Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Tacx Bushido vs Genius, Flux of Wahoo Kick Snap

Hardloper95
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 feb 2018 15:07

Hardloper95 02 aug 2018 14:00

Na vorig jaar de Tacx Genius (2e hands, aangeboden als Smart) te hebben gekocht i.p.v. de Smart versie had ik deze maar weer weggedaan omdat ik toch op Zwift wou gaan fietsen. In tegenstelling tot vorig jaar ben ik meer gaan fietsen en dus wil ik nu wel een goede trainer gaan aanschaffen. Ik kreeg de tip dat de Tacx Flux nu goedkoper is, omdat er een nieuw type aan komt (die voor mij boven budget gaat) en vandaar ben ik weer gaan kijken naar trainers. Beetje gek met deze temperaturen, maar de winter is natuurlijk ook niet zo ver weg. Het segment rond de Tacx Neo is boven budget. Ik ben nu aan het kijken naar trainers zo rond de €500-€600.

Hierbij heb ik 3 trainers gevonden die allemaal €549 zijn, namelijk de Tacx Genius Smart, Tacx Flux en de Wahoo Kick Snap. Daarnaast zag ik de Tacx Bushido Smart voor €399 die volgens mij qua specificaties niet veel minder is?

Ik heb echter het gevoel dat ik iets over het hoofd zie bij de Bushido Smart. Of is dat niet zo? Voor €150 verschil lijken de specificaties behoorlijk hetzelfde en is er eigenlijk alleen een groot verschil tussen direct drive (Flux) en wheel-on.

Ik hoor graag wat anderen aanraden. En of de Bushido nou zo 'goedkoop' is (elders is die €100 duurder) of dat hij echt minder is.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 02 aug 2018 15:23

De Bushido is niet echt een aanrader, dan kun je beter voor de Vortex gaan. Enige voordelen van de Bushido zijn een hogere weerstand (maar >10% op een wheel-on trainer is echt geen aanrader) en dat hij snoerloos is (kortom, zodra je je benen stil houdt heeft ie geen stroom meer en springt de boel op pauze).

De Kickr Snap schijnt de beste wheel-on trainer te zijn en is gebouwd als een tank. Mocht je deze voor een zacht prijsje kunnen krijgen (heb een aanbieding gezien van 400-450) dan is het een prima deal. Echter, gezien de huidige prijs van de Flux (550) lijkt de keuze vrij duidelijk.

Zou of voor een Vortex a €320 gaan om af en toe te trainen, of de Flux als je wat serieuzer bent.

Hardloper95
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 feb 2018 15:07

Hardloper95 02 aug 2018 16:17

Ik denk dan dat ik inderdaad voor de Tacx Flux ga. Kan daar weinig negatiefs over vinden.

Overigens heb ik heb op mijn fiets Shimano Sora zitten met een 8 speed cassette. Vooraan een triple waarvan ik de kleinste nooit gebruikt omdat die daar niet lekker op schakelt en eigenlijk ook niet echt nodig heb. Maar dan kan ik toch gewoon een 8 speed cassette erbij halen? Of moet ik nog ergens speciaal op letten?

Afbeelding
Lees dat een lange kooi derailleur namelijk niet past, maar geen idee of dit dat is...

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 02 aug 2018 16:33

Cassette 8-sp past gewoon, mits je er voldoende ringetjes achter steekt.

Ik heb 2 jaar op een Snap gereden en vond deze eigenlijk beter rijden als de Flux.

Hardloper95
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 feb 2018 15:07

Hardloper95 02 aug 2018 16:52

NoChain schreef: 02 aug 2018 16:33 Cassette 8-sp past gewoon, mits je er voldoende ringetjes achter steekt.

Ik heb 2 jaar op een Snap gereden en vond deze eigenlijk beter rijden als de Flux.
Waar zat dit 'beter' in? Het klimmen? En welke software gebruikte je?

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 02 aug 2018 18:35

Belangrijkste factoren voor mij zijn geluid en trillingen (ivm appartement en boven/onder buren). Voor de rest werkt mijn Vortex ook prima.

Lijkt mij dat een direct drive (Flux) trainer daarin beter is dan een wheel-on (Snap)?
Laatst gewijzigd door DeletedUser02 op 02 aug 2018 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Fietser_1971
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 30 aug 2015 11:47

Fietser_1971 02 aug 2018 21:01

Ik heb alleen ervaring met de Snap. Bevalt me erg goed.
Hij is erg stil en heeft een heel groot vliegwiel waardoor je een goed "weg" gevoel hebt.
Inderdaad is hij gebouwd als een tank.
Wel loopt bij mij iedere keer de borgmoer van de wiel bevestiging los na een aantal keren gebruik. Ik laat m'n fiets er gewoon in staan in de winter. Wel even de roller van de band weg draaien natuurlijk.
Qua weerstand kan de Snap meer dan ik kan :shock: .

Ik gebruik 'm in combinatie met een Android tablet waarop ik kinomap draai. Via Bluetooth wordt de verbinding gemaakt. Dat gaat beter dan met Ant+ die vaak uitvalt. Ligt waarschijnlijk aan de combinatie met de tablet zonder dongle. Maar Bluetooth werkt prima.

In diverse review filmpjes viel me op dat de Snap echt wel de stilste is van alle wheel-on trainers. Hij is ook echt stil.

Een nadeel is wel dat je deze trainers iedere keer moet kalibreren. Dat is tien minuten opwarmen en dan een spin down doen. Op zich geen probleem, ik warm zelf toch ook eerst op voordat ik voluit kan gaan.

Qua budget misschien te hoog gegrepen maar de nieuwe kickr core lijkt ook erg interessant.
Een goed alternatief is de Snap in ieder geval wel.
De kinderziektes zijn er wel uit zo zachtjes aan en dat is ook fijn.

Plaats reactie