Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

welke fietstrainer kopen

Frimez
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 19 jun 2019 21:50

Frimez 26 aug 2019 14:21

hey,

Ik heb me sinds dit jaar voor het eerst een racefiets aangeschaft en zoek dus ook een trainer voor in de winter de conditie wat te onderhouden/me te amuseren. Het liefst zou ik dus ook zwift eens willen testen, waardoor een smart trainer me het best lijkt. Naar mijn mening is de prijs van deze trainers wel aan de hoge kant, zodat ik eerst eens ben gaan rondzien op 2ehands. Hier kwam ik allerlei verschillende modellen tegen maar ik heb niet echt een idee welke nu beter zou zijn. Ik zie door de bomen het bos niet meer aangezien ze me allemaal vrij identiek lijken.

Hieronder even een overzicht van degene die ik allemaal tegen kwam:

-Elite Turbo Smart Muin B+ met dongle (175 euro)
Dit model is dus geen smarttrainer neem ik aan, maar aan de andere kant is het wel een direct drive. Is er op één of andere manier voor te zorgen dat deze zijn weerstanden wel automatisch aanpassen?

- Tacx bushido smart (320 euro) [nieuw]
is wel een smarttrainer en heb er verscheidene goede dingen over gelezen, maar is dan ook dubbel zo duur als de vorige.

-bkool pro smart (165 euro)
lijkt me wel een goede koop alleen moet ik dan wel nog een extra band en ant+ aanschaffen.

-bkool smart pro2 (430 euro) [nieuw]
Is een modernere versie, maar lijkt me de meerprijs dan toch niet waard.

-tacx satori smart T2400 + band (200 euro)
-Tacx Vortex Smart T2180 (200 euro) [nieuw]
-Elite Qubo digital smart B+ (150 euro)

-wahoo KICKR SNAP + ant dogle+band (400 euro)
veel goede reviews gelezen maar vind het toch nog vrij veel geld voor een trainer.

(extra vraag: Ik las ergens dat het niet optimaal is om je fietsband gedurende heel de winter te vervangen met een trainingsband, klopt dit?)

.Dus mijn vraag is nu of iemand hier advies/ervaringen heeft bij opgenoemde trainers.
Momenteel denk ik vooral aan de bkool smart pro of de tacx bushido.

alvast bedankt

Derjan01
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 08 jan 2013 10:14

Derjan01 26 aug 2019 15:41

Goede vraag.

Ik denk zelf aan een goedkope trainer icm vermogensmethende pedalen of een goede trainer icm Zwift abonnement.

Tweedehands zullen nieuwe trainers met Zwift lastig te vinden zijn denk ik.

Goedkopere modellen zijn vaak gemaximeerd in vermogen of niet interactief / Zwift ready, dan moet je op een andere manier jezelf gemotiveerd houden.

prjz
Forum-lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 26 aug 2019 17:33

Koop in elk geval een smart trainer anders is het oersaai. Ik heb een Vortex en dat bevalt prima met Zwift.
prj

Frimez
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 19 jun 2019 21:50

Frimez 26 aug 2019 19:13

Ah ik zie nu pas dat ik verkeerd was en dat de elite muin wel een smarttrainer is.
In dat geval lijkt mijn voorkeur naar deze uit te gaan, maar heeft iemand ervaring met de power accuracy of in het algemeen met deze trainer?

+ Moet je voor deze trainer een extra cassette kopen of hoe werkt het?

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 26 aug 2019 22:16

Dat ding is een fluid trainer.
Dat wil zeggen dat er lettelijk vloeistof in zit waartegen je trapt. Al naar gelang je sneller rondstapt verhoogt de weerstand en neemt vermogen toe
Smart in dit geval is niet meer dan uitlezen van data vd trainer.
Enige terugkoppeling is er niet

Frimez
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 19 jun 2019 21:50

Frimez 26 aug 2019 23:00

ja bedankt voor de reactie, was zelf ook een beetje opzoekwerk aan het doen en kwam tot dezelfde vaststelling.
Er is toch wel sprake van terugkoppeling bij de bushido smart eh? Want lees toch over het algemeen vrij positieve reviews over deze trainer.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 27 aug 2019 06:59

Ja, ja bushdo smart, dus de t2780, is een prima trainer

EmileT83
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 25 sep 2018 12:10

EmileT83 27 aug 2019 07:22

Koop dan meteen een Flux 2 Smart. Is een direct drive, stiller, geen trainingsband nodig en waardevast. Wel wat duurder maar zijn geld waard en zodra je die op MP zet is hij weg mocht het nodig zijn.

Frimez
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 19 jun 2019 21:50

Frimez 28 aug 2019 23:16

Hey,

Ik ben ook van plan om een elemnt bolt hierbij te kopen. Heb ik dan nog nood aan een ant+ dongle of snelheidsmeter?

Michel155
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 sep 2019 10:36

Michel155 14 sep 2019 10:45

Ik heb de Elite Muin en ben heel tevreden over gebruik met Zwift. Weerstand voelt natuurgetrouw aan, en dat je niet constant hoeft te schakelen bij de vele hellingen op Zwift vind ik een voordeel en geen nadeel. Ik zit niet op Zwift voor schakeltraining...
Wat betreft power accuratesse: goed. Ik weet dit omdat ik ook Garmin Vector powerpedalen heb en die schijnen heel accuraat te zijn. De Elite registreert ongeveer 1% hogere power dan de Garmin Vector.
Voor 175 euro zou ik het wel weten, dat is ver onder de originele prijs. En mocht je ooit een ' hele smarte' trainer willen dan is iets van 175 euro vervangen geen drama.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 14 sep 2019 13:17

Michel155 schreef: 14 sep 2019 10:45 Ik heb de Elite Muin en ben heel tevreden over gebruik met Zwift. Weerstand voelt natuurgetrouw aan, en dat je niet constant hoeft te schakelen bij de vele hellingen op Zwift vind ik een voordeel en geen nadeel. Ik zit niet op Zwift voor schakeltraining...
Wat betreft power accuratesse: goed. Ik weet dit omdat ik ook Garmin Vector powerpedalen heb en die schijnen heel accuraat te zijn. De Elite registreert ongeveer 1% hogere power dan de Garmin Vector.
Voor 175 euro zou ik het wel weten, dat is ver onder de originele prijs. En mocht je ooit een ' hele smarte' trainer willen dan is iets van 175 euro vervangen geen drama.
Ik neem aan dat je de elite drivo Muin hebt. De elite turbo muin, een fluid trainer zou ik verre van blijven.
Dus opletten welke “muin” je koopt

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 14 sep 2019 13:28

Een trainingsband/wiel is in ieder geval niet nodig. Je gewone band slijt ietsjes sneller, maar je zult geen duizenden kilometers afleggen op je indoor trainer waardoor het verwaarloosbaar is. Die trainerbanden zijn ook niet veel goedkoper/slijtvaster/stiller of slippen minder. Het weegt dus niet echt op tegen de aanschaf van een apart wiel/band/cassette.

Plaats reactie