Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Tacx Flux Smart T2900 en Zwift

eron95
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 jun 2018 16:38

eron95 17 jul 2018 10:36

Goedemorgen allemaal,

Ik ben van plan om een smart trainer aan te schaffen. Juist omdat het mij super leuk lijkt in een virtuele wereld te kunnen rondfietsen, wattages te kunnen zien, eventueel trainingen te downloaden van andere mensen en vervolgens te rijden,...

Maar ik wil even double-checken wat ik allemaal nodig heb en wat me dit gaat kosten.
- Tacx Flux Smart T2900 Fietstrainer a +- 550 EUR
- Ant+ ontvanger a +- 50 EUR
- Casette +- 40 EUR (mag gewoon een goedkopere zijn, toch enkel voor op de trainer)
- Zwift abonnement (15 EUR per maand dacht ik gelezen te hebben).

Heb ik nog iets anders nodig? Registreert de trainer automatisch mijn wattages bvb of moet ik daar ook een wattagemeter voor aanschaffen? Koppelt mijn Polar hartslagmeter (heeft Bluetooth verbinding) automatisch via de Ant+ ontvanger met de PC in kwestie?

Is het Zwift abonnement maandelijks opzegbaar? Ik zal deze namelijk enkel gaan gebruiken in de maanden oktober tem februari/maart.

Hopelijk kan ik enkele duidelijke antwoorden tegemoet zien, aangezien het internet zo volstaat dat het mij eigenlijk alleen maar meer aan het twijfelen zet.

Vast bedankt!

bartgossen
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 mar 2017 16:17

bartgossen 17 jul 2018 10:55

Ant-ontvanger is niet nodig als je Bluetooth 4.0 of hoger hebt op je computer/ander apparaat waar je Zwift op draait. Jouw hartslagmeters werkt ook op Bluetooth dus ook daarvoor heb je de Ant-ontvanger niet nodig.

Zwift is maandelijks opzegbaar/te pauzeren. Gegevens blijven bewaard.

Die cassette moet je er zelf opzetten dus daar heb je een cassetteafnemer voor nodig. Cassette zelfde aantal tandjes pakken als de cassette op fiets.

Ik heb onder de Tacx nog een dun matje liggen om zweet op te vangen.

Vermogen wordt gemeten door Tacx.

Rootland
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 10 okt 2016 18:59

Rootland 17 jul 2018 11:58

De ANT+ ontvanger kan een stuk goedkoper (bijvoorbeeld https://www.amazon.de/Anself-Schnellere ... rds=ant%2B of https://www.amazon.de/Onlyesh-USB-Trans ... rds=ant%2B).

De trainer zend de wattages via ANT+/Bluetooth naar je fietscomputer of Zwift, je hebt hier geen aparte vermogensmeter voor nodig.

In Zwift kan je je hartslagmeter toevoegen via bluetooth, ervan uitgaande dat de bluetooth versies compatible zijn. Dit kan je makkelijk controleren door de gratis Zwift trial te installeren en te proberen je hartslagmeter te koppelen. Dit heeft verder niks met ANT+ te maken.

Een matje voor onder de fiets kan, ik gebruik zelf een handdoek op/onder m'n fiets.

Absolute must: ventilator voor verkoeling tijdens het Zwiften, je zweet je namelijk kapot en er is geen verkoelende luchtstroom zoals buiten. Een simpele voldoet maar als je geld over hebt kun je er eentje kopen met een afstandsbediening zodat je hem harder kunt laten blazen naarmate je meer inspanning levert.

eron95
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 jun 2018 16:38

eron95 18 jul 2018 09:25

Allemaal erg bedankt voor de reacties!

Ik zal straks meteen controleren of mijn computer Bluetooth 4.0 of hoger heeft. Veronderstel dat dit gemakkelijk te controleren is.

Indien oudere versie, koop ik best zo'n ANT+ dongle aan, dus.

Matje + ventilator heb ik reeds staan. Gebruikte ik ook op mijn 'domme' trainer.

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 19 jul 2018 08:46

Is er tegenwoordig niet ook een android versie van Zwift?

eron95
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 jun 2018 16:38

eron95 20 jul 2018 10:03

Nog een extra vraag voor mensen die toevallig deze Tacx hebben staan. Wordt het trappen met deze smart trainer ook gemakkelijker als je 'ingame' een berg afrijdt? En moeilijker als je er ééntje omhoog moet?

Rootland
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 10 okt 2016 18:59

Rootland 20 jul 2018 10:44

Als je ERG modus aanhebt niet, dat bepaalt de trainer dat je bijvoorbeeld altijd 250 watt moet wegtrappen waarbij het parcours in Zwift/een andere app niet uitmaakt. ERG-modus gebruik je bijvoorbeeld bij gerichte trainingen. Als je ERG uit hebt staan dan zul je het verschil tussen berg op/af zeker merken.

eron95
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 jun 2018 16:38

eron95 23 jul 2018 08:55

Rootland schreef: 20 jul 2018 10:44 Als je ERG modus aanhebt niet, dat bepaalt de trainer dat je bijvoorbeeld altijd 250 watt moet wegtrappen waarbij het parcours in Zwift/een andere app niet uitmaakt. ERG-modus gebruik je bijvoorbeeld bij gerichte trainingen. Als je ERG uit hebt staan dan zul je het verschil tussen berg op/af zeker merken.
Mij lijkt het dat je praktisch altijd de ERG modus uit zet dan, niet? Dat lijkt het leuker/realistischer te maken en bovendien kan je zo gerichter trainen?

Rootland
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 10 okt 2016 18:59

Rootland 23 jul 2018 10:08

Juist met de ERG-modus aan kan je heel gericht trainen, bijvoorbeeld op intervallen of op duur. ERG = 100% voorspelbaar wat het goed maakt voor trainen. Of je het leuk vindt of niet is iets anders. Als ERG uitstaat voelt je iedere puist die je oprijdt in Zwift direct in de weerstand en zul je moeten schakelen om een prettige cadans te houden, dit maakt het realistischer maar wel lastiger of intervallen goed te doen. Uiteindelijk heeft iedereen z'n eigen doel waarom ze op op een indoor trainer gaan, het één is niet persé leuker dan het ander.

Plaats reactie