Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Zwift met Wahoo KICKR Snap

equipe-b
Forum-lid
Berichten: 119
Lid geworden op: 31 jul 2009 01:49

equipe-b 28 jan 2017 12:47

snowkrash schreef:Waaronder de meest gebruikte WiFi variant …
Exact. :winkthumb: Maar die kunnen mensen wellicht naar 5 GHz zetten.

Riverk
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 27 sep 2013 15:58
Locatie: Dordrecht

Riverk 30 jan 2017 16:22

Net een update van de Kickr Snap naar binnengehaald net voor het fietsen. Ik heb een FTP test gedaan dus niet echt getest nog met een gewoon 'rondje' fietsen. Voor mijn gevoel zijn de wattage drops weg (alles via bluetooth via de iphone app). Volgende x zal ik het echt kunnen testen. Ben benieuwd.
Wahooligan

Erwin_Kuipers
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 mei 2014 12:42

Erwin_Kuipers 15 feb 2017 22:43

hallo! Ik sluit even aan op deze thread met een 'best practice' die ik graag tegen wat kenners aan wil houden. Komt ie:

Setup:
- Tacx Bushido Smart
- Stages Powermeter + cadans
- Wahoo Tickr
- Zwift

De training:
3x 20m 95% FTP (sweetspot)

Het 'probleem':
Zwift heeft geen ERG mogelijkheid wanneer je een Stages PM heb gepaird. Ook is er geen 'powermatch' zoals TrainerRoad dat wel heeft. Kortom; de Stages en de Bushido 'praten' niet met elkaar via Zwift wat betreft weerstand tijdens een workout en het gemeten verschil tussen de smart trainer en de PM. Dit is met regelmaat tussen de 10 en 20 watt (!!)

Er is een thread gaande op het support forum van Zwift hierover (Zie link hieronder): het schijnt al lange tijd in de maak te zijn maar het schijnt nogal een uitdaging te zijn. Ik denk dan; als het TrainerRoad wel lukt, waarom dan Zwift niet? Maar goed, dat is een andere discussie.

https://support.zwift.com/hc/en-us/comm ... 5000417663

Rapport van de training:
tot 3x toe 'spot-on' wat betreft power output, gemeten via de Stages. (Ik kijk hierbij naar de avg. watts van het blokje, of moet ik naar NP kijken??)

Mijn vraag; is hier sprake van een effectieve training? Zelf denk ik van niet, omdat de weerstand waarschijnlijk te laag stond en dat het blokje dus eigenlijk te makkelijk is. Maar aan de andere kant denk ik ja, de output was toch echt rond de 95% gedurende de blokjes.

Wat is jullie idee en mening (en wellicht eventuele oplossingen)? Zelf denk ik aan om de FTP in Zwift met 10% te verhogen dan dat het in werkelijkheid zijn moet, om vervolgens tijdens de workout in gedachten wel rekening te houden met mijn werkelijke FTP en sweetspot.

Ik gebruik zowel TrainerRoad en Zwift, maar heb nogal een 'Bias' voor Zwift omdat dat de tijd die je op de Tacx zit een stuk 'leuker' maakt.

Wat denken jullie?

djatwork69
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 03 aug 2015 19:26

djatwork69 16 feb 2017 13:07

Riverk schreef:Net een update van de Kickr Snap naar binnengehaald net voor het fietsen. Ik heb een FTP test gedaan dus niet echt getest nog met een gewoon 'rondje' fietsen. Voor mijn gevoel zijn de wattage drops weg (alles via bluetooth via de iphone app). Volgende x zal ik het echt kunnen testen. Ben benieuwd.
hoe heb je die update gedaan? Via de wahoo app?

Gebruikersavatar
beren040
Forum-lid
Berichten: 992
Lid geworden op: 31 mei 2011 15:39

Gebruikersavatar beren040 16 feb 2017 17:24

Erwin_Kuipers schreef:
Het 'probleem':
Zwift heeft geen ERG mogelijkheid wanneer je een Stages PM heb gepaird. Ook is er geen 'powermatch' zoals TrainerRoad dat wel heeft. Kortom; de Stages en de Bushido 'praten' niet met elkaar via Zwift wat betreft weerstand tijdens een workout en het gemeten verschil tussen de smart trainer en de PM.
Ik heb de gelijke set-up. Ik pair mijn tickr en stages via bluetooth(app) en mijn bushido via ant+ direct op computer. dat werkt. Ik kwam tot deze set-up omdat mijn power wegviel als ik alles via de app koppelde binnen Zwift.

Misschien proberen waard.
Overigens gebruik ik ook TR en dan koppel ik alles via ant+
Allard

djatwork69
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 03 aug 2015 19:26

djatwork69 17 feb 2017 12:15

Wat ik lastig vind is dat als de weerstand wordt aangepast, voor een beklimming bijvoorbeeld, je even een watt drop hebt.
De aanpassing gebeurt niet geleidelijk maar ineens.

Als je gewoon fietst is dit geen probleem maar tijdens een wedstrijd krijg je dan een w/kg drop.
Bijv. van 4w/kg krijg je ineens een val naar 1.2w/kg, dan ben je wel de groep kwijt :evil:

Iemand ook dit probleem? Heb nu vandaag een update gedaan, mss nu verholpen?

djatwork69
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 03 aug 2015 19:26

djatwork69 17 feb 2017 12:23

heb hier net wat info rond gevonden:https://support.zwift.com/hc/en-us/arti ... de-changes

ze zeggen controllable trainer niet te linken maar dan krijg je toch geen simulatie meer?

Riverk
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 27 sep 2013 15:58
Locatie: Dordrecht

Riverk 17 feb 2017 12:41

djatwork69 schreef:
Riverk schreef:Net een update van de Kickr Snap naar binnengehaald net voor het fietsen. Ik heb een FTP test gedaan dus niet echt getest nog met een gewoon 'rondje' fietsen. Voor mijn gevoel zijn de wattage drops weg (alles via bluetooth via de iphone app). Volgende x zal ik het echt kunnen testen. Ben benieuwd.
hoe heb je die update gedaan? Via de wahoo app?
Update kwam via de Wahoo Utility app ja.
djatwork69 schreef:heb hier net wat info rond gevonden:https://support.zwift.com/hc/en-us/arti ... de-changes

ze zeggen controllable trainer niet te linken maar dan krijg je toch geen simulatie meer?
Klinkt als het probleem wat ik had, en dat juist via Bluetooth (BLE) met de Mobile Link app via de iPhone. Om deze reden juist een ANT+ dongle gekocht. Deze heb ik wel binnen maar nog niet geprobeerd.
Wahooligan

djatwork69
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 03 aug 2015 19:26

djatwork69 17 feb 2017 12:46

Ik werk met ANT+.
Dus de update heeft het bij jou verholpen?

djatwork69
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 03 aug 2015 19:26

djatwork69 18 mar 2017 17:46

Met de update zijn de drops verholpen.
Nu, heb ik sinds vandaag terug dat ik de Watts niet omhoog krijg, meestal lag dit aan BT verbinding maar deze staat nu uit. Iemand tips?
Kickr Snap

djatwork69
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 03 aug 2015 19:26

djatwork69 20 mar 2017 12:20

aan de snap gebruikers; draaien jullie de rol 2 volledige toeren rond om de unit tegen het wiel te zetten?
Dit heb ik nooit zo gedaan, dan krijg ik het wattage niet boven de 100w, dit is immens zwaar om rond te krijgen.

Ik heb altijd het wiel net tegen de rol gezet, dus de rol maar een klein beetje aangedraaid, zo bekwam ik realistische wattages en was het mogelijk om normaal te fietsen maar nu werkt dit ook niet meer.

Gebruikersavatar
tinoh
Forum-lid
Berichten: 573
Lid geworden op: 13 mei 2011 10:48

Gebruikersavatar tinoh 20 mar 2017 12:24

Ik draai de rol aan totdat je bij vasthouden van de rol geen doorslippende band meer hebt. En daarna een Advanced spindown.
http://eu.wahoofitness.com/instructions ... ap/#set-up

Verstuurd vanaf mijn JY-S3 met Tapatalk
Trek Domane 4.3 2013
Trek Domane SL 6 pro 2017

Plaats reactie