Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Ik haat indoor trainen

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3339
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 02 mei 2018 11:38

Ik heb indoor trainen ooit geprobeerd in het pre-Zwift tijdperk, en dat kon me maar matig boeien, ook al omdat zo een wheel-on trainer (ik had een Tacx Genius) echt een gedoe was, en de Tacx software echt slecht. Echter, sinds Zwift en de Tacx Neo ben ik een grote (winterse) fan. Zowel gestructureerde trainingen als races en eens een uurtje losrijden kunnen me wel entertainen. De feature set blijft groeien en hoewel het nooit hetzelfde wordt als buiten rijden, is het voor mij toch 'the next best thing'.

Leuke gevolgen: ik heb er leuke mensen mee leren kennen, waar ik ondertussen ook al irl tijd op de fiets mee gespendeerd heb. En daarenboven heeft het mij een stuk sterker gemaakt (minder gewichtstoename in winter, hogere FTP) voor het 'buiten' seizoen.
Afbeelding

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 02 mei 2018 11:39

Ik heb verschillende “stomme” trainers gehad, met wat video-tjes van alp dhuez etc etc etc. Dat was altijd enorm afzien. Oftewel, lag na paar keer in een hoek op zolder en werd hele winter niet meer heen gekeken. In de sportschool spinnen was toen wat ik deed, de sociale druk zorgde ervor dat ik dat wel 2x per week klaar kreeg. Op zondagen ging ik een paar uurtjes de winterkoude in.
Door tijdgebrek heb ik mijn zeges geteld en toch maar een Direto aangeschaft. Zeker in de koudere/natte maanden heb ik deze veel gebruikt. Nog steeds probeer ik in het weekend een uurtje of ¾ duurtraining te doen. Maar door de week heb ik afgelopen maanden wat wedstrijdjes gereden op zwift, trainingsschema’s gevolgd en af en toe eens een voetbalwedstrijd gekeken met zwift in D1 op achtergrond.
Ik vind het een heel fijne en zinvolle aanvulling. Ja, het is duur, maar duur is natuurlijk relatief. Ik heb mijn oude fiets UL10sp erop gezet. Om continu te wisselen met fiets tussen Direto en buiten zag ik niet zitten. Ik begin nu wel langzaam te twijfelen of ik Zwift tijdelijk stop ga zetten. Al heb ik gisteren nog een uurtje gezwift. Helaas heb ik het ’s avonds nog steeds te weinig tijd om naar buiten te gaan en vooral dan is de laagdrempeligheid van Zwift een hele prettige aanvulling.

Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 02 mei 2018 13:33

53x11 schreef: 02 mei 2018 11:24 Ik haat indoor trainen ook. In plaats van honderden euro's uitgeven aan een fatsoenlijke indoor setup kies ik dus gewoon voor het hele jaar outdoor trainen.

(Moraal: als je indoor trainen intrinsiek stom vindt, dan gaat een fancy hometrainer daar niets aan veranderen. Waarom zou je jezelf dan kwellen met binnen fietsen?)
Dat.
Mijn Qubo Fluid ligt dan ook al twee winters ongebruikt. Binnenkort op Marktplaats maar.
I gotta warn you: I've got a compact and an 11-32 and I'm not afraid to use 'em!

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 02 mei 2018 14:55

Mijn Ghost Nivolet 6LC is een carbonfiets maar ik weet niet of die ertegen kunnen om in een Elite Qubo of een gewone Tacx te gebruiken. Mijn oude Bianchi is mij te groot en daarom gaat die weg.
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
GJEvK
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 aug 2013 22:04
Locatie: Duiven

Gebruikersavatar GJEvK 04 mei 2018 11:05

Ik heb deze winter zowel Zwift als BigRingVR gebruikt (en trainerroad, maar over saai gesproken....).

BigRing is niet echt geschikt voor een strak schema omdat het vooral bergen is (of op zijn minst heuvels). Rustige duur kun je wel vergeten dan...

Zwift is wel aardig en je kunt zowel rustig rondrijden als schema's maken/volgen, maar als je 5 x in de week traint wordt ook dat vrij snel saai. Alsof je steeds hetzelfde rondje om je huis fietst. En dan verandert de wereld buiten in ieder geval nog wel mee met het seizoen. Maar als alternatief voor met kloteweer buiten fietsen vind ik het erg geschikt. Maar dat laatste is erg persoonlijk want wat ik kloteweer vind, zullen velen hier prima fietsweer vinden :lol:

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 04 mei 2018 18:37

Ik geniet van alle seizoenen en binnen trainen (met uitzondering van wat krachtoefeningen) is aan mij niet besteed.
Maar ik kan me voorstellen als je serieus aan competitie doet dat het dan een heel ander verhaal is.
Als het echt heel slecht weer is, of veel overwerk en je hebt een belangrijke koers op de agenda staan kan het een oplossing zijn.

Indoor skiën ben ik ook niet verliefd op geworden en indoor duiken doe ik alleen voor het oefenen van specifieke skills.
Hardlopen op een band vind ik ook helemaal niks en gewoon lekker buiten zijn.
Is het warm zoals nu na een rit met een biertje en een boekje in de tuin.
Was het koud en nat en ging het voor geen meter. Lekker warme choco, goed muziekje op. en een beetje nagenieten dat je TOCH bent geweest.

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 04 mei 2018 22:05

Precies!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 05 mei 2018 07:03

Sommige mensen zijn aan huis gekluisterd, omdat ze kleine kinderen hebben. Dan kan indoor trainen toch wel ideaal zijn.

Verder ben ook ik een diehard buitenfiets fanaat...

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 05 mei 2018 10:52

Sinds ik een Tacx NEO heb, is binnenfietsen niet meer zo'n straf als vroeger op de Kettler Racer.
En zeker in combinatie met Zwift is het best vol te houden. Ik vind vooral de races en de GranFondo's goed te doen om wat hardheid op te bouwen, dat pushed me toch iets verder dan zelf volgens schema trainen.
Het is dan wel binnen ipv buiten, maar geeft toch wel een voldaan gevoel als je bergop een paar andere Zwifters hebt kunnen inhalen.

Ik gebruik het vooral met slecht weer (regen/sneeuw/extreme koude) en heb daarvoor een aparte fiets op de Tacx NEO staan (op zolder) zodat ik niet hoef te wisselen.
Canyon Aeroad in 2XL: 2022 CF SLX, Ultimate in 3XL: CF SL 2018 EL & AL SLX (Tacx NEO)

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 06 mei 2018 00:36

havana schreef: 05 mei 2018 07:03 Sommige mensen zijn aan huis gekluisterd, omdat ze kleine kinderen hebben. Dan kan indoor trainen toch wel ideaal zijn.

Verder ben ook ik een diehard buitenfiets fanaat...
Inderdaad, slecht weer maakt me niet zoveel uit maar de kinderen alleen achterlaten kan nog niet.
Ook ben ik redelijk nachtblind waardoor 's avonds fietsen in de winter ook geen pretje is.

Ik heb altijd een hekel gehad aan binnen trainen en dat ook niet gedaan. Deze winter heb ik toch een smart trainer gekocht omdat de techniek toch leuker geworden is en mijn vrouw geen ploegen meer werkt. Het is mij eigenlijk best goed bevallen zo voor één of twee uurtjes doordeweeks voordat de klok verzet wordt. Ik heb al een paar spannende races gereden en wat leuke routes met video.
Zo leuk als echt fietsen wordt het niet maar ik merk wel dat ik nog nooit zo goed uit de winter ben gekomen en dat motiveert wel om volgende winter ook weer op dat gekke ding te stappen.
Campagnolo Ultra Dork

Fietser_1971
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 30 aug 2015 11:47

Fietser_1971 06 mei 2018 12:36

Ik werd in de winter helemaal gek omdat ik niet kon fietsen door het slechte weer, laat terug van het werk, vroeg donker etc.
Toen een kickr snap aangeschaft en met kinomap gaan fietsen. Kan gewoon op de tablet, ons wifi signaal reikt precies tot in de garage waar ik m'n setup heb staan. Ik gebruik m'n fietsstandaard om m'n tablet voor m'n stuur te plaatsen.
Bevalt me prima, zo kan ik toch even snel een uurtje of twee uurtjes fietsen. Er zijn allerlei routes beschikbaar en heus niet alleen maar bergop.
Nu heb ik er ook een trainer wiel bij aangeschaft zodat ik, als de situatie het toelaat toch snel m'n fiets gereed heb om buiten te fietsen.
Onlangs heb ik m'n abo omgezet naar een jaarlijks abo, dat is op den duur goedkoper dan een aantal maanden (€9,99/m vs €59,99/j). Mocht het dan nodig zijn kan ik toch in de zomer ook kinomappen.

Ik zal niet zeggen dat het allemaal ideaal is, maar ik blijf er in ieder geval fit bij en ik moet zeggen dat ik daar nu op de weg ook baat bij heb.

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1092
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 07 mei 2018 09:38

Flyjohan23 schreef: 01 mei 2018 14:47 Hoi iedereen,


Maakt zwift indoor trainen echt leuker, of zeg je na enkele keren, nah dat blijft even saai?
Heeft het echt een leuke, langdurige meerwaarde?

Koop ik best de Tacx neo of de Wahoo Kickr voor Zwift?

Thanks
Ik heb wel Neo, maar doe niet aan Zwift.
Zoals je kunt lezen zijn er aardig wat mensen enthousiast over Zwift.

Of er een groot verschil zit tussen de Kickr en de Neo? ik weet het niet, maar ze schijnen allebei goed te functioneren icm Zwift.
Courir c'est mourir un peu

Plaats reactie