Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Lage trapfrequentie bij hoog vermogen?

Miy
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 dec 2015 23:25

Miy 23 aug 2019 14:15

Hoewel mijn vraag niet direct over een fietstrainer gaat hoop ik toch dat ik hem hier kan stellen. Ik ben op zoek naar een hometrainer waarbij het mogelijk is met een lage trapfrequentie (zo'n 40 rpm) bij een hoge weerstand te fietsen. Zeg maar alsof je tegen een berg op fietst. Bij mijn huidige hometrainer (Virtufit htr 2.0) is dit niet mogelijk. Wanneer ik hier het wattage programma instel op het maximale vermogen van 300 watt merk ik geen weerstand van 300 watt wanneer ik langzaam fiets. Ik het idee dat het wattage programma niet goed werkt bij zo'n lage snelheid.

Navraag doen bij fitness webshops resulteerde in uiteenlopende antwoorden. Sommigen beweren dat het kan met het wattage programma (maar mijn ervaring is dus anders). Een ander antwoord was:
"Met een bepaalde weerstand of wattage komt een bepaalde zwaarte van de trapfrequentie en deze is vastgesteld en kan dus helaas niet veranderd worden. U kunt er natuurlijk zelf voor kiezen om sneller of langzamer te trappen maar de trap frequentie zelf kan niet veranderd worden zoals een versnelling op een gewone fiets. Dit is dus eigenlijk de bedoeling van de weerstand, een lage weerstand heeft u waarschijnlijk een hogere trapfrequentie dan bij een hogere weerstand."

Klinkt op zich logisch, maar hoe werkt dat wattage programma dan bij een zeer lage trapfrequentie? Ik begrijp het nog niet helemaal.

Ik heb gezocht naar een hometrainer met een hoger max. wattage en vond dat de Fitbike Senator iPlus weerstand biedt tot 700 watt. Wanneer dit alleen bereikt wordt bij hogere trapfrequentie heb ik er echter niets aan. Heeft iemand hier ervaring mee? Of met een andere hometrainer met een hoger wattage? Of zoek ik iets wat gewoon niet mogelijk is op een hometrainer?

Ik ben bang dat ik de hoop een goede hometrainer te vinden een beetje opzij moet zetten. Vandaar dat ik me aan het oriënteren ben op een fietstrainer, aangezien ik vrijwel zeker ben dat dit hierbij wel mogelijk is. Ik denk aan de Tacx Flux  of in ieder geval één met DirectDrive vanwege het geluid. Probleem is dat ik hier geen geschikte fiets voor heb... Misschien een tweedehands mountainbike tussen de 100 en 200 euro? Het hoeft natuurlijk niet heel veel bijzonders te zijn aangezien ik er niet de weg mee op ga. 

Het liefst ga ik voor een hometrainer omdat deze zithouding voor mijn rug een stuk beter zou zijn. Dus om die mogelijkheid helemaal uit te sluiten mijn vraag of iemand hier meer duidelijkheid zou kunnen geven over bovenstaande vraag over het vermogen en trapfrequentie.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 23 aug 2019 19:49

Als de 300W het maximum van het toestel is kan ik me idd voorstellen dat het toestel dat niet altijd kan verzorgen in de lage toerentallen.
Het wordt geadverteerd als een toestel vokr lage intensiteit; 300W valt daar niet meer onder.

Walter

Miy
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 dec 2015 23:25

Miy 25 aug 2019 23:42

300 watt leek mij ook best wel wat, maar als ik dit instel in het wattage programma voel ik mezelf toch echt niet tegen 300 watt trappen bij een lage cadans. Ik vraag me dus af of het zin heeft een hometrainer met een hoger max. wattage te nemen (600 watt), of dat dit ook dan bij een lage cadans gewoon niet bereikt wordt.
Met een goede fietstrainer zal dit ongetwijfeld wel kunnen, maar dan moet ik nog wel op zoek naar een goedkope tweedehands fiets.
Of zou een spinning bike anders nog een optie zijn?

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 26 aug 2019 09:11

Ik weet niet wat jouw hometrainer doet en instelt ed.

Maar een spinningfiets of een fietstrainer, werken relatief simpel, meer/minder weerstand wordt geregeld met een remblok of magneten die het vliegwiel vertragen. Hoe meer weerstand, des te meer vermogen wordt van jou gevraagd. Welke trapfrequentie je dan gebruikt is aan jou.
Nouja, op een spinningfiets zal de trapfrequentie zakken als de weerstand echt groot wordt. Op een fietstrainer kan je er nog voor kiezen om een kleiner verzet te schakelen. Je moet nog steeds het hoge vermogen leveren, maar het aantal omwentelingen per minuut kan je zo zelf kiezen. Dat werkt natuurlijk ook andersom, als je 300watt moet leveren en je wilt dat op cadans 40 doen (wat echt laag is, denk om je knieën), dan schakel je naar een "zwaarder" verzet. De weerstand is geregeld voor jou, dus hoef je niet over na te denken.

300 watt klinkt heel veel, maar dat valt goed mee. Zeker als je het niet heel lang hoeft vol te houden of als je er nog bij gaat staan op de pedalen. Dus dat je huidige hometrainer tegen zijn limiet aan loopt wil ik best geloven.

Een spinninbike kan iets zijn, maar meestal kan je dan je wattages niet zien. Is gewoon zelf aan de draaiknop zitten naar wat je wilt bereiken.
Een Wattbike (2e hands?), zou wel een mooie optie zijn, maar zal wel aardig wat kosten vrees ik.
Een fietstrainer (2e hands), liefst in de categorie "smart trainer" (want ik lees dat je graag een programme ingesteld wilt hebben die dan afgedraaid wordt en automatisch de weerstand aanpast). Zorg dan dat de trainer voldoende bereik heeft in weerstand. En ja, je hebt een fiets erbij nodig maar dan kan in feite elk 2e handsje zijn die je tegenkomt. Zolang de aandrijflijn maar functioneert.

Leesvoer: https://www.dcrainmaker.com/2018/11/tra ... guide.html
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie