Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

BigRingVR - real life video training

Maruss
Forum-lid
Berichten: 807
Lid geworden op: 18 mei 2013 21:31

Maruss 14 dec 2019 12:47

aan het einde van elke rit wordt er gevraagd om de rit te beoordelen. Maar wat en hoe kom je tot een beoordeling?

Heb je lekker gefietst?
Waren de beelden goed?
Waren de beelden inspirerend/motiverend (mooie omgeving)
Was het verloop van de rit precies wat je zocht?

Al met al als je 5 sterren geeft kan het totaal iets anders betekenen tov iemand anders die 5 sterren geeft. Ik ben (voorlopig) gestopt met deze beoordeling.

Maar hoe kijken anderen er tegenaan?

BartNL
Forum-lid
Berichten: 526
Lid geworden op: 22 jun 2014 13:01

BartNL 14 dec 2019 14:35

Volgens mij moet je er niet te lang over nadenken en gewoon op gevoel beoordelen. Op termijn komt er altijd een gemiddelde beoordeling die overeenkomt met wat iedereen er van vind.

MartinDDV
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 12 feb 2019 21:13

MartinDDV 03 jan 2020 11:21

Vorige week was ik op La Palma. Door een blessure kon mijn geplande rit naar de hoogste top van het eiland niet doorgaan. Graag had ik deze berg (Roque de los Muchachos) "mee naar huis genomen" om later in BigRing te kunnen fietsen. Maar wat is er precies voor nodig om een geschikte video te maken? Waar plaats je de camera bijvoorbeeld? En waar moet je nog meer rekening mee houden? Ik kan me voorstellen dat de makers niet al hun geheimen willen prijsgeven... maar zijn er ook globale richtlijnen beschikbaar om een goede video te maken voor BR?

Gebruikersavatar
GJEvK
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 aug 2013 22:04
Locatie: Duiven

Gebruikersavatar GJEvK 05 jan 2020 13:02

Ik beoordeel op basis van de opname, veel of weinig verkeer, vreemde stops tussendoor zoals een stoplicht, en natuurlijk of ik de rit sowieso leuk vond.

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 05 jan 2020 18:08

MartinDDV schreef: 03 jan 2020 11:21 Vorige week was ik op La Palma. Door een blessure kon mijn geplande rit naar de hoogste top van het eiland niet doorgaan. Graag had ik deze berg (Roque de los Muchachos) "mee naar huis genomen" om later in BigRing te kunnen fietsen. Maar wat is er precies voor nodig om een geschikte video te maken? Waar plaats je de camera bijvoorbeeld? En waar moet je nog meer rekening mee houden? Ik kan me voorstellen dat de makers niet al hun geheimen willen prijsgeven... maar zijn er ook globale richtlijnen beschikbaar om een goede video te maken voor BR?
Wij filmen met de camera op de voorruit geplaatst en dan zo ongeveer op de hoogte waar je hoofd ook zou zitten als je zou fietsen. Dat verschilt natuurlijk van persoon tot persoon, dus kies wat voor jou het beste is.

Voor filmen is het belangrijk om te bedenken wat je doel-framerate is. Wij proberen zo rond de 25fps te komen en passen daar, zoveel mogelijk, de auto snelheid op aan. Het kan handig zijn om een spiekbriefje te maken waarop je wat snelheden bij verschillende stijgingsgraad zet.

Voor de GPS gegevens kies je bijvoorbeeld een Garmin, maar het kan ook een telefoon zijn, als je maar GPX output hebt. Zorg ervoor dat het GPS apparaat een goede fix heeft en zorg dat ie goede fix houdt, bijvoorbeeld door 'm met een zuignap links naast de bestuurder aan het raam te bevestigen. Als je gaat filmen zet je de camera alvast aan, aangezien je daar niet bijkomt vanuit de auto, tenzij je natuurlijk een camera gebruikt die die je op afstand aan en uit kunt zetten.

Bij het beginnen kun je het handigst je GPS aanzetten op een plek die je makkelijk kunt herkennen, zodat je later het beginpunt van de GPS track en video op dezelfde plaats kunt laten vallen.

Het kost vrij veel tijd om te zorgen dat een videobestand goed te streamen is, maar als je lokaal draait heb je daar minder last van, aangezien een precieze framerate minder van belang is.

Als laatste: Veel camera's leveren standaard een erg hoge bitrate. Het kan nuttig zijn om met een videobewerkingsprogramma de bitrate wat te verlagen en, mocht dat nodig zijn, de video om te zetten naar bijvoorbeeld de h264 codec.

tip: Als je op je GPS duidelijk de snelheid, VAM en hellingspercentage in beeld hebt, dan kun je daar makkelijker op reageren.

tip 2: Niet alle weggebruikers vinden het fijn als je langzamer omhoog rijdt, dus gebruik je spiegels :-)

JensNL
Forum-lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 15 aug 2013 14:37

JensNL 05 jan 2020 21:31

Waar ik met mijn Garmin Virb 30 tegenaanloop is het probleem van synchronisatie beeld en interne Virb GPS gegevens op het moment dat je een opname stopt (stoplicht/pauze o.i.d.) en weer hervat. Met Garmin Virb Edit kan je de verschillende delen aan elkaar plakken, alleen raakt BRVR van slag. De film slaat tijdelijk op hol (loopt te snel) en de interne Virb GPS gegevens raken vervolgens achter. Aan het einde is de film klaar maar loopt het GPS bestand door. (Eindpunt film is dan met de GPS gegevens nog niet bereikt en klim percentages kloppen dan niet meer). Ik heb geen idee of GoPro hier beter mee omgaat. Iemand ervaring met een GoPro?

Verder absoluut tevreden met BigRing, nog even wachten tot lopend abo van andere partij over is en dan over op BRVR.

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 05 jan 2020 22:38

Ik heb geen ervaring met het gebruik van Garmin Virb Edit. Ik heb zelf wel een Garmin Virb 30, maar daar heb ik eigenlijk altijd gewoon direct de fit file geëxporteerd en daarna alle bewerking van video en GPS tracks met andere tools gedaan.

Wat me wel opviel is dat de GPS tracks van de Virb wat eigenaardig gedrag vertoonden, met veel vertragingen en versnellingen.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5055
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 06 jan 2020 11:04

Enthousiast geworden door dit topic en de makers (neem ik aan) van dit programma ook een account gemaakt en gedownload. Ben benieuwd!

MartinDDV
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 12 feb 2019 21:13

MartinDDV 16 jan 2020 14:56

@ibooij: bedankt voor de uitgebreide instructies. Wellicht kan ik binnenkort zelf eens gaan testen. Zal dan wel met een korte route beginnen, want ongetwijfeld loop je bij eerste video's nog tegen zaken aan die misgaan.

Uiteindelijk heb ik het deze keer opgelost door de video van de betreffende beklimming aan te schaffen via reallifevideo.de. Deze video werkte ook prima in BR en er waren zelfs als verschillende segmenten gedefinieerd die je kon kiezen bij het starten van de rit. Wel viel me op dat de Difficulty op "0" stond. Maar wellicht wordt deze op een andere manier bepaald en zou die informatie uit de GPX moeten komen.

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 18 jan 2020 08:29

MartinDDV schreef: 16 jan 2020 14:56 @ibooij: bedankt voor de uitgebreide instructies. Wellicht kan ik binnenkort zelf eens gaan testen. Zal dan wel met een korte route beginnen, want ongetwijfeld loop je bij eerste video's nog tegen zaken aan die misgaan.
Het is niet heel eenvoudig om goed te doen en de eerste keren zal er vast wel wat misgaan. Sowieso gaat er regelmatig ook wel eens wat mis tijdens het filmen. Wat we dan doen is een stukje terugrijden en het stuk dat misging nogmaals rijden.
MartinDDV schreef: 16 jan 2020 14:56 Uiteindelijk heb ik het deze keer opgelost door de video van de betreffende beklimming aan te schaffen via reallifevideo.de. Deze video werkte ook prima in BR en er waren zelfs als verschillende segmenten gedefinieerd die je kon kiezen bij het starten van de rit. Wel viel me op dat de Difficulty op "0" stond. Maar wellicht wordt deze op een andere manier bepaald en zou die informatie uit de GPX moeten komen.
De "Difficulty" berekenen we op de server. Voor lokaal geinstalleerde ritten hebben we die informatie dus niet. Dat de tekst wel zichtbaar was is een bug die in de volgende versie is opgelost. Dank!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27532
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 09 feb 2020 14:01

Vorige week de workouts geprobeerd: werkt perfect. Nog wel wat weinig keuze MAAR wel de mogelijkheid zelf workouts te importeren.

Ik zie nu nog weinig reden om Trainerroad aan te houden dus.... ik heb het afgelopen uur besteed aan het natekenen van een stuk of 10 van mijn favoriete workouts en heb TR voorlopig opgezegd. :winkthumb:

MartinDDV
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 12 feb 2019 21:13

MartinDDV 10 feb 2020 09:45

@ibooij: Vanmorgen zag ik dat er weer een nieuwe route beschikbaar was, nl. Macizo de Anaga (South Side). Wat dat betreft blijven de nieuwe ritten wel in een mooi tempo komen. Volgens mij komen er elke week wel één of twee bij. Het viel me echter op dat in het klassement bij deze rit (https://bigringvr.com/Ride.aspx?rideID=2273) al pogingen staan uit oktober 2018 (!?). Betekent dit dat jullie gewoon al een enorme stapel video's klaar hebben liggen om te publiceren?

Plaats reactie