Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Tacx NEO Smart turbo trainer

kooijtje2
Forum-lid
Berichten: 318
Lid geworden op: 24 jul 2015 21:17
Locatie: In de Buurt

kooijtje2 12 nov 2017 17:42

ik vind de direct drive trainers het meest in de buurt komen

Gebruikersavatar
roger68
Forum-lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 04 jul 2007 23:32

Gebruikersavatar roger68 28 nov 2017 00:18

Vandaag de Neo binnengekregen. Moet nog ff wachten op cassette, dus nog niet echt kunnen testen.
Wel verbinding tussen Neo en laptop (via USB ANT+ antenne i.c.m. Zwift SW) uitgeprobeerd. Werkt allemaal vrij eenvoudig. Ook bediening via Mobile Link app op telefoon in orde. Inmiddels ook BigRingVR geïnstalleerd.
Zat nog even te twijfelen of ik de Ant+ antenne zal retourneren en voor Eur40 extra (i.c.m. de meegeleverde tegoedbon) de Upgrade Smart ga kopen. Voor die Eur40 extra heb ik dan de TTS4 en de stuur-remote. Als ik de berichten hier zo lees, geloof ik dat ik de Eur40 beter in m'n zak kan houden...
Korte vraag die in mij opkwam tijdens bekijken Tacx app of Zwift scherm: hoe functioneert de cadansmeting van de Neo eigenlijk? Dit gaat immers direct via de Neo zelf (en niet via een aparte cadanssensor). Op basis van gewip op je zadel, variatie power (meten dooie punten), iets anders? En dus hoe nauwkeurig?
Niet dat nauwkeurigheid mij veel uitmaakt op dat vlak. Ben gewoon geïnteresseerd in werking.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 28 nov 2017 08:58

Aan hand van de sinus-vorm van de fietsbeweging wordt de cadans bepaald.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 28 nov 2017 09:00

Kan je dat eens wat nader toelichten? Want deze gamma snapt daar helemaal niks van :o

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 28 nov 2017 09:11

Als je een trapbeweging maakt lever je bij een bepalende stand vh crankarm een bepaald vermogen. Dat vermogen loopt globaal sinusvorming. Op het moment dat de cranks verticaal staan is er amper vermogen, bij horizontaal maximaal. Als je dan de de toppen “telt” over een bepaalde tijd heb je je cadans.

En waarschijnlijk nog delen door 2. Want je krijgt zowel van links als rechts een sinus. Frequentie is dus 2x .

Even heel simpel uitgelegd.

Gebruikersavatar
roger68
Forum-lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 04 jul 2007 23:32

Gebruikersavatar roger68 28 nov 2017 17:17

Cassette is binnen dus vanavond kan ik eea opbouwen en echt proberen. Vreemd eigenlijk dat je bij een 10speed Campagnolo cassette geen spacer ring hoeft te gebruiken? Zou toch verwachten dat deze cassette minder breed is dan een 11 speed...

Mark198
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 mei 2017 11:23

Mark198 10 dec 2017 14:51

Vandaag was een mooi dagje om de tacx neo te proberen met de tacx desktop app, tacx cycling app en bigringvr, met alle de programma's vind ik stijgingspercentages stijler aanvoelen als de werkelijkheid. Ik krijg het tot nu toe niet voor elkaar om een realistisch gevoel te krijgen. Een procent of 3 voelt al aan als 10% en bij eenm procent of 7,5 krijg ik de pedalen niet meer fatsoenlijk rond.
Wat googlen en spelen met de instelling heeft nog niets opgeleverd. ik kan natuurlijk de weerstand in de app aanpassen, maar dat zou toch niet nodig moeten zijn?

Heeft 1 van jullie de gouden tip.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 10 dec 2017 16:12

Neo retour afzender, want ik herken dit zelf totaal niet. Ik ervaar de stijgingspercentages als zeer realistisch.

sauerlaender
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 29 sep 2011 21:53

sauerlaender 10 dec 2017 17:00

Ook hier een Neo aangeschaft en gisteren en vandaag voor het eerst getest. Via de software van Tacx voelt het idd veel zwaarder dan ik had verwacht. Als ik het echter via Zwift aanstuur klopt het vrij aardig. Dus voorlopig gaat hij niet retour maar gebruik ik Zwift En de aansturing via de Tacx SW ga ik nog een beetje uitproberen als ik even geen zin in Zwift heb.

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 10 dec 2017 18:54

Ik denk dat je hier enigszins moet oppassen met iets te snelle conclusies over het te zwaar "trappen" in de Tacx software en in BigRingVR. De weerstand in Zwift staat standaard op 50%, dus een helling van 8% voelt dan als 4%. In de software van Tacx, BigRingVR en anderen zoals Veloreality staat dit standaard op 100%.

Wij (BigRingVR) horen ook vaker dat de weerstand te hoog zou zijn, maar als we dan gaan uitrekenen wat de cadans zou zijn bij de geleverde vermogens, verzetten en helling, dan lijkt het aardig te kloppen wat de trainer aan weerstand levert.

Ik denk dat veel mensen onderschatten hoe steil een helling van 10% daadwerkelijk is.

Uiteraard is het zo dat ik me wel kan voorstellen dat je in deze tijd van het jaar liever niet een uur met een cadans van 70-75 wilt rijden. In dat geval kan het een goed idee zijn om de weerstand (difficulty setting in BigRingVR en Zwift, weet niet of Tacx ook zoiets heeft) wat omlaag te zetten zodat je wat makkelijker kunt draaien.

ncornelisse
Forum-lid
Berichten: 503
Lid geworden op: 14 mei 2016 11:51

ncornelisse 19 dec 2017 19:59

Sinds gisteren is er een nieuwe update uit voor de Neo, maar die geeft geen goede resultaten. De Neo owners groep op Facebook staat vol met klachten.

karluk
Forum-lid
Berichten: 491
Lid geworden op: 21 jan 2008 09:56

karluk 09 jan 2018 12:28

ben benieuwd naar de klachten, want ik heb echt nergen last van, terwijl ik ook de nieuwst firmware draai....

Plaats reactie