Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Tacx Neobike

Gebruikersavatar
Arko74
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 apr 2014 17:50
Locatie: Uden
Contact

Gebruikersavatar Arko74 10 apr 2021 10:30

Flake schreef: 09 apr 2021 21:49...
Op vlak van sturen in zwift heb ik gelezen dat zwift eist dat sturen enkel exclusief wordt aangeboden in hun app.
Ik vermoed dat Garmin/Tacx dit contract niet wil afsluiten met zwift.
Rechten zou een rol kunnen spelen.
Wahoo heeft het wel in hun bike, en Elite heeft de Sterzo.
"Fietsen is mijn medicijn."

ncornelisse
Forum-lid
Berichten: 503
Lid geworden op: 14 mei 2016 11:51

ncornelisse 10 apr 2021 15:19

Is de ruimte voor de benen bij de zadelpen opgelost?
Dat was toen te dik, maar nu aangepast?

Gebruikersavatar
Arko74
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 apr 2014 17:50
Locatie: Uden
Contact

Gebruikersavatar Arko74 10 apr 2021 18:02

@ncornelisse: De horizontaal lopende rails onder het zadel is aan de voorzijde aan beide kanten een paar millimeter smaller gemaakt. Lijkt alsof het er is af gefreesd, wel netjes gedaan.

Zelf heb ik smalle bovenbenen en kom er nu net niet meer tegen aan (overigens stoorde mij dat eerder niet). Mensen met iets meer (spier)massa, zullen er nog altijd tegen aan schuren. Ik zou een testrit maken in een winkel met demo opstelling, dan weet je zeker of het voor jou een issue is. Want mijn vrouw en een fietsmaat maken ook gebruik van de bike en komen wel nog steeds tegen de zadelpen/rails aan met hun benen, maar hebben daar totaal geen last van tijdens het fietsen.
"Fietsen is mijn medicijn."

ncornelisse
Forum-lid
Berichten: 503
Lid geworden op: 14 mei 2016 11:51

ncornelisse 10 apr 2021 19:42

Thx.
Maar dat was wel een van de redenen dat de bike retour is gegaan.
Als de nieuwe versie ergens opgesteld staat ga ik het proberen :like:

Gebruikersavatar
Arko74
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 apr 2014 17:50
Locatie: Uden
Contact

Gebruikersavatar Arko74 11 apr 2021 09:24

Heb niet al te hooggespannen verwachtingen, de verschillen zijn beperkt. Als het voor jou zo'n probleem was, dan betwijfel ik of het nu voldoende opgelost is. :|
"Fietsen is mijn medicijn."

Michel V
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 mei 2021 16:18

Michel V 17 mei 2021 16:37

Sinds 2 weken (eindelijk) in bezit van de Tacx T8000. Nadat ik deze in elkaar gezet had (redelijk eenvoudig) verliep de firmware update zeer soepel. Bij eerste training bleek echter dat er een vreemd geluid uit de motorunit kwam, wanneer ik crank op bepaalde positie hield, terwijl vliegwiel doordraaide. Heb ervoor gekozen om direkt contact met Garmin op te nemen, maar heb verkopende partij wel op de hoogte gebracht. Kreeg snel reactie van Garmin dat dit idd niet goed was, en instructie om de motorunit retour te zenden. Was wel ff dingetje, maar uiteindelijk geregeld. Na kleine week kwam er een vervangende motorunit, echter in een doos met opschrift "refurbished". Heb Garmin gebeld, en gezegd dat ik toch echt een nieuw exemplaar had opgestuurd. Heb ook uitgelegd dat wanneer ik er paar maanden op gefietst zou hebben, ik een refurbished wel zou accepteren, maar niet als de "nieuw uit doos" direkt al defect is. Ik moet eerlijk zeggen dat de service van Garmin wel top is. Zij hebben iemand speciaal bij klantenservice werken, die volgens mij de Tacx service gevallen regelt. Zeer snel reageerde hij al dat men geen nieuwe meer op voorraad had, maar zodra deze weer op voorraad was, Garmin de opgestuurde motorunit zou omruilen voor een compleet nieuwe. Zodoende kan ik in ieder geval voorlopig trainen.
De opgestuurde trainer heeft de nieuwe crank. Hierdoor hoef je niet meer te werken met opvulringen om de cranklengte aan te passen. Je hebt keuze uit 3 gaten in de de crank, en hier staan dan de lenges bij genoemd. Is stuk eenvoudiger aanpassen, maar eerlijk is eerlijk, vond de oude crank as er wel mooier uitzien. Luxe probleem zeg maar....
Gisteren eerste training (FTP test). Heb beetje idee dat ik links bij weerstand een klein dood momentje heb, net of er fractie van seconde geen weerstand is. Ga ik verder niks mee doen, omdat deze trainer toch omgeruild gaat worden tzt. Verder echt mooie fiets, en goed doorgedacht van Tacx. Denk wel dat er nog wat kinderziektes naar boven komen, maar heb ik, als early adopter, destijds met de T2000 Genius ook last van gehad. na paar firmware updates uiteindelijk goed gekomen.
Mbt abbonnement bij Tacx Training sw (om films etc te kijken), zou ik graag een "family"optie zien. Nu moet ik voor zowel mijn vrouw als voor mij zelf 2 abbo's afsluiten.
Voorlopige conclusie? Mooi apparaat, veel mogelijkheden en zeer goede service van Tacx/Garmin.
Keep you posted!

Gebruikersavatar
Arko74
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 apr 2014 17:50
Locatie: Uden
Contact

Gebruikersavatar Arko74 17 mei 2021 17:04

Veel plezier :like:

En zo'n gezin abonnement van de Tacx software vind ik een goede suggestie. Ik gebruik de Neobike ook samen met mijn vrouw.
Overigens is Garmin daar niet de enige in. Zwift heeft deze mogelijk helaas ook niet.
"Fietsen is mijn medicijn."

Michel V
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 mei 2021 16:18

Michel V 19 mei 2021 09:11

Korte update. Inmiddels aantal malen getraind en moet zeggen dat ik het wel een hele leuke ervaring vind. Wel bemerkte ik een kleine " klik" in mijn pedalen, dacht eerst aan los plaatje op mijn schoen. Bleek het niet te zijn. Kwam er toen achter dat de imbus van het linker pedaal los zat, waardoor er speling op de linker crank zat. Vast gezet en verholpen. Ik heb wel het idee dat men het erg druk heeft bij Tacx, en dat hierdoor de na-controle een beetje ondergeschoven kindje is op dit moment. Eerst al een trainer met een defect, en nu een trainer geleverd met een losse inbusbout in de crank. Weliswaar goede service als je er contact over op neemt, maar misschien moeten ze bij Tacx toch nog wat extra energie steken in de eindcontrole. Tis maar een idee hoor.....

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 15 okt 2021 11:01

En het vliegwiel van mijn Neobike begint een raar geluid te maken wanneer het vermogen omhoog gaat om dan niet meer te verdwijnen.

Contact met de helpdesk: frame wordt vervangen:
Afbeelding

Ga ik natuurlijk weer 1-2 weken zonder fiets zitten (in deze periode niet het einde van de wereld)
Ben al blij dat het een nieuwe fiets wordt en dat ze hem niet gaan proberen te repareren.
Ook blij dat het nu is en niet binnen een half jaar wanneer het ding zijn garantie is verlopen.

Ben er nog steeds erg blij mee na 175uur training (en mijn vrouw nog meer uren dan dat)

Hopelijk is het nieuwe frame een beetje degelijker :mrgreen:
Afbeelding

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 15 okt 2021 16:17

Tsja, bij de gewone neo is het vliegwiel/disc ook vaak onderdeel van problemen.
Er zitten tal van magneten aan de binnenzijde, vrij dicht op de elektrische spoelen die de remmende werking veroorzaken. Die magneten trekken dus ook “vuil” (metaaldeeltjes) aan die zich dan ophopen en gaan scheuren tegen de spoelen.
Bij de gewone neo kun je de disc nog vrij eenvoudig verwijderen en schoonmaken. Dt lijkt bij de bike wordt minder snel te gaan.
Wel fijn dat je een nieuwe krijgt!

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 15 okt 2021 19:08

In de mail zeggen ze dat er aanpassingen zijn gedaan aan de fabricatie om dit probleem op te lossen.

Ik heb ook helemaal niet moeten aandringen, gisteren eerste mailtje gestuurd en vandaag al mail gehad om gegevens door te sturen (factuur, serienummer,...) en dat ze hem gaan vervangen.

Service is dus zeker OK. Net zoals bij de Wahoo Kickr Bike blijkbaar, die dingen gaan ook met bosjes kapot en worden ook zonder problemen in garantie vervangen.

Nadeel van gen 1 producten kopen zeker :roll:
Afbeelding

Flake
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 apr 2020 07:28

Flake 17 okt 2021 17:45

Naar het schijnt is de aandrijving op de laatste Tacx neo aangepast. Als ik het goed begrijp maakt men gebruik van een andere aandrijfriem en het span mechanische op de aandrijfriem is licht verbeterd. Daarnaast maakt men nu ook gebruik van een ander systeem voor het instellen van de crank lengte.

Plaats reactie