Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Rocker plate

RafClaessens
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 okt 2017 20:13

RafClaessens 08 mar 2018 12:51

Via Zwift heb ik de rocker plate leren kennen. Dit is een soort van pivoterende plaat waarop je je trainer kan vastzetten. Deze zorgt voor een extra dimensie tijdens klimmen of sprinten tijdens indoorsessies.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, opmerkingen,...

raassie
Forum-lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 01 feb 2008 06:37

raassie 08 mar 2018 13:05

Ik had hier nog nooit van gehoord. Het ziet er interessant uit, maar ik zie ook wel 1 of meerdere nadelen. Allereerst maakt het de montage van de trainer er niet makkelijker op en ook het op en afstappen lijkt mij een extra dimensie te krijgen ;-)
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 08 mar 2018 14:39

What makes the boat go faster?

karluk
Forum-lid
Berichten: 491
Lid geworden op: 21 jan 2008 09:56

karluk 10 mar 2018 08:00

er is inmiddels een hele FB community ontstaan waarin ervaringen en ontwerpen worden gedeeld: https://www.facebook.com/groups/415329188897706/

Op Zwift Nederland vind je ook een Nederlandse handleiding voor veelgebruikt ontwerp van de Rocker Plate: https://www.facebook.com/groups/zwiftnederland/

Critic
Forum-lid
Berichten: 896
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 29 aug 2019 11:24

Cyclops heeft een eigen rocker plate gemaakt... Duurder dan de meeste trainers.. Haha
https://www.cycleops.com/product/mp1

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 29 aug 2019 13:31

er zijn ook van die bouwpakketjes, waar je enkel de houtenplaten moet toevoegen.
naar eigeninzicht kan dit ook niets groter maken, zodat het op en afstappen iets veiliger gaat.

ik heb het niet zo op indoor trainen, voornamelijk door dit vastzitten,
toch wil ik het aankomende winter weer eens proberen. een beetje crafting kan geen kwaad,


EDIT: zoals deze
https://www.bikeacces.com/127468127463d ... -kits.html

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 05 dec 2019 10:18

Ik wil zelf ook een Rocker plate maken. Nu zie ik verschillende uitvoeringen. Bij sommige staat de complete fiets op een plate (dus ook het voorwiel) en bij anderen kan alleen de achterkant bewegen en staat het voorwiel op een stabiele verhoging.

Wat zal het verschil qua effect zijn tussen beide vormen en welke zou ik het beste kunnen kiezen?

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 05 dec 2019 10:57

@NuitKor, er zijn youtube video's van Shane Miller (GPLama) waarin hij dit heel mooi uitlegt.

Je hebt beweging in de trainer van het merk Kurt Kinetic. Dit is gepatenteerd, daarom is op een gegeven moment iemand met het idee van een rocker plate gekomen, 2 plankjes met wat tennisballen er tussen. Dat is nu ontwikkeld naar een hele markt.

De volgende ontwikkeling van de rocker plate gaat naar het draaipunt. Bij een rocker plate ligt deze ruim onder de fiets. Bij Kurt Kinetic een stukje hoger.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 05 dec 2019 11:10

opperhoofd schreef: 05 dec 2019 10:57 @NuitKor, er zijn youtube video's van Shane Miller (GPLama) waarin hij dit heel mooi uitlegt.

Je hebt beweging in de trainer van het merk Kurt Kinetic. Dit is gepatenteerd, daarom is op een gegeven moment iemand met het idee van een rocker plate gekomen, 2 plankjes met wat tennisballen er tussen. Dat is nu ontwikkeld naar een hele markt.

De volgende ontwikkeling van de rocker plate gaat naar het draaipunt. Bij een rocker plate ligt deze ruim onder de fiets. Bij Kurt Kinetic een stukje hoger.
Bedankt ik ga dat even bekijken.

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 06 dec 2019 13:33

IK heb zelf afgelopen zomer een rockerplate gemaakt voor mijn Tacx NEO, hier past mijn complete fiets op. Wilde eerst op basis van lagers en metalen pijp wat doen (el cheapo lagers van Ali), dat paste dus voor geen meter. En na wat gespeur tot de conclusie gekomen dat rubberen dempers met schroefdraad aan weerszijden beter zouden werken (facebook en youtube).
Dus dat is het uiteindelijk geworden, zal straks even foto's erbij zetten.

Was het de moeite/geld waard ? Voor mij wel, kan nu tot 3-4 uur binnen fietsen zonder al te veel problemen, staand klimmen of uit het zadel sprinten gaat nu ook veel beter.

Kan het nog beter ? Denk het wel, maar dan moet het mechanisch anders opgezet worden, de rocker plate zou dan achter in een kuipje (laag in het midden, links/rechts omhoog) moeten kunnen bewegen, zodat je eigen beweging de fiets de andere kant op drukt (ietsje omhoog, en daardoor dus ook vanzelf terug naar het midden wil). De voorvork zou daarbij semi vast staan (en automatisch terug moeten willen naar het midden) maar wel kunnen kantelen.
Canyon Aeroad in 2XL: 2022 CF SLX, Ultimate in 3XL: CF SL 2018 EL & AL SLX (Tacx NEO)

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 06 dec 2019 13:58

bigfloor schreef: 06 dec 2019 13:33 IK heb zelf afgelopen zomer een rockerplate gemaakt voor mijn Tacx NEO, hier past mijn complete fiets op. Wilde eerst op basis van lagers en metalen pijp wat doen (el cheapo lagers van Ali), dat paste dus voor geen meter. En na wat gespeur tot de conclusie gekomen dat rubberen dempers met schroefdraad aan weerszijden beter zouden werken (facebook en youtube).
Dus dat is het uiteindelijk geworden, zal straks even foto's erbij zetten.

Was het de moeite/geld waard ? Voor mij wel, kan nu tot 3-4 uur binnen fietsen zonder al te veel problemen, staand klimmen of uit het zadel sprinten gaat nu ook veel beter.

Kan het nog beter ? Denk het wel, maar dan moet het mechanisch anders opgezet worden, de rocker plate zou dan achter in een kuipje (laag in het midden, links/rechts omhoog) moeten kunnen bewegen, zodat je eigen beweging de fiets de andere kant op drukt (ietsje omhoog, en daardoor dus ook vanzelf terug naar het midden wil). De voorvork zou daarbij semi vast staan (en automatisch terug moeten willen naar het midden) maar wel kunnen kantelen.
Bedankt voor je bericht. Ik ben nu inderdaad ook bezig met een plan gebasseerd op rubberen dempers en kleine opblaasbare ballen aan weerzijden. Ik twijfel nog of ik niet liever binnenbanden van een kruiwagen gebruik.

Die dempers zijn redelijk duur trouwens. Ik zag ze online bij rubbermagazijn.nl 5 voor 44 euro incl btw. Is het formaat van 50x50 M10 en een kracht van 55 shore voldoende?

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 06 dec 2019 19:13

NuitKor schreef: 06 dec 2019 13:58

Die dempers zijn redelijk duur trouwens. Ik zag ze online bij rubbermagazijn.nl 5 voor 44 euro incl btw. Is het formaat van 50x50 M10 en een kracht van 55 shore voldoende?
Kijk hier eens
Veel goedkoper
https://www.technirub.nl/trillingsdempers.html

Plaats reactie