Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Tacx flux, 2 fietsen, verschil in speed, welke cassette?

MiDo123
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 jun 2018 09:56

MiDo123 20 aug 2018 14:00

Beste lezers,

Een vraag: mijn vriend en ik fietsen beide sinds enkele maanden, zijn enthousiast en willen een tacx flux aanschaffen voor de winter. 1 probleempje: verschillende cassettes: zijn fiets 10 speed shimano 105, mijn fiets 9 speed tiagra...

Ik lees wisselende berichten op oa dit maar ook andere forums over of we beiden fietsen kunnen gaan gebruiken: sommigen zeggen: ‘er is enig verschil in afstand tussen kransen en breedte vd ketting maar dit is minimaal dus je kunt er best mee uit de voeten’ tot ‘schier onmogelijk’.

Als het niet kan is het geen drama (daar gaan we eigenlijk vanuit en ik kan op zijn fiets ook wel uit de voeten) maar als het wel kan zou het fijner zijn.
Zijn er mensen die ervaring hebben hiermee? En indien ja: het lijkt het meest logisch om er dan een 10 speed cassette op te leggen (want lijkt me dat smallere ketting vd 10 slechter combineert met 9 speed cassette dan andersom?), klopt dat?

Hoor graag en dank voor het meedenken!

wknaap
Forum-lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 15 jun 2009 22:56
Locatie: Heemskerk

wknaap 20 aug 2018 15:24

Werkt niet naar behoren.
Wissel eens de twee achterwielen van de fietsen en je zal zien dat je mogelijk maar een enkel verzet kan gebruiken.
Bianchi Intenso met Potenza, met Scirocco
Cube streamer 2008, Ultegra 6603, Ksyrium Equipe 2011

DaveR
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 11 jan 2018 20:34

DaveR 04 sep 2018 20:06

Als je toch de moeite neemt om de fiets die op de Flux staat te wisselen wanneer de andere erop gaat fietsen, kun je ook prima de cassette tegelijk ook wisselen. Duurt niet langer dan drie minuten (maar levert soms wel wat vieze vingers op ;) )

Maar dan heb je wel de juiste cassette voor de juiste fiets voor de juiste persoon.

Plaats reactie