Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

BigRingVR - real life video training

Flipmoehoe
Forum-lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 28 mei 2015 10:00

Flipmoehoe 17 okt 2019 12:58

Heb net een Tacx gekocht en ben overal de proefperiode aan het testen om te kijken waar ik een abbo van neem ;)
BigRingVR is de volgende om te testen.
Heb nu de Tacx Desktop app getest, daar filmen ze wel vanaf een fiets / scooter oid lijkt me.. Aangezien ik een Amsterdam city tour gefietst heb waar ze in A'dam vanaf het fietspad fietsten. Ik haalde hier af en toe gefilmde fietsers in, maar werd ook op film ingehaald. Qua snelheidsgevoel kwam het goed overeen.
(Alleen met een andere rit.. afdalen in het Schwarzwald.. 60km/h de berg af was het niet meer zo realistisch ;) )

Ben benieuwd naar de ervaring met BigRing, Deze moet er volgende week aan geloven :)

MartinDDV
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 12 feb 2019 21:13

MartinDDV 17 okt 2019 15:13

Veel plezier met BigRing dan!
Flipmoehoe schreef: 17 okt 2019 12:58 (Alleen met een andere rit.. afdalen in het Schwarzwald.. 60km/h de berg af was het niet meer zo realistisch ;) )
:)
Het probleem dat dalen te makkelijk/snel gaat lijkt elke app te hebben. Voor zover ik weet is BR begrensd op 64km/h. Maar omdat je niet hoeft te sturen is afremmen voor bochten ineens ook niet meer nodig. Op sommige plekken waar je in real-life flink zou afremmen om de binnenbocht te kunnen houden, knal je nu door met meer dan 50 per uur! Dit kun je trouwens heel goed ervaren in de rit naar Cap Formentor (https://www.bigringvr.com/Ride.aspx?rideID=2250) waarin je halverwege een enorme afdaling hebt.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37659
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 17 okt 2019 16:17

Is in Zwift ook zo. Zonder remmen door de hairpin. Maakt voor mij niet veel uit, realistisch klimmen en vlak vind ik veel belangrijker.
Less is bore

BartNL
Forum-lid
Berichten: 526
Lid geworden op: 22 jun 2014 13:01

BartNL 19 okt 2019 19:33

zou wel te fiksen moeten zijn lijkt mij d.w.z. wanneer er een virtuele bocht is automatisch afremmen tot een realistische maximum snelheid. Wanneer dat zou gebeuren heb je bij een langere afdaling het realistische effect dat je vanuit zo'n bocht weer moet accelereren om op de maximum snelheid te komen. Lijkt mij eigenlijk wel een goed idee ;)

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 20 okt 2019 12:40

BartNL schreef: 19 okt 2019 19:33 zou wel te fiksen moeten zijn lijkt mij d.w.z. wanneer er een virtuele bocht is automatisch afremmen tot een realistische maximum snelheid. Wanneer dat zou gebeuren heb je bij een langere afdaling het realistische effect dat je vanuit zo'n bocht weer moet accelereren om op de maximum snelheid te komen. Lijkt mij eigenlijk wel een goed idee ;)
Het idee is idd wel goed, maar ik denk niet dat dit zo gemakkelijk te doen is in de praktijk. Het hellingspercentage verhoogd of verlaagd de weerstand van de trainer. Zelfs in een bocht in de afdaling zit je nog steeds op hetzelfde hellingspercentage (bvb - 10%) waardoor de trainer dit niet door krijgt.

Veloton heeft wel iets uitgedacht waardoor je zelfs uit de bocht kan gaan of crashen op een andere renner. Maar die hebben dan ook zo een volledige fiets uitgebracht waarmee je ook kan sturen e.d.

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 20 okt 2019 15:10

Djemz schreef: 20 okt 2019 12:40
Het idee is idd wel goed, maar ik denk niet dat dit zo gemakkelijk te doen is in de praktijk. Het hellingspercentage verhoogd of verlaagd de weerstand van de trainer. Zelfs in een bocht in de afdaling zit je nog steeds op hetzelfde hellingspercentage (bvb - 10%) waardoor de trainer dit niet door krijgt.

Veloton heeft wel iets uitgedacht waardoor je zelfs uit de bocht kan gaan of crashen op een andere renner. Maar die hebben dan ook zo een volledige fiets uitgebracht waarmee je ook kan sturen e.d.
De software heeft natuurlijk ook invloed op helling die naar de trainer wordt gecommuniceerd, dus daar is wel wat mee te doen. Het is wel lastig om te bepalen hoeveel er precies geremd moet worden, wat per bocht de maximumsnelheid is, etc.

Wat betreft sturen: Dat zal op een trainer, zeker op iets dat je thuis kunt gebruiken, niet snel in de buurt kunnen komen van hoe het in echt werkt. Sturen zoals het nu bijvoorbeeld in Zwift zit, met dat MTB parcours, lijkt in het geheel niet op hoe je in het echt op een fiets stuurt. De vraag is dus of het iets toevoegt.

Hoe sturen zou werken in combinatie met gefilmde beelden zie ik ook niet helemaal, dus in BigRingVR zie ik het niet gebeuren.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 20 okt 2019 16:06

ibooij schreef: 20 okt 2019 15:10
Djemz schreef: 20 okt 2019 12:40
Het idee is idd wel goed, maar ik denk niet dat dit zo gemakkelijk te doen is in de praktijk. Het hellingspercentage verhoogd of verlaagd de weerstand van de trainer. Zelfs in een bocht in de afdaling zit je nog steeds op hetzelfde hellingspercentage (bvb - 10%) waardoor de trainer dit niet door krijgt.

Veloton heeft wel iets uitgedacht waardoor je zelfs uit de bocht kan gaan of crashen op een andere renner. Maar die hebben dan ook zo een volledige fiets uitgebracht waarmee je ook kan sturen e.d.
De software heeft natuurlijk ook invloed op helling die naar de trainer wordt gecommuniceerd, dus daar is wel wat mee te doen. Het is wel lastig om te bepalen hoeveel er precies geremd moet worden, wat per bocht de maximumsnelheid is, etc.

Wat betreft sturen: Dat zal op een trainer, zeker op iets dat je thuis kunt gebruiken, niet snel in de buurt kunnen komen van hoe het in echt werkt. Sturen zoals het nu bijvoorbeeld in Zwift zit, met dat MTB parcours, lijkt in het geheel niet op hoe je in het echt op een fiets stuurt. De vraag is dus of het iets toevoegt.

Hoe sturen zou werken in combinatie met gefilmde beelden zie ik ook niet helemaal, dus in BigRingVR zie ik het niet gebeuren.
Veloton is meer een racegame. Het sturen heeft daar als bedoeling om uit de wind te gaan rijden, een waaier trekken,.. Zoiezo komt dat nooit in de buurt van het echt sturen, maar is gewoon handiger dat je kan sturen door je stuur te draaien dan dat je moet gaan grijpen naar een of ander bakje of gsm en zo niet door kan trappen.

Maar daar ging het hier nu niet over.

De enige manier waarop ze dit zouden kunnen doen is de hellingsgraad in de bocht plots aanpassen, maar als je dit voor iedere bocht op ieder parcour moet gaan doen is het onbegonnen werk. En voor die 2 seconden realisme die weg is ook niet echt een nuttig werk.

Ik laat me gewoon zelf soms uitlopen voor een bocht en dan weer bijtrappen erna.

Bij road gran tours worden je wattages in het rood gezet als je te hard trapt voor de bocht, maar het is dan wel jammer dat ze er niets mee gedaan hebben als je er niet naar omkijkt. De snelheid wordt volgens mij wel aangepast.

BartNL
Forum-lid
Berichten: 526
Lid geworden op: 22 jun 2014 13:01

BartNL 20 okt 2019 18:59

Djemz schreef: 20 okt 2019 16:06 De enige manier waarop ze dit zouden kunnen doen is de hellingsgraad in de bocht plots aanpassen, maar als je dit voor iedere bocht op ieder parcour moet gaan doen is het onbegonnen werk. En voor die 2 seconden realisme die weg is ook niet echt een nuttig werk.
bovenstaande heb ik op alle punten een andere mening,
1) Vertragen kan blijkbaar ook door een harde snelheidsgrens te programmeren wat BigRingVR al doet bij 64 kmh. Die grens zou je naar een haarspeld bocht toe kunnen verlagen tot bijvoorbeeld 30 kmh
2) Wanneer dat met de hand moet is het mogelijk onbegonnen werk maar in beeld loopt de route mee dus misschien is het (deels) te automatiseren. Voor mij lijkt het maken van BigRingVR sowieso al onbegonnen werk dus ik heb geen idee of het haalbaar is.
3) Ik vind zelf dat BigRingVR juist scoort door realisme en zich op het punt van realisme niet moet spiegelen aan Zwift. In die optiek zou de vertraging in de bochten juist onderscheidend zijn op het punt waar BigRingVR volgens mij goed in wil zijn.

MartinDDV
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 12 feb 2019 21:13

MartinDDV 26 nov 2019 09:01

Gisteren heb ik voor het eerst een work-out geprobeerd, maar dat was nog geen succes. Voor zover ik had begrepen zetten work-outs de trainer automatisch in ERG-mode. Dat zou volgens mij moeten betekenen dat het wattage vaststaat. Dus als je bv. 200W moet trappen kun je dat heel licht doen op een hoge frequentie of juist met een lage RPM en dan een stuk zwaarder. Maar wat je ook kiest, de output is altijd 200W.

Mijn work-out heel rustig: bij target power stond 75W. Echter ondanks dat ik rustig trapte zat ik direct al op 130W. Ik had geen enkel moment het gevoel dat de trainer de weerstand corrigeerde om op de juiste output uit te komen. Wat ging er nu mis?
* Heb ik een verkeerd beeld van de werking van ERG?
* Werd mijn Tacx Flux niet automatisch in ERG-mode gezet?
* ...

Wanneer je een gewone rit doet kun je met "E" de ERG-mode activeren. Bij een work-out heb je die optie niet, omdat je daar altijd in ERG-mode zou moeten zitten volgens mij,

NB: In deze video is te zien wat ik bedoel: https://youtu.be/RzRJCtGWU14?t=770. De target-power is veel lager dan de werkelijke power. Terwijl in de video van Shane Miller juist te zien is dat de power in ERG-mode afgedwongen wordt door de trainer: https://www.youtube.com/watch?v=LbeliW8uObk.

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 26 nov 2019 13:58

Het kan zijn dat de doel-weerstand te laag was voor de trainer. Elke fietstrainer heeft een minimale weerstand. Als je voor op je grote blad zit en achter ergens in het midden van je cassette, dan kan de trainer de weerstand niet zodanig verlagen dat je onder de 100W zit. Ik ga ervan uit dat dat hier het probleem was. Zou je kunnen proberen wat er gebeurt als je lichter schakelt en wat er gebeurt bij een interval met een hoger vermogen?

In de eerste Youtube video zie je het effect van het feit dat in BigRingVR geen PowerMatch is geprogrammeerd. Hier wijkt het vermogen dat de trainer meet af van het vermogen dat door een externe vermogensmeter wordt gemeten. Als je alleen de Flux gebruikt dan heb je daar in ieder geval geen last van.

MartinDDV
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 12 feb 2019 21:13

MartinDDV 26 nov 2019 14:16

In dit geval zat ik voor op het kleine blad (ondersteunt BigRing dat ook? ;) ) en achter ergens in het midden. De work-out die ik gebruikte was "active recovery" en deze begon heel licht (31%). In mijn geval (FTP=286) begon hij op zo'n 75W. Als ik op de site van Tacx kijk, lijkt de Flux inderdaad niet goed met zo'n lage weerstand om te kunnen gaan op 39x19 met een RPM >80:
Afbeelding

Aangezien ik graag op een hoge frequentie fiets (90-100 RPM) betekent dit dat ik work-outs met percentages <50% beter links gaan laten liggen. Dat is op zich jammer, want ik wilde de work-outs met name gebruiken voor de rustige sessies. BigRing kan daar dus weinig aan doen, het probleem zit op dit punt echt in de Tacx,

Dit is trouwens de work-out: https://whatsonzwift.com/workouts/feder ... -recovery/. Ik kan deze week eens testen wat er gebeurt als ik hem achter op de 25 zet (dus 39x25). Maar goed, dat is wellicht niet ideaal als ik in dezelfde work-out ook naar 82% moet.

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 26 nov 2019 19:52

Ik zou gewoon schakelen dan. Dan haal je het wel.

Heel stiekem ondersteunen we ook het binnenblad 8-)

De naam is onstaan doordat, toen ik er ooit mee begon, ik op een domme trainer (Kurt Kinetic Rock 'n' Roll) reed, met een vermogensmeter. Toen reed ik dus alle klimmen op het buitenblad. Vervolgens moest het beestje een naam hebben..

Plaats reactie