Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Minst 'blessure gevoelige' indoortrainer

ic3d
Forum-lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 jan 2017 21:58

ic3d 13 jul 2018 09:31

Afgelopen herfst en winter heb ik vrij fanatiek op een oude Tacx gereden. Op zich een prima ding, maar vrij antiek en de meest eenvoudige variant die er is. Ik kan het type niet vinden, maar er zit niet eens een kabel aan en maar één weerstand op (die vrij zwaar voelt).

Ik heb werkelijk nog nooit een fietsblessure gehad en doe normaliter triathlons (sprint en olympisch) en af en toe een tijdrit (20 of 40km). Kortom, vaak korte explosieve ritten. Ik heb dit té fanatiek op de Tacx getraind in de koude en natte maanden en het resultaat was een kniepeesblessure. Hier heb ik bijna een half jaar mee gelopen. Nog altijd is het niet volledig weg en ben ik voorzichtig, maar het wedstrijdseizoen gaat gelukkig tot dusver goed.

De komende twee á drie maanden zal ik nog buiten trainen, daarna wordt het (na het werk) te donker om nog te gaan en zal ik weer naar binnen moeten. Ik wil mij nu alvast oriënteren op wat te kopen. Of misschien wel niets, als dat de conclusie is. De belangrijkste voorwaarde is dat het "natuurlijk" aanvoelt. Als ik nu op mijn oude Tacx spring, dan heb ik toch een paar dagen last van mijn knie. Doe ik een vrij intensieve rit op mijn TT of Toerfiets dan heb ik nergens last van. Omdat het materiaal hetzelfde is, moet het haast de Tacx wel zijn die de problemen veroorzaakt. Ik dénk (maar weet dat niet zeker), dat het komt omdat je op mijn Tacx eigenlijk geen seconde rust kunt hebben. Zodra je de benen stil houdt, sta je bijna binnen een paar tellen weer stil, waardoor je automatisch blijft trappen. Buiten trap ik ook stug door, maar daar heb je wel altijd momenten dat je benen even niet aan het stampen zijn. Bijvoorbeeld bochten of een stukje wind mee, andere verkeersdeelnemer (of "tegenstander"), heuveltje af, etc. Het zijn elke keer kleine onderbrekingen, maar die geven naar mijn idee rust. Net zoals (voor de zwemmers onder ons) dat je eindeloos in het zwembad op en neer kunt kachelen, maar de eerste buitentocht altijd zwaar is omdat je nét dat keermomentje aan rust mist.

Lang verhaal kort. Ik wil zo 'natuurlijk' mogelijk fietsen in de herfst en winter en het liefst geen fortuin uitgeven. Tevens de vraag of een smarttrainer t.o.v. mijn museumstuk sowieso "beter" is qua blessuregevoeligheid.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27541
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 13 jul 2018 09:43

Ik denk dat een Flux voldoet aan je eisen. Aangezien er een nieuw model is aangekondigd, kun je het huidige model met flinke korting krijgen.

Zoals je zelf al aangeeft krijg je geen blessure door een Tacx, veeleer door de manier waarop je er traint. Hier zul je beter op moeten letten.

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3105
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 13 jul 2018 10:35

Misschien eens een rollerbank proberen i.p.v. een indoortrainer?
Zelf afgelopen winter doorgefietst met verlichting. Dat is mij beter bevallen dan een trainer.

ic3d
Forum-lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 jan 2017 21:58

ic3d 13 jul 2018 13:23

Ja daar zat ik ook over te twijfelen. Er zijn volgens mij ook "smart" rollerbanken om het iets leuker te maken. De Elite Arion bijv. Alleen ik heb geen idee of dit natuurlijker fietst. Als het ding even snel stil staat als mijn huidige Tacx dan heeft dat weinig zin.

Ik ga overigens geen virtuele bergen e.d. beklimmen. Gewoon vlak. Dus dat alleen een laffe helling mogelijk is bij die Elite kan me niet zo veel doen.

Fietser_1971
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 30 aug 2015 11:47

Fietser_1971 13 jul 2018 21:36

Als ik het zo lees zou je een trainer nodig hebben die bergaf bijvoorbeeld wat "meewerkt" in plaats van dat je nog steeds behoorlijk moet trappen ook dat ding rond te krijgen.
Ik meen dat de tacx neo dat kan, misschien de moeite waard om naar te kijken.
Ik herken het wel hoor misschien op een wat ander vlak, maar dan heb je net een vette klim gedaan met je smarttrainer om vervolgens bergaf daar niet van te kunnen uitrusten omdat je nog steeds serieus moet trappen om niet stil te komen staan. Op een trainer sta je altijd aan inderdaad en dat kan problemen geven.

Het is toch net ff wat anders dan op de weg. Voor mij persoonlijk zorgt het ervoor dat ik zeg maar fitter de winter uitkom dan dat ik erin ga :roll: .

Plaats reactie