Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Rollerbank of trainer en welke dan?

Erik
Forum-lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 03 sep 2018 10:28

Ik had al een topic aangemaakt in het Onderdelen-forum, maar realiseerde me later pas dat het hier eigenlijk beter zou passen, dus vandaar hier een nieuw topic.

Momenteel ben ik in de markt voor een alternatief voor mijn oude Elite Volare trainer en denk daarbij aan een rollerbank zoals de Elite Quick Motion. Reden daarvoor is dat ik toch wat aarzeling heb bij het plaatsen van mijn carbon Casati op een trainer (is niet wetenschappelijk onderbouwd, I know) en ik niet echt een alternatief heb. Mijn gravelracer is wel van staal, maar als die op de trainer komt moet er een andere band om (zitten 40mm gravelbanden op) en is het een gedoe als ik er in de winter ook nog eens mee naar buiten wil. Een ander wiel steken wordt hem daarin ook niet, tenzij ik een nieuw wiel spaak. Het is namelijk een fiets met schijfremmen, Sram en steekassen, dus mijn Campa reservewielen passen er niet zomaar in. Ruimte voor nog een fiets heb ik niet en zou me waarschijnlijk ook een kleine huwelijkscrisis op gaan leveren. ;)

Wat ik me echter afvraag is in hoeverre een rollerbank makkelijk onder de knie te krijgen is. Heel lang geleden heb ik namelijk wel eens op zo'n ding gereden en daar reed ik zonder beugel regelrecht vanaf. Daarnaast ben ik benieuwd in hoeverre een rollerbank met Zwift leuk is. Echt interactief rijden heb ik niet direct behoefte aan (ken het ook niet), maar ik hoor graag meningen.

Qua budget heb ik maximaal zo'n 300 euro in gedachten en daarvoor is de Elite Quick Motion denk ik de mooiste rollerbank. Ik kan echter voor dat bedrag ook de Qubo Smart B+ Interactieve trainer kopen, dus jullie mogen ook proberen om me van iets anders te overtuigen als dat een betere optie zou zijn.

Hopelijk hebben mensen ideeën, tips en suggesties!
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

rovar
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 jun 2018 14:17

rovar 07 sep 2018 23:34

Ik ben hetzelfde aan het onderzoeken. Ik heb al twee keer een Tacx Satori gehad maar was daar na een paar keer wel echt helemaal klaar mee zo saai en niet motiverend. Maar een rollerbank lijkt mij wel een super realistisch alternatief. Ik ga denk ik voor de Tacx Galaxia, lekker basic (non-smart) om eens een winter uit te proberen en niet meteen een rib uit je lijf. Hij heeft ook conische rollen zodat je er niet afdondert, en geeft voor- en achterwaarts mee. En je kunt nog altijd Zwiften als je wilt via je ANT+ power-, cadans- of snelheidsmeter. Kijk eens naar deze review: https://www.youtube.com/watch?v=T70IdtjKKUE

Het verschil tussen de Tacx Galaxia en Elite Motion is dat je op de Motion in drie stappen de weerstand kunt instellen tot 600W, maar dit is niet interactief. Dat wil zeggen dat Zwift jouw weerstand niet kan aanpassen aan het stijgingspercentage. Daarvoor heb je een smart trainer nodig.

Erik
Forum-lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 08 sep 2018 21:11

Uiteindelijk sprak het 'smart' gedeelte me toch meer aan dan rollen, dus heb ik contact met Casati opgenomen om te informeren of het volgens hen bezwaarlijk zou zijn om mijn Marte op een trainer te gebruiken. Het frame is daar met de hand van losse buizen gebouwd, dus zij zullen het beste weten of er een (hoe klein ook) risico aan zit.

Hun reactie was dat het geen enkel probleem was, dus ik heb toch gekozen om het eens met een simpele smart trainer te proberen. Hopelijk wordt Zwift zo nog wat leuker om te doen en kruip ik 's avonds wat makkelijker op de fiets. Het is een Qubo Digital Smart B+ geworden, die pastte mooi in het budget dat ik me gesteld had. Deze winter maar eens kijken hoe dat bevalt. :-)
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

El Pistolero
Forum-lid
Berichten: 1671
Lid geworden op: 21 dec 2012 18:50

El Pistolero 09 sep 2018 11:06

Wat doe zoiets met een racefiets van carbon? Wordt het frame hierdoor zwaarder belast?
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.

Erik
Forum-lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 09 sep 2018 12:47

Dat is de urban legend, ook al heeft Tour in 2006 al aangetoond dat het niet waar is. Maar mijn Marte heeft (naast dat het een aardig prijzig fietsje was) een emotionele betekenis waardoor ik toch wat onzeker was. 'Er is geen risico, maar.....'. Met een andere carbon fiets had ik hem er zo op gezet, maar nu heb ik Casati, Elite en Tacx gemailed en alle drie gaven ze aan dat het geen probleem is. Dus gisteren de boel in elkaar gezet en een trainerwiel klaargemaakt, kan ik komende week 's avonds eens opstappen. Het wordt nu voor mij al te vroeg donker om nog te gaan fietsen nadat zoonlief in bed is.gestopt.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

rovar
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 jun 2018 14:17

rovar 11 sep 2018 19:42

Ik zet mijn fiets nooit meer op een trainer. Afgelopen winter is mijn Cube frame ter hoogte van het balhoofd volledig gescheurd. Omdat je voorwiel niet meebeweegt en frictie/torsie in het frame veroorzaakt, belast dat het frame onnodig. Punt, doe ik niet meer.

Vandaar dat ik mij oriënteer voor een rollerbank. Een maat van mij rijdt er al jaren op en is dik tevreden

Plaats reactie