Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Trainerroad ervaringen

flowik
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 27 dec 2017 12:19

flowik 27 dec 2017 23:01

Hoe bevalt trainerroad in de zomer... Stel dat je wel het geld voor een tacx heb maar niet voor een vermogensmeter? Dan zit je namelijk de hele week(of zomer ;) ) binnen. Doen jullie het het hele jaar door of alleen in de winter periode? Of met vermogen op de racefiets?
Stel dat je het wel binnen doet het hele jaar rij je dan nog ritten naast het gegeven programma?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27534
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 28 dec 2017 06:55

Ik zet mijn abo meestal vanaf 1 maart stil.

Tarkin
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 22 nov 2016 08:17

Tarkin 28 dec 2017 07:56

Het hele jaar door trainerroad. In deze periode is dit alle ritten die ik daarmee doe. Vanaf februari is het in de week trainerroad (en dan de gerichte trainingen, niet de recup ritten) en in het weekend 2 ritten buiten.

Ik heb simpelweg de tijd niet in de week om van het werk thuis te komen en daarna nog eens 2+uur te rijden buiten.

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 31 dec 2017 00:51

johan d schreef: 25 dec 2017 09:09 Ik ben nu zo 2-3 maanden bezig met TR. Sweet Spot Base Volume 1 en 2 Low. Ik heb de FTP test in die tijd al 3 maal gedaan en van 235 nar 250 gegaan. Nu heb ik wel met deze trainingen, (vooral interval en over-unders) dat ik op mijn maximum hartslag train. Is dat normaal voor een trainingsplan dat zichzelf low volume, sweet spot, ed noemt? Wintertraining zou toch minder intensief moet zijn...?
Low volume verwijst naar trainingsvolume, en niet naar intensiteit. Er klopt iets niets als je bij sweet spot intervallen of over-unders aan je max hartslag zit, want deze zitten onder of rond je FTP. Dat zou willen zeggen dat je hartslag niet meer kan stijgen terwijl je nog wel een pak harder kan fietsen (VO2max, anaerobe zone..). Wat zegt je hartslag tijdens de FTP test? En wat zegt het gevoel in je benen? Als je FTP testen correct zijn, en je vermogensmeter ook, dan zou er geen probleem mogen zijn. Over unders zijn zwaar, maar je gaat er niet all-out.

En wat wintertraining betreft: het klassieke idee is dat je in de winter je aerobe basis moet trainen, bij voorkeur door lange trainingen in zone 2 om je vetverbranding optimaal te trainen. Zulke trainingen in zone 2 zijn enkel nuttig als ze voldoende lang zijn. Een uurtje op de rollen rijden in endurance mode gaat je niet veel bijbrengen. Sweet spot trainingen mikken op zone 3 en 4, waarbij je aeroob metabolisme stevig traint maar nog niet al te diep in het rood gaat. Ze dragen effectief bij aan je aerobe uithouding. Ik bezie ze vooral als een manier om heel efficiënt en gericht op de rollen te trainen, en in het weekend probeer ik dan twee lange duurtrainingen te doen. Zo heb je het beste van twee werelden.

Stef95
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 jan 2018 20:31

Stef95 04 jan 2018 20:37

Hallo, ik ben net nieuw op het forum.
Ik ben sinds vandaag ook begonnen met indoor cycling. Ik heb de tacx bushido gekocht en ben er tot nu toe zeer tevreden over, echter de tacx training app is niet ideaal. Daarom ben ik op zoek naar andere apps.
De trainerroad app zou ik graag eens testen, vandaar mijn vraag of er nog mensen zijn die een trial van 1 maand op overschot hebben die ik zou mogen gebruiken.
Bedankt!

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 05 jan 2018 12:34

Stef95 schreef: 04 jan 2018 20:37 Hallo, ik ben net nieuw op het forum.
Ik ben sinds vandaag ook begonnen met indoor cycling. Ik heb de tacx bushido gekocht en ben er tot nu toe zeer tevreden over, echter de tacx training app is niet ideaal. Daarom ben ik op zoek naar andere apps.
De trainerroad app zou ik graag eens testen, vandaar mijn vraag of er nog mensen zijn die een trial van 1 maand op overschot hebben die ik zou mogen gebruiken.
Bedankt!
Stuur mij pb met naam en e-mailadres.
Ik heb nog voor 1 iemand 1 maand over

Stef95
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 jan 2018 20:31

Stef95 06 jan 2018 14:42

Bedankt voor de code :like:

Eerste sessie zit er op, heb nog maar een FTP van 116 dus er is nog wel wat werk aan de winkel.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 06 jan 2018 14:56

Geen dank!

Succes, mij bevalt TR goed

Tarkin
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 22 nov 2016 08:17

Tarkin 07 jan 2018 21:55

Stef95 schreef: 06 jan 2018 14:42 Bedankt voor de code :like:

Eerste sessie zit er op, heb nog maar een FTP van 116 dus er is nog wel wat werk aan de winkel.
Op 1 jaar tijd van 160 FTP naar bijna 300FTP gegaan dankzij trainerroad. Er is dus veel progressie mogelijk!

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 08 jan 2018 09:34

Dat is wel heel straf! Dan heb je ook wel wat talent (als je een 'normaal' gewicht hebt) :)

En je eerste FTP-test is ook altijd een onderschatting van je kunnen omdat je het mentale aspect van afzien in intervallen nog moet gewoon worden. Zelfs na een post-season break van 3-4 weken moet ik hier serieus terug aan wennen.

FryskBloed
Forum-lid
Berichten: 486
Lid geworden op: 05 sep 2016 20:22
Locatie: Groningen

FryskBloed 08 jan 2018 11:35

Bijna verdubbelen van je FTP in een jaar is idd erg goed. Gedeeltelijk zal dat komen doordat je beter bent geworden in het fietsen van de test (leren afzien, beter je inspanning inschatten/reguleren etc), maar toch! Hoe vaak train met TR je door de week, en hoe lang zijn je ritten in het weekend?

Als je een Tacx gebruikt is het trouwens wel zaak om consistent dezelfde versnelling te gebruiken, ik ging er 18% op vooruit toen ik van verzet 30/21 naar 44/14 ging...

Tarkin
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 22 nov 2016 08:17

Tarkin 08 jan 2018 11:47

Het gewicht is waar we nu aan het werken zijn ;) zit nu aan 3 watt/kg ongeveer.

Ftp kwam als volgt
160
180
240 (hier was het ongeveer einde winter)
250 (hier was het einde zomer)
280
294 (laatste ftp test)

Nu vooral dus op gewicht aan het mikken aangezien ik daar de meeste progressie nog kan maken en zorgen dat ik m'n wattage op een solide manier kan vastleggen.
FryskBloed schreef: 08 jan 2018 11:35 Bijna verdubbelen van je FTP in een jaar is idd erg goed. Gedeeltelijk zal dat komen doordat je beter bent geworden in het fietsen van de test (leren afzien, beter je inspanning inschatten/reguleren etc), maar toch! Hoe vaak train met TR je door de week, en hoe lang zijn je ritten in het weekend?

Als je een Tacx gebruikt is het trouwens wel zaak om consistent dezelfde versnelling te gebruiken, ik ging er 18% op vooruit toen ik van verzet 30/21 naar 44/14 ging...

Ik doe de mid-volume plannen. Dus gemiddeld 5x per week op de rollen. Nu ga ik in de week 4x op de rollen proberen gaan en dan in het weekend 2x buiten fietsen. Dit weekend een tocht gedaan richting vlaamse Ardennen en het gevoel zit toch goed. 29gemiddeld met 700+ hoogtemeters en in dit weer.

Ik ben ook momenteel aan het trainen voor de RVV en LBL en daarna 3 Ballons opnieuw, dus er mag al wat intensiteit inzitten nu

Plaats reactie