Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Tacx en Apple TV

heuvelrug-rider
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 aug 2017 15:48

heuvelrug-rider 12 nov 2018 17:53

Van de winter dan toch echt maar eens de stap wagen naar Tacx (Flux 2/Neo).

Nu wil ik zwift graag draaien via een Tv-scherm, nu is de optie van Apple tv een optie.
Heeft iemand hier ervaring mee ?

Ook wil ik de software van Tacx (rijden van Amstel Gold en Marmotte) draaien over het Tv-scherm (software draaien op iPhone/ipad en dan "streamen" via de Apple Tv.

(Ik beschik ook nog over een Apple Macbook, gisteren even Zwift erop gezet, deze opent eerst een scherm met rare tekens en teksten en opent pas na een tijdje het Zwift programma. Is dit normaal of abnormaal ?)

Nu is natuurlijk de vraag, zijn er mensen die ervaring hebben met bovenstaande ?
Tevens de vraag of je naast je trainer ook hartslagmeter enzo kan koppelen zodat deze zichtbaar zijn tijdens het trainen.
Zouden jullie kiezen voor de Apple-tv of Macbook ?

Joris
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 09 aug 2013 14:18

Joris 12 nov 2018 18:17

Ik heb een Tacx Flux en draai Zwift op een Apple TV en een oude Samsung TV. Werkt perfect. Probleemloze installatie, alle sensoren koppelen supersnel en spel draait naadloos. Je hebt wel een Apple TV nodig van de laatste (4e) generatie, op oudere versies kun je geen apps downloaden. Ik heb geen ervaring met een Macbook.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1634
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 12 nov 2018 18:54

Met zwift icm iOS en neo zijn problemen.
Soms geen weerstand en geen Road feel.
Dat laatste zou mij minder uitmaken dan opeens weggevallen weerstand.
Ik begrijp dat het alleen met iOS en neo is, dus wellicht in het achterhoofd houden bij aanschaf van een neo.

https://forums.zwift.com/t/tacx-neo-problems/13422/22

bbovenbuis
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 01 okt 2011 19:56
Locatie: Den Helder

bbovenbuis 13 nov 2018 13:09

Ik gebruik voor Zwift ook een Apple TV 4K in combinatie met een Tacx Flux. Het werkt prima alleen de graphics zijn wat minder als met een goeie PC of laptop. Er zijn bijvoorbeeld geen schaduwen te zien, maar verder loopt het vloeiend.
Van Nicholas Zephyr - Pilot Veturi

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 13 nov 2018 16:09

t2300 schreef: 12 nov 2018 18:54 Met zwift icm iOS en neo zijn problemen.
Soms geen weerstand en geen Road feel.
Dat laatste zou mij minder uitmaken dan opeens weggevallen weerstand.
Ik begrijp dat het alleen met iOS en neo is, dus wellicht in het achterhoofd houden bij aanschaf van een neo.

https://forums.zwift.com/t/tacx-neo-problems/13422/22
Ik heb een Imac icm een Neo; volledig probleemloos! Ik heb wel Roadfeel vanaf dag 1 uit staat want ik vind het vooral irritant. Qua weerstandregeling werk het perfect.
Less is bore

Daveke2
Forum-lid
Berichten: 282
Lid geworden op: 09 mei 2012 22:19

Daveke2 13 nov 2018 20:29

Ik draai Zwift via Apple TV op een beamer op de muur. 4 x 3m.
Gaat prima, maar ik heb mn Kickr, Tickr en Quarq wel allemaal verbonden via de Companion app, AppleTV laat maar 2 Bluetooth verbindingen tegelijk toe (wat een nadeel is..)

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 14 nov 2018 21:37

Kan een AppleTV tegenwoordig stand-alone Zwift draaien? Dus zonder daar een laptop aan te hangen, hooguit een telefoon als afstandsbediening? Dat is wel tof...

Joris
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 09 aug 2013 14:18

Joris 14 nov 2018 21:54

Ja, op de laatste generatie Apple TV kun je apps installeren zoals op je telefoon en Zwift heeft een app beschikbaar voor Apple TV.

heuvelrug-rider
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 aug 2017 15:48

heuvelrug-rider 19 nov 2018 20:32

Dank allen voor jullie reactie's tot nu toe !!

Nu vraag ik me af, als je een "goedkopere" Tacx zou kopen.
Flux S en/of Flux 2 (beiden geschikt volgens mij voor lange kooi en triple).
Stel je weegt een kilo of 100, is de Tacx dan in staat om een klim van 10% te weerleggen qua weerstand ? Heb op de oudere modellen gefietst op een beurs en ik leek toen vrij makkelijk door de zwaardere weerstanden heen te trappen.

Of kom je (als je met 100 kg. waarheidsgetrouw wil klimmen) uit op een NEO ?

bbovenbuis
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 01 okt 2011 19:56
Locatie: Den Helder

bbovenbuis 20 nov 2018 13:04

Tacx Flux 2 is ook geschikt voor lange kooi derailleur.
Bij Zwift kun je de Trainer difficulty op max zetten om een zo realistisch mogelijk weerstandsgevoel te hebben. Deze staat standaard op 50%.
Van Nicholas Zephyr - Pilot Veturi

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 20 nov 2018 14:02

Die weerstand cijfers zijn zwaar overrated en moet je trainers eigenlijk helemaal niet op beoordelen.

Je gaat echt niet voor je plezier een uur lang 10% of meer op een Tacx doen, dat is 1x leuk. Omdat je verder geen beleving hebt van uitzicht, rijwind, hellingshoek, frisse lucht etc. blijven alleen de minder leuke dingen van het klimmen over en is het eerder te vergelijken met 2 lekke banden door het gras rijden dan een realistische klimervaring.

Met 0-10% weerstand kun je prima blokkentrainingen rijden of trainen voor de bergen. Ik zou vooral voor de luxere apparaten kiezen omdat ze stiller, gebruiksvriendelijker en soepeler in de overgangen zijn (direct drive vs. wheel-on) dan het verschil tussen 800w en 1500w.

Ps. Mijn Tacx smart trainer staat al 2 jaar stof te happen.

Janar
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 26 mei 2017 10:18

Janar 21 nov 2018 07:41

Moah... laatst in een Zwift race Alpe du Zwift opgereden en dat was toch vrij aardig. Natuurlijk blijft indoor trainen een slap aftreksel van buiten trainen maar ik ben er wel blij mee.
Wie de langzame rit niet eert, is de snelle niet weerd.

Plaats reactie