook weer het vermogen. Bepaald obv je FTP. (Simpel gezegd het maximale vermogen dat je 1 uur aan 1 stuk kunt leveren. Dat is niet gewichtsafhankelijk.
Tijdens een workout in zwift waarbij ERG aanstaat maakt uitsluitend het variëren van je gewicht weer uit dat je virtuele berekende snelheid zal veranderen.
Niet het door zwift opgelegde vermogen, dat blijft berekend obv je FTP.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 10 sep 2019 16:59

Je hebt uiteraard volledig gelijk.

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 11 sep 2019 11:33

t2300 schreef: 10 sep 2019 16:25
Dat is onzin. De trainer wordt niet anders aangestuurd obv je gewicht als je een berg op rijdt.
Het vermogen moet je zelf leveren in dit geval. Het enige waar gewicht in rol in heeft is de berekende virtuele snelheid. Een zwaarder persoon zal dus meer vermogen moeten trappen dan een persoon die lichter is om dezelfde snelheid te bereiken.
Van enige aansturing, fysiek in de hardware vd trainer is geen sprake.
Dit klopt niet. De applicatie stuurt wel degelijk het gewicht naar de trainer. Berekeningen in de trainer zullen ervoor zorgen dat de weerstand hoger wordt bij toenoemend rijder- en/of fietsgewicht.

Inderdaad maakt de software ook dezelfde berekening om ervoor te zorgen dat bij een hoger gewicht de simulatie langzamer gaat.

Nota bene: 1 van de problemen met het huidige Bluetooth trainer protocol, FTMS (FiTness Machine Service), is dat het niet mogelijk is om het gewicht via het protocol door te sturen naar de trainer. Het gaat dan meestal via de software van de trainer fabrikant zelf.
In ANT+ FE-C (Fitness Equipment-Control) is het wel mogelijk (en gebruikelijk) om het gewicht naar de trainer te sturen.

jbams
Forum-lid
Berichten: 271
Lid geworden op: 05 mar 2018 13:59

jbams 11 sep 2019 13:29

Naast je vrouw die TV kijkt trainen gaat hem niet worden vrees ik. Ook de stille trainers maken nog best wat geluid. Als je echt stil wil kan je beter een hometrainer/spinningfiets nemen, maar die hebben weer andere beperkingen. Voordeel van trainers is wel dat je ze makkelijk kan opbergen. Ik zet die van mij in de hal en na de training weer in de berging. Dan is het qua geluidsoverlast minimaal (andere ruimte, deur er tussen). Mocht je in een studio wonen, of een gehorig gebouw, zou ik echt eens op bezoek gaan bij iemand die zo'n apparaat heeft staan zodat je kan horen hoeveel geluid het maakt.

Plaats reactie