Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Trainerroad en voorbereiding klimmen in de Alpen

Flyjohan23
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 08 jan 2018 17:05

Flyjohan23 20 feb 2019 11:28

Dag iedereen,


Ik heb in de winter zwift gebruikt, en wat trainingplannen daarvan om mijn conditie wat te verbeteren.
Nu het weer stilaan betert zoek ik meer iets dat beter te combineren is met outdoor fietsen.
Mijn oog is gevallen op Trainerroad. Is dit goed combineerbaar met outdoor fietsen?
Ik rijd geen koers in de Alpen, maar wil toch op een degelijke manier de beklimmingen kunnen afwerken.
Zijn er mensen hier die trainerroad gebruiken als extratje bij hun outdoor trainingen?

Alvast bedankt,
Johan

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 20 feb 2019 11:36

TR is prima te gebruiken in combinatie met buiten fietsen, in de winter doe ik niet anders. 2x per week indoor op TR en dan in het weekend een duurrit buiten.

Maar eh.... het indoorseizoen is over een maandje toch echt wel over stilaan.... lekker buiten gaan fietsen! Intervaltrainingen kun je ook prima op weg uitvoeren. In theorie zou je dat zelfs met TR kunnen doen (nooit geprobeerd overigens).

Flyjohan23
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 08 jan 2018 17:05

Flyjohan23 20 feb 2019 11:40

Thx Havana

Jep, maar door mijn job zal ik genoozaakt zijn soms indoor te trainen wegens tijdsgebrek. Dan kan ik op een uur toch wat intensiever en gerichter trainen. De nadruk zal zoveel mogelijk op outdoor liggen.

Zet ik best een powermeter op mijn fiets?

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 20 feb 2019 14:24

Trainerroad is een combinatie van twee zaken: 1) trainingschema's en 2) indoor trainen. Je kan TR dus op vele manieren gebruiken. Je kan zoals mij zelf je trainingen maken in de workout creator en het enkel als platform voor op de rollen gebruiken. Of je zou de schema's tot op de letter kunnen volgen zonder ook maar 1 seconde binnen te fietsen. Trainerroad geeft duidelijke instructies en advies bij hun schema's. Zo geven ze meestal een advies over hoe je de weekendtrainingen kan vervangen door een rit of wedstrijd buiten. Je zou ook elke interval training buiten kunnen doen, maar om deze correct te kunnen uitvoeren heb je wel een powermeter nodig.

Gezien je ambitie kan je perfect de basis training volgend en dan in de build phase voor het sustained power plan kiezen. En ik train ook nog tot en met april regelmatig binnen hoor. Ten eerste kan je sommige trainingen binnen veel buiter uitvoeren dan dan binnen. Anderzijds, als je bv 8-6 werkt of zelfs langer, dan kan je nog niet snel voor een uurtje of twee naar buiten. En als je bv max één uurtje tijd hebt, dan kan je hier op de rollen een maximale hoeveelheid kwaliteit insteken. Buiten kan je ook interval doen maar de eficiëntie qua tijd binnen ligt hoger.

Tip: als je een powermeter hebt, vink dan aan dat TR het vermogen van je powermeter gebruikt en niet dat van de indoortrainer. Zo heb je zowel binnen als buiten dezelfde vermogensmeting.

Flyjohan23
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 08 jan 2018 17:05

Flyjohan23 20 feb 2019 14:36

Thanks voor je mail met trial period. Ik heb nog tot eind deze maand Zwift, en dan begin ik met trainerroad. Is een vermogensmeter voor een sportieve ‘amateur’ niet een beetje overkill? Of is het echt zijn geld waard?
Is Vermogen op 1 arm van het crankstel genoeg?

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3390
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 20 feb 2019 14:50

Iedereen moet voor zichzelf uitmaken of een PM zin heeft. Ik zeg volmondig ja, maar ik maak ook echt gebruik van de gegevens en baseer mijn trainingen meestal op vermogen. Dat heeft me een (gevoelig) betere fietser gemaakt, en op een vrij goed niveau gebracht in mijn leeftijdscategorie (net geen 50j oud), ondanks dat ik nog maar een paar jaar aan het fietsen ben.

Als je tijd steekt in trainen, met het doel beter te worden, is een PM een nuttig hulpmiddel.

Wat 1-armige versus totale meting betreft: tenzij je door een kwetsuur ofzo het ene been gevoelig moet versterken vs het andere been, is dat niet zo belangrijk.
Afbeelding

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 21 feb 2019 14:56

Ik deel bovenstaande mening. Een powermeter is, mits juist gebruik (!!) veel nuttiger en heeft veel meer impact op je prestaties dan een carbon wielsetje, een aero cockpit of wat dan ook waar veel amateurs of wielertoeristen wél geld insteken. Het vraagt wel wat kennis en toewijding om er met bezig te zijn, als dat je ding niet is, fair enough. Maar gezien de TS om trainingadvies vraagt vermoed ik dat het iemand is die wel effectief inspanningen wilt doen om beter te worden. En eens je je wat ingewerkt hebt in de wereld van de powermeter kost het weinig moeite. Maar je moet wel weten wat normalized power, training stress score etc is. Anders heeft het weinig zin.

Flyjohan23
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 08 jan 2018 17:05

Flyjohan23 02 mar 2019 16:16

Welke powermeter?
Pedalen liefst niet want ik rijd liefst met SPD-SL.

Greetz

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 02 mar 2019 20:11

Als pedalen afvallen kom je al snel bij een crank uit.

Tomver
Forum-lid
Berichten: 91
Lid geworden op: 15 sep 2016 08:40

Tomver 03 mar 2019 18:24

Flyjohan23 schreef: 02 mar 2019 16:16 Welke powermeter?
Pedalen liefst niet want ik rijd liefst met SPD-SL.

Greetz
Powermeter kan toch prima met SPD-SL?

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 03 mar 2019 18:36

Hij bedoelt: geen pedal-based PM (zoals Favero, Garmin Vector of Powertap P2), want hij rijdt graag met SPD-SL.

Dan kom je dus bij een crank-based PM uit zoals Stages of 4iiii.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Flyjohan23
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 08 jan 2018 17:05

Flyjohan23 03 mar 2019 18:40

Is linkerkant genoeg?

Plaats reactie