Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

carbon frame op turbo trainer

moa
Forum-lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 15 apr 2008 22:25

moa 22 jan 2019 09:44

Je leest er vanalles over, maar hoe zit het nu eigenlijk. Zijn er ervaringsdeskundigen van slijtage aan een carbon frame door het gebruiken van een kickr, neo, … ?


Ontstaat er slijtage of is er verlies van stijfheid omdat de fiets vast zit aan de trainer?

Ik heb net een nieuwe fiets gekocht en twijfel om een tweede, goedkopere fiets te kopen om enkel te gebruiken om te zwiften.

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 22 jan 2019 10:43

Ik kan me niet voorstellen dat het frame zou kunnen beschadigen door zwiften. Hooguit door de zweetdruppels op de lak. Ik heb wel het idee dat mijn (carbon) zadelpen door het zwiften wat is ingesleten door het zwiften. Precies op de plek waar de pen uit het frame komt, is een soort randje ontstaan. Ik denk dat dit komt omdat de pen flext en het frame die energie in de trainer niet kan opvangen. Dat is niet erg, maar levert wel een kraakgeluid op. Als ik de slijtplek goed behandel met haarlak en carbonpasta is dat weer voor maanden geholpen.

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 22 jan 2019 10:46

Het wordt afgeraden door de meeste fabrikanten. Ik heb het een paar weken gedaan met een carbonnen Canyon en uiteindleijk gaf het mij ook geen prettig gevoel. In volle sprint kan je makkelijk 1000+watt star op de fiets uitoefenen. In een zelfde situatie op de weg, kunnen de krachtig mijn inziens meer wegflexen.

Ik zeg dus niet dat het kwaad kan, maar ik vond het gevoelsmatig niet prettig. Ik heb mijn winterfiets uiteindelijk vervangen voor een CX en heb het frame van de winterfiets met een oud ultegra groepje op de dirreto gezet. Bijkomend voordeel, met minimale investering geen geklooi meer tussen buiten en binnen fietsen.

hagi
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 12 aug 2009 20:45

hagi 22 jan 2019 19:06

veel fabrikanten geven geen garantie op een frame als dit op een trainer gebruikt wordt.
Weet niet hoe ze dit kunnen zien.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4225
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 22 jan 2019 19:59

Ik heb het voor mijn Rose X-lite eens nagevraagd bij Rose. Volgens hen (zwart op wit, per mail), was het geen bezwaar.

Maar toch.... voor m’n gemoedsrust, ga ik nu mijn alu-fiets hiervoor gebruiken. Ratio vs. emotie ;)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 23 jan 2019 13:19


matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 30 jan 2019 11:35

Hanz Bé schreef: 22 jan 2019 19:59 Ik heb het voor mijn Rose X-lite eens nagevraagd bij Rose. Volgens hen (zwart op wit, per mail), was het geen bezwaar.

Maar toch.... voor m’n gemoedsrust, ga ik nu mijn alu-fiets hiervoor gebruiken. Ratio vs. emotie ;)
Ik heb dit destijds ook gevraagd aan Rose en volgens hen was er geen enkel probleem. Ik rij nu al 2 winters op rij zeer veel op de rollen, met soms intense blokken. Ik heb nog nooit een probleem gehad. Het enige wat ik niet doe is voluit sprinten natuurlijk. Dat gaat sowieso niet vlot op de indoortrainen en de krachten die je dan ontwikkelt op je bracket (icm de gefixeerde achterbrug) lijken me niet gezond.

Ratio in mijn ogen is dus gewoon niet als een gek aan je bracket liggen sleuren, maar niet per se carbon op de indoor trainer mijden. Een frame kan echt wel wat hebben, plus ik denk niet dat er velen voortdurend liggen te sprinten aan +1000W

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 02 feb 2019 11:15

moa schreef: 22 jan 2019 09:44 Je leest er vanalles over, maar hoe zit het nu eigenlijk. Zijn er ervaringsdeskundigen van slijtage aan een carbon frame door het gebruiken van een kickr, neo, … ?
...
Ik heb net een nieuwe fiets gekocht en twijfel om een tweede, goedkopere fiets te kopen om enkel te gebruiken om te zwiften.
Hier al jaren carbon fietsen op verschillende trainers, nergens last van. Nu ben ik geen sprinter en komen er geen extreme krachten op, maar toch lijkt het mij gewoon kunnen. Je ziet de profs na een koers toch ook vaak "uitrijden" met een frame op een trainer?

Los daarvan, een extra fiets voor op de trainer is natuurlijk gewoon handig. Als je net een nieuwe hebt gekocht, zet de oude er dan op. Speciaal voor de trainer een nieuwe (of andere) erbij kopen lijkt me overdone...

motta
Forum-lid
Berichten: 475
Lid geworden op: 21 jan 2005 21:19

motta 06 dec 2020 19:01

Deze winter heb ik ondertussen mijn eerste ritten op de smart trainer gereden, ik heb toch ook het gevoel dat er vrij veel torsie op het frame komt bij de meer intense blokken iets wat bij het gewone fietsen buiten, of op losse rollen, beduidend minder het geval is aangezien je daar per definitie een zelfregulerend "evenwicht" bekomt. De hefboomwerking is ook niet min als je de fiets aan de wielas klemt en er bovenop gaat zitten. De krachten bij zo'n +180cm polderrijder van +80 kg zullen ook proportioneel zijn in vergelijking met een pocket klimmer van 60 kg terwijl beiden met een gelijkaardig carbon frame rijden.
Zou het klemmen van de voorvork de torsie en flex verminderen, iemand ervaring mee (zo'n Wahoo climber is dan niet de goedkoopste oplossing) ?
Motta

Plaats reactie