Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Zwift Island, game / digitale fietswereld / indoor training

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3386
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 26 okt 2018 12:52

Zet de slider dan op 100%
Afbeelding

Trines
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 17 aug 2014 15:12

Trines 26 okt 2018 12:57

raven14 schreef: 26 okt 2018 12:52 Zet de slider dan op 100%
zie mijn reactie op raassie:

ik heb hem op 100% gezet en dat is idd wel wat zwaarder. de snelheid komt echter nog steeds niet overeen.
je kunt in zwift geen aparte snelheidssensor koppelen. het is OF de wahoo snap OF een andere snelheidssensor. dan ga ik er vanuit dat de snap de snelheid registreert. als ik dus met de 30 voor en 28 achter fiets met een cadans van 90 zou ik 12.15 km/h moet gaan. ik kom met deze instellingen nog steeds niet boven de 11 uit. meestal zegt die 10 km/h.

raassie
Forum-lid
Berichten: 939
Lid geworden op: 01 feb 2008 06:37

raassie 26 okt 2018 13:00

Trines schreef: 26 okt 2018 12:57
raven14 schreef: 26 okt 2018 12:52 Zet de slider dan op 100%
zie mijn reactie op raassie:

ik heb hem op 100% gezet en dat is idd wel wat zwaarder. de snelheid komt echter nog steeds niet overeen.
je kunt in zwift geen aparte snelheidssensor koppelen. het is OF de wahoo snap OF een andere snelheidssensor. dan ga ik er vanuit dat de snap de snelheid registreert. als ik dus met de 30 voor en 28 achter fiets met een cadans van 90 zou ik 12.15 km/h moet gaan. ik kom met deze instellingen nog steeds niet boven de 11 uit. meestal zegt die 10 km/h.
Het hangt ook van je gebruikte trainer af, niet elke trainer kan de benodigde percentages leveren (lees maximaal vermogen) Dus bijv max 7%. Dat scheelt dan in Zwift ook weer, als de hellingshoek daar bijv 11% kom je wat te kort en zal de snelheid dus ook niet overeenkomen
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3386
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 26 okt 2018 13:06

Trines schreef: 26 okt 2018 12:57
raven14 schreef: 26 okt 2018 12:52 Zet de slider dan op 100%
zie mijn reactie op raassie:

ik heb hem op 100% gezet en dat is idd wel wat zwaarder. de snelheid komt echter nog steeds niet overeen.
je kunt in zwift geen aparte snelheidssensor koppelen. het is OF de wahoo snap OF een andere snelheidssensor. dan ga ik er vanuit dat de snap de snelheid registreert. als ik dus met de 30 voor en 28 achter fiets met een cadans van 90 zou ik 12.15 km/h moet gaan. ik kom met deze instellingen nog steeds niet boven de 11 uit. meestal zegt die 10 km/h.
De snelheid in Zwift is GEEN weergave van de registratie van een of andere sensor. De snelheid in Zwift wordt door Zwift berekend op basis van:

- je ingegeven gewicht en grootte,
- je fiets (aero, gewicht)
- de hellingsgraad
- het geleverde vermogen


En aanvullend wat Raassie hierboven zegt, idd.
Afbeelding

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 26 okt 2018 16:31

Trines schreef: 26 okt 2018 12:57
raven14 schreef: 26 okt 2018 12:52 Zet de slider dan op 100%
zie mijn reactie op raassie:

ik heb hem op 100% gezet en dat is idd wel wat zwaarder. de snelheid komt echter nog steeds niet overeen.
je kunt in zwift geen aparte snelheidssensor koppelen. het is OF de wahoo snap OF een andere snelheidssensor. dan ga ik er vanuit dat de snap de snelheid registreert. als ik dus met de 30 voor en 28 achter fiets met een cadans van 90 zou ik 12.15 km/h moet gaan. ik kom met deze instellingen nog steeds niet boven de 11 uit. meestal zegt die 10 km/h.
Wat jij zou willen is dat het vliegwiel van je trainer zich gedraagt alsof het een echt wiel is, en dus dat je bij iedere omwenteling van dat vliegwiel een afstand van 2.12 meter wordt afgelegd binnen zwift.

Dat is echter heel erg lastig, want dan zou het vliegwiel van je trainer bij het zelfde wattage altijd evenveel RPM's moeten draaien als je normale wiel, en zwift weet alleen je gewicht en het wattage.

En dat dan ook nog eens bij iedere mogelijk hellingshoek.

Wat je ziet is dat je bij de zelfde RPM's van je vliegwiel (zelfde versnelling, zelfde cadans) minder snel gaat dan in het echt.
Dit kan twee oorzaken hebben:
-Je trainer geeft minder weerstand dan je zelf ervaart bij dezelfde stijging.
-Zwift onderschat hoe snel je in het echt omhoog gaat bij een bepaald wattage.

Wat ik met dan afvraag :
Geeft zwift bij dezelfde hellingshoek meer weerstand op je trainer als je zwaarder bent?
Of is de weerstand voor iedereen het zelfde, maar ga je virtueel harder omdat je minder weegt?

BartNL
Forum-lid
Berichten: 526
Lid geworden op: 22 jun 2014 13:01

BartNL 26 okt 2018 22:59

vermeulen schreef: 26 okt 2018 16:31 Geeft zwift bij dezelfde hellingshoek meer weerstand op je trainer als je zwaarder bent?
Of is de weerstand voor iedereen het zelfde, maar ga je virtueel harder omdat je minder weegt?
je lijkt helling, weerstand, gewicht en snelheid als onafhankelijke losse dingen te zien terwijl Zwift die factoren op basis van elkaar berekend.

Voorbeeld je weegt 80kg en rijdt in Zwift een helling van 10% dan zal Zwift onder andere op basis daarvan een weerstand voor je trainer berekenen. Afhankelijk hoeveel vermogen je levert zal Zwift daar dan een snelheid uit berekenen. Stel verder alles gelijk maar je gewicht 10kg minder dan zal de berekende snelheid hoger zijn. Dat betekend dus ook dat je voor gelijke snelheid bij minder gewicht minder vermogen hoeft te trappen.

Tweede punt is dat je weerstand noemt en dat is beperkt van belang. Je ziet met name in ERG mode goed terug dat de weerstand hoger is wanneer je bij gelijk vermogen een lagere trapfrequentie gebruikt. ERG mode past automatisch de weerstand aan zodat je het vooraf ingestelde vermogen trapt. De weerstand moet bij lagere trapfrequentie groter zijn om hetzelfde vermogen te leveren. Dit kan er in ERG mode toe leiden dat wanneer je eenmaal te ver in trapfrequentie terugvalt je de trappers niet meer rond krijgt omdat de weerstand steeds groter wordt.

De Plaat
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 nov 2015 11:04

De Plaat 27 okt 2018 21:54

Ik ben al een tijdje aan het zoeken maar kan het nergens vinden.

Sinds vandaag een Wahoo Core en een Zwift account.
Nu wil ik samen met mijn vrouw gebruik maken van de Core.
Is dit met hetzelfde Zwift account mogelijk?

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3386
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 27 okt 2018 22:05

Dat gaat, maar je hebt natuurlijk persoonsgegevens (gewicht/lengte/FTP) die een invloed hebben op hoe het systeem zich gedraagt (snelheid./weerstand/workout streefwaarden, om nog maar niet over races te spreken). En hoe je het gaat regelen als je allebei wil exporteren naar Strava... een heel gedoe lijkt me.
Afbeelding

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 27 okt 2018 23:56

Je kan op 1 Zwift account geen 2 profielen aanmaken. Je zal dus inderdaad gewicht, geslacht, ftp etc iedere keer moeten aanpassen als je het 100% juist wil laten werken.

brekson
Forum-lid
Berichten: 1288
Lid geworden op: 27 mei 2008 15:55
Locatie: Grensstreek

brekson 28 okt 2018 08:44

Wat zie ik over het hoofd ? Vind het niet direct terug
Blijkt dat je kan zwiften op losse rollen ( Tacx Antares )
Ik bezit een edge 1030 en powermeter van garmin ( met ingebouwde cadens)
Smartphone is genoeg ?
Enige optie misschien nog de dongle voor op de laptop
Iemand die zo traint ?
Ultimate CF SL DISC 9.0 DI2, Speci Turbo S, Sworks Venge

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 28 okt 2018 13:46

Ja dat kan.
Dan rijd je volgens de Classic manier, zpower noemt zwift dat.

https://support.zwift.com/en_us/-settin ... )-SydJRJrm

BartNL
Forum-lid
Berichten: 526
Lid geworden op: 22 jun 2014 13:01

BartNL 28 okt 2018 22:41

brekson schreef: 28 okt 2018 08:44 Wat zie ik over het hoofd ? Vind het niet direct terug
Blijkt dat je kan zwiften op losse rollen ( Tacx Antares )
Ik bezit een edge 1030 en powermeter van garmin ( met ingebouwde cadens)
Smartphone is genoeg ?
Enige optie misschien nog de dongle voor op de laptop
Iemand die zo traint ?
omdat je een Powermeter hebt zal dat werken zonder zPower nepperij. Hierboven geposte zPower link even naar beneden scrollen. Enige nadeel is dat je weerstand niet automatisch door Zwift aangepast wordt.

Plaats reactie