Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Rocker plate

Thoti
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 jan 2019 21:48

Thoti 18 feb 2020 21:27

Het is niet echt een Rocker plate, maar ik heb bij de gamma voor 5 euro per stuk, 3 rubberen tegels gekocht van 40 x 40 cm. Vervolgens heb ik ze op maat gesneden zodat ze precies onder mijn Kickr Core passen. De onderkant van de tegels bestaat uit 6 grote noppen met daartussen wat ruimte. Daardoor schommelt de trainer op een natuurlijke manier een beetje op en neer. Samen met de mat die er al onder lag voelt het nu erg prettig.

Het lost ook meteen het "probleem" op dat de Kickr core met zijn as aan de achterkan een aantal cm lager is dan een standaard 28 inch wiel.
Tegelijkertijd heb ik ook meteen het probleem opgelost dat ik erg snel last kreeg van zadelpijn op mijn trainer. Door het schommelen is dat ook een stuk minder. Het geheel ziet er, mits je de tegels netjes snijdt ook best aardig uit.

Een linkje voor de tegels.
https://www.gamma.nl/assortiment/terras ... /p/B299717

Misschien geen Rocker Plate, maar het functioneert aardig en kost 15 euro.

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 19 feb 2020 08:45

Thoti schreef: 18 feb 2020 21:27 Misschien geen Rocker Plate, maar het functioneert aardig en kost 15 euro.
Komt op mij over dat het vooral geen geld mag kosten. Functioneel lost het voor jou zo te lezen iets op. Elk vergelijk met een rockerplate is volgens mij ver te zoeken.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5064
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 19 feb 2020 09:21

Thoti schreef: 18 feb 2020 21:27 Het is niet echt een Rocker plate, maar ik heb bij de gamma voor 5 euro per stuk, 3 rubberen tegels gekocht van 40 x 40 cm. Vervolgens heb ik ze op maat gesneden zodat ze precies onder mijn Kickr Core passen. De onderkant van de tegels bestaat uit 6 grote noppen met daartussen wat ruimte. Daardoor schommelt de trainer op een natuurlijke manier een beetje op en neer. Samen met de mat die er al onder lag voelt het nu erg prettig.

Het lost ook meteen het "probleem" op dat de Kickr core met zijn as aan de achterkan een aantal cm lager is dan een standaard 28 inch wiel.
Tegelijkertijd heb ik ook meteen het probleem opgelost dat ik erg snel last kreeg van zadelpijn op mijn trainer. Door het schommelen is dat ook een stuk minder. Het geheel ziet er, mits je de tegels netjes snijdt ook best aardig uit.

Een linkje voor de tegels.
https://www.gamma.nl/assortiment/terras ... /p/B299717

Misschien geen Rocker Plate, maar het functioneert aardig en kost 15 euro.
Dit lijkt mij niet verstandig voor je Kickr Core. Je krijgt nu namelijk erg veel tegengestelde druk op je trainer. Ik had de trainer eerst ook op een soort dikke rubberen mat staan en dat zorgde voor hetzelfde effect, dat heb ik toen direct aangepast.

Bij een rockerplate staat de trainer zelf op een stijve plaat die daaronder pas heen en weer kan bewegen. De trainer zelf krijg dus niet extra tegengestelde krachten te verwerken. Ik kan het een beetje lastig uitleggen, maar hoop dat je begrijpt wat ik bedoel :lol:

ronaldvm
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 okt 2009 22:25

ronaldvm 05 jan 2021 23:59

Kunnen jullie advies geven over het type kruiwagenbanden te gebruiken. 3.00-4 of 4.00-8?

Of wellicht nog een andere variant?

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5064
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 06 jan 2021 08:19

ronaldvm schreef: 05 jan 2021 23:59 Kunnen jullie advies geven over het type kruiwagenbanden te gebruiken. 3.00-4 of 4.00-8?

Of wellicht nog een andere variant?
Ik heb kruiwagen biba's gebruikt, maar beviel mij niet. Gebruik nu oranje ballen van decathlon, ook nog makkelijker op te pompen (bij te stellen)

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1118
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 06 jan 2021 09:49

Kleine aanpassing op mijn rocker plate, voorwiel heb je helemaal niet nodig !!!
Stuk hout gebruikt, een 'conversie' as gekocht bij Amazon (+15mm houtboor), in elkaar geschroefd (en later mooi zwart geverfd).
Was het opppompen van de voorband (elke 2 weken) en het gepiep (band in de Tacx voorwielhouder) wel zat.

En jawel, het werkt prima (tot grote teleurstelling van Misses Bigfloor, die dacht dat de fiets eraf zou knikkeren).
Bijlagen
as en boor.jpg
IMG_1702.jpeg
IMG_1700.jpeg
IMG_1699.jpeg
Canyon Aeroad in 2XL: 2022 CF SLX, Ultimate in 3XL: CF SL 2018 EL & AL SLX (Tacx NEO)

Zjoske78
Forum-lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 30 sep 2013 19:45

Zjoske78 06 jan 2021 11:35

Mooi idee, maar hier had ik toch even een versteviging op aangebracht.
Bijlagen
2021-01-06 11_35_02-Clipboard.jpg
2021-01-06 11_35_02-Clipboard.jpg (132.86 KiB) 879 keer bekeken

ronaldvm
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 okt 2009 22:25

ronaldvm 06 jan 2021 12:34

[/quote]
Ik heb kruiwagen biba's gebruikt, maar beviel mij niet. Gebruik nu oranje ballen van decathlon, ook nog makkelijker op te pompen (bij te stellen)
[/quote]

Krijg je die volledig tussen de platen, of heb je ronde uitsparing in de top-plank, waardoor de ballen naar buiten steken?
Ik heb een Elite Qubo en verwacht dan last te hebben met de poten van de trainer die over deze uitsparing zouden vallen.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5064
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 06 jan 2021 13:13

ronaldvm schreef: 06 jan 2021 12:34
Ik heb kruiwagen biba's gebruikt, maar beviel mij niet. Gebruik nu oranje ballen van decathlon, ook nog makkelijker op te pompen (bij te stellen)
[/quote]

Krijg je die volledig tussen de platen, of heb je ronde uitsparing in de top-plank, waardoor de ballen naar buiten steken?
Ik heb een Elite Qubo en verwacht dan last te hebben met de poten van de trainer die over deze uitsparing zouden vallen.
[/quote]
Ja een uitsparing gemaakt, maar dat zal je met kruiwagen biba's ook moeten doen, je moet namelijk de banden op druk zetten. Met dat ventiel vond ik dat een gehannes van niks. Het veert ook niet zo mooi als een balletje.

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1118
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 06 jan 2021 13:30

Zjoske78 schreef: 06 jan 2021 11:35 Mooi idee, maar hier had ik toch even een versteviging op aangebracht.
En dat is dus niet nodig, want de Tacx NEO kan niet bewegen (voetjes zitten in kuipjes die vastgeschroefd zijn op de bodemplaat en zipties om de Tacx NEO vast te duwen op de bodemplaat).
Canyon Aeroad in 2XL: 2022 CF SLX, Ultimate in 3XL: CF SL 2018 EL & AL SLX (Tacx NEO)

ronaldvm
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 okt 2009 22:25

ronaldvm 07 jan 2021 08:51

[/quote]
Ja een uitsparing gemaakt, maar dat zal je met kruiwagen biba's ook moeten doen, je moet namelijk de banden op druk zetten. Met dat ventiel vond ik dat een gehannes van niks. Het veert ook niet zo mooi als een balletje.
[/quote]

Ondertussen vast de decathlon ballen besteld, even kijken of ze niet teveel 'uitpuilen', anders kan ik altijd nog biba's ertussen doen.

Ik zie dat enkele getailleerde dempers gebruiken, meeste cilindrische, iemand ervaring met beide, wat zijn de ervaringen?

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 07 jan 2021 09:00

Mijn ervaring is inmiddels dat ik ook prima rock zonder ballen (in de rockerplate). Althans, ik heb de oranje Decathlon ballen er wel tussen zit maar heb ze niet meer op druk staan. De dempers geven voldoende zijwaartse beweging, ik sprint niet voortdurend als een malle dus ook de onder- en bovenkant komen niet tegen elkaar.

Plaats reactie