Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

BigRingVR - real life video training

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 12 sep 2019 18:57

Hoe staat het met het strippenkaart-idee?

Ik vind BigRing leuk als aanvulling, maar een maandabo gaat me te ver. Niet eens vanwege het geld, maar het is gewoon zonder als het niet gebruikt wordt.

BartNL
Forum-lid
Berichten: 526
Lid geworden op: 22 jun 2014 13:01

BartNL 13 sep 2019 00:15

Ik zie het abonnement als ondersteuning van het BigRingVR platform waardoor ik de mogelijkheid heb leuke routes te rijden wanneer het mij uitkomt. Hoe vaak ik daadwerkelijk fiets met BigRingVR maakt mij niet veel uit.

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 14 sep 2019 17:25

havana schreef: 12 sep 2019 18:57 Hoe staat het met het strippenkaart-idee?

Ik vind BigRing leuk als aanvulling, maar een maandabo gaat me te ver. Niet eens vanwege het geld, maar het is gewoon zonder als het niet gebruikt wordt.
Voorlopig houden we het in ieder geval bij abonnementen. Op dit moment zien we geen voordeel in het toevoegen van een ander model.

De uitdaging voor ons zit er natuurlijk vooral in om BigRingVR niet "voor erbij" te laten zijn.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 14 sep 2019 21:17

Ik gebruik het ook veel te weinig. Echter, heb het abbo wel door laten lopen. Stuk stimulans en ondersteuning voor de initiatiefnemers.
Zwift is leuk, maar na een tijd is die fake-world wel weer even genoeg en trekken RLV’s weer meer mijn aandacht. Afwisseling :-)
Less is bore

keizer87
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 sep 2019 09:29

keizer87 14 sep 2019 22:16

Hallo allen!

Ik heb Tacx Vortex aangeschaft en ben van plan om hier met BigRingVR op te gaan rijden. Echter, er zitten veel klimmen in die steiler zijn dan 7% (max van de Vortex). Hoe gaat dit dan precies in zijn werk op die steilere stukken? Zijn die dan voor mij in dat geval wat makkelijker of wordt er iets verrekend door de software ofzo waardoor ik uiteindelijk dezelfde inspanning moet leveren?

Wellicht staat dit al ergens uitgelegd maar ik kon dit nog niet vinden.

Ik ben benieuwd!

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 15 sep 2019 07:16

keizer87 schreef: 14 sep 2019 22:16 Hallo allen!

Ik heb Tacx Vortex aangeschaft en ben van plan om hier met BigRingVR op te gaan rijden. Echter, er zitten veel klimmen in die steiler zijn dan 7% (max van de Vortex). Hoe gaat dit dan precies in zijn werk op die steilere stukken? Zijn die dan voor mij in dat geval wat makkelijker of wordt er iets verrekend door de software ofzo waardoor ik uiteindelijk dezelfde inspanning moet leveren?

Wellicht staat dit al ergens uitgelegd maar ik kon dit nog niet vinden.

Ik ben benieuwd!
Die steilere stukken gaan gewoon 7% zijn.

Komt dit of is dit al op Android uit?

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 15 sep 2019 10:04

keizer87 schreef: 14 sep 2019 22:16 Hallo allen!

Ik heb Tacx Vortex aangeschaft en ben van plan om hier met BigRingVR op te gaan rijden. Echter, er zitten veel klimmen in die steiler zijn dan 7% (max van de Vortex). Hoe gaat dit dan precies in zijn werk op die steilere stukken? Zijn die dan voor mij in dat geval wat makkelijker of wordt er iets verrekend door de software ofzo waardoor ik uiteindelijk dezelfde inspanning moet leveren?

Wellicht staat dit al ergens uitgelegd maar ik kon dit nog niet vinden.

Ik ben benieuwd!
Goeie vraag!

De Tacx Vortex, en bijvoorbeeld ook de BKool Go en de Elite Qubo Smart, kunnen, afhankelijk van een aantal factoren, zoals snelheid en rijdersgewicht, tot zo'n 6 a 7% helling simuleren. Daarboven wordt de weerstand van de trainer niet groter.

De software berekent je snelheid aan de hand van de echte helling, je gewicht en het geleverde vermogen. Hierbij wordt dus de maximum weerstand van de trainer niet gebruikt. Zwift en TDA (Tacx Desktop Application) en de meeste andere software werken hetzelfde. Bkool, in het verleden in ieder geval, werkte niet zo en gebruikte gewoon de wielsnelheid van de trainer, wat dus voordeel oplevert voor trainers die minder weerstand kunnen leveren.

Op een helling van 10% zul je dus, bij gelijk vermogen, langzamer gaan dan op een helling van 7%, ook al voel je dat niet aan de weerstand van de trainer. De manier om dan sneller te gaan is door bij te schakelen en meer vermogen te gaan leveren.

Een extra complicerende factor is "Difficulty setting". In Zwift staat deze standaard op 50%. Dit betekent dat een helling van 10% standaard als 5% naar de trainer wordt gecommuniceerd. De snelheidsberekening in de software gaat nog steeds uit van 10%. In BigRingVR is dit ook in te stellen, maar is 100% de uitgangswaarde, omdat we dit realistischer vinden.

Kort samengevat: Ja, er is verschil boven de 7%, maar dit voel je niet in je benen.

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 15 sep 2019 10:06

Djemz schreef: 15 sep 2019 07:16 Komt dit of is dit al op Android uit?
Nee, we hebben nog geen Android of iOS app. De bedoeling is zeker wel om naar mobiele platforms te gaan, maar daar hebben we nu nog niet de capaciteit voor.

Gebruikersavatar
GJEvK
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 aug 2013 22:04
Locatie: Duiven

Gebruikersavatar GJEvK 15 sep 2019 13:02

daniel1975 schreef: 14 sep 2019 21:17 Ik gebruik het ook veel te weinig. Echter, heb het abbo wel door laten lopen. Stuk stimulans en ondersteuning voor de initiatiefnemers.
Zwift is leuk, maar na een tijd is die fake-world wel weer even genoeg en trekken RLV’s weer meer mijn aandacht. Afwisseling :-)
Ik heb het abonnement ook laten doorlopen. Het zorgt er voor dat ik straks als het binnenfiets weer is, weer leuke routes en nieuwe features heb.

Note to self: software keer starten om te updaten voordat je voor de 1e keer in de winter klaar zit om te trainen :D

Hoop wel dat er ook wat meer vlakke ritten zijn, vooral tijdens een workout vind ik berg op fietsen wat suf. Met 150 watt op je dooie akkertje 12% klimmen vind ik toch wat weird overkomen :D

keizer87
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 sep 2019 09:29

keizer87 18 sep 2019 08:52

ibooij schreef: 15 sep 2019 10:04
keizer87 schreef: 14 sep 2019 22:16 Hallo allen!

Ik heb Tacx Vortex aangeschaft en ben van plan om hier met BigRingVR op te gaan rijden. Echter, er zitten veel klimmen in die steiler zijn dan 7% (max van de Vortex). Hoe gaat dit dan precies in zijn werk op die steilere stukken? Zijn die dan voor mij in dat geval wat makkelijker of wordt er iets verrekend door de software ofzo waardoor ik uiteindelijk dezelfde inspanning moet leveren?

Wellicht staat dit al ergens uitgelegd maar ik kon dit nog niet vinden.

Ik ben benieuwd!
Goeie vraag!

De Tacx Vortex, en bijvoorbeeld ook de BKool Go en de Elite Qubo Smart, kunnen, afhankelijk van een aantal factoren, zoals snelheid en rijdersgewicht, tot zo'n 6 a 7% helling simuleren. Daarboven wordt de weerstand van de trainer niet groter.

De software berekent je snelheid aan de hand van de echte helling, je gewicht en het geleverde vermogen. Hierbij wordt dus de maximum weerstand van de trainer niet gebruikt. Zwift en TDA (Tacx Desktop Application) en de meeste andere software werken hetzelfde. Bkool, in het verleden in ieder geval, werkte niet zo en gebruikte gewoon de wielsnelheid van de trainer, wat dus voordeel oplevert voor trainers die minder weerstand kunnen leveren.

Op een helling van 10% zul je dus, bij gelijk vermogen, langzamer gaan dan op een helling van 7%, ook al voel je dat niet aan de weerstand van de trainer. De manier om dan sneller te gaan is door bij te schakelen en meer vermogen te gaan leveren.

Een extra complicerende factor is "Difficulty setting". In Zwift staat deze standaard op 50%. Dit betekent dat een helling van 10% standaard als 5% naar de trainer wordt gecommuniceerd. De snelheidsberekening in de software gaat nog steeds uit van 10%. In BigRingVR is dit ook in te stellen, maar is 100% de uitgangswaarde, omdat we dit realistischer vinden.

Kort samengevat: Ja, er is verschil boven de 7%, maar dit voel je niet in je benen.
Helemaal duidelijk, dank voor je antwoord! :winkthumb:

MartinDDV
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 12 feb 2019 21:13

MartinDDV 02 okt 2019 09:01

Bij sommige ritten staat er in de naam ook de toevoeging "loop". Betekent dit enkel dat het een rondje betreft of bieden deze loops ook extra mogelijkheden, zoals bijvoorbeeld 5x achter elkaar de Cauberg oprijden? Of moet je deze ritten dan net als elke andere steeds opnieuw starten?

Maruss
Forum-lid
Berichten: 807
Lid geworden op: 18 mei 2013 21:31

Maruss 02 okt 2019 10:38

Het betekent dat je eindeloos rondjes kan rijden

Plaats reactie