Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Zwift Island, game / digitale fietswereld / indoor training

Jackal
Forum-lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 09 dec 2018 19:26

Jackal 19 feb 2020 08:11

Djemz schreef: 18 feb 2020 20:49
Voor mij blijft zwift het best. Er zitten workouts in, maar ik zie mezelf geen 2u blokjes rijden op trainer road. Als het eens slecht weer is en ik wil eens een 3 tal uur rijden dan gaat de tijd echt snel voorbij tijdens zo een group ride op zwift.

Dat vind ik het grote voordeel. De laatste 3 weken heb ik nog niet buiten kunnen fietsen door het slechte weer en de zondag dan een 3tal uur zwiften in groepsritje is dan wel leuk als duurtraining.
Dat dus. Op Zwift gebeurt er tenminste wat. Zomaar blokjes rijden is zo saai en echt niet aan mij besteed.
Mijn Strava

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 19 feb 2020 09:30

Vizionary schreef: 18 feb 2020 17:37 Ik kan maar niet kiezen tussen Zwift/trainerroad/ The sufferfest. Alle platformen hebben hun sterktes en zwaktes. Zwift spreekt me qua entertainment het meest aan, alleen vind ik dat de workouts wat magertjes zijn. Trainerroad vind ik daarin weer heel sterk, ook omdat je je workouts outdoor kan doen. The sufferfest is ongeveer gelijk, alleen zie ik hier geen outdoor workout functie?
Heb al gelezen dat je je TR workouts ook op zwift kan rijden, maar dan betaal je 2x voor trainer-software, is me wat teveel van het goede...
Ik heb de afgelopen 6 maanden vrij intensief getraind met zowel TrainerRoad als Zwift (ca. 3-4x per week). Conclusie: Je kunt ze eigenlijk niet vergelijken.

Eerst zweerde ik bij TrainerRoad vanwege:
- Duidelijke workout plans
- Handige UI
- Focus op sterker worden
- Mogelijkheid scherm te minimaliseren en Netflix/YouTube te kijken

Nadeel vond ik wel dat het relatief saai was en je dus je eigen 'entertainment' moet regelen. De meeste workouts zijn net iets te zwaar om een film/serie lekker te volgen, maar net iets te licht om 100% gefocust te blijven. Al met al kruipt de tijd voorbij.

Zwift had ik eerst helemaal niets mee, want:
- Workouts matchen totaal niet met wat je op je scherm ziet
- Doelloos rondrijden in Zwift is echt doelloos
- Het vele schakelen op de Tacx Flux

Totdat ik een race ging doen met de Zwift NL groep. Een 'vaste groep' van ca. 150 renners van een gelijkwaardig niveau en allemaal uit NL/BE, dat is gewoon koers. Ook zijn de grouprides een stuk minder saai. De trainingswaarde is waarschijnlijk wel lager omdat je een vrij constant tempo rijdt.

Ben dus wel redelijk 'om' in dat ik Zwift nu leuker vind, simpelweg omdat ik uitkijk naar de competitie op woensdag en daarin meer uitgedaagd wordt. Als ik af en toe nog een workout wil doen dan volstaat Zwift ook wel ipv een TR abonnement er naast te nemen. Grootste pluspunt van samenrijden in Zwift is dat de tijd sneller voorbij gaat en het 'leuker' is. Overall is mijn doel kilometers maken met af en toe een aanval/sprintje en zo conditie opbouwen/vasthouden. Mijn nadruk ligt niet zo op sneller worden (al ben ik nog nooit zo sterk geweest in deze tijd van het jaar).

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 19 feb 2020 09:46

ypuh schreef: 19 feb 2020 09:30
Vizionary schreef: 18 feb 2020 17:37 Ik kan maar niet kiezen tussen Zwift/trainerroad/ The sufferfest. Alle platformen hebben hun sterktes en zwaktes. Zwift spreekt me qua entertainment het meest aan, alleen vind ik dat de workouts wat magertjes zijn. Trainerroad vind ik daarin weer heel sterk, ook omdat je je workouts outdoor kan doen. The sufferfest is ongeveer gelijk, alleen zie ik hier geen outdoor workout functie?
Heb al gelezen dat je je TR workouts ook op zwift kan rijden, maar dan betaal je 2x voor trainer-software, is me wat teveel van het goede...
Ik heb de afgelopen 6 maanden vrij intensief getraind met zowel TrainerRoad als Zwift (ca. 3-4x per week). Conclusie: Je kunt ze eigenlijk niet vergelijken.

Eerst zweerde ik bij TrainerRoad vanwege:
- Duidelijke workout plans
- Handige UI
- Focus op sterker worden
- Mogelijkheid scherm te minimaliseren en Netflix/YouTube te kijken

Nadeel vond ik wel dat het relatief saai was en je dus je eigen 'entertainment' moet regelen. De meeste workouts zijn net iets te zwaar om een film/serie lekker te volgen, maar net iets te licht om 100% gefocust te blijven. Al met al kruipt de tijd voorbij.

Zwift had ik eerst helemaal niets mee, want:
- Workouts matchen totaal niet met wat je op je scherm ziet
- Doelloos rondrijden in Zwift is echt doelloos
- Het vele schakelen op de Tacx Flux

Totdat ik een race ging doen met de Zwift NL groep. Een 'vaste groep' van ca. 150 renners van een gelijkwaardig niveau en allemaal uit NL/BE, dat is gewoon koers. Ook zijn de grouprides een stuk minder saai. De trainingswaarde is waarschijnlijk wel lager omdat je een vrij constant tempo rijdt.

Ben dus wel redelijk 'om' in dat ik Zwift nu leuker vind, simpelweg omdat ik uitkijk naar de competitie op woensdag en daarin meer uitgedaagd wordt. Als ik af en toe nog een workout wil doen dan volstaat Zwift ook wel ipv een TR abonnement er naast te nemen. Grootste pluspunt van samenrijden in Zwift is dat de tijd sneller voorbij gaat en het 'leuker' is. Overall is mijn doel kilometers maken met af en toe een aanval/sprintje en zo conditie opbouwen/vasthouden. Mijn nadruk ligt niet zo op sneller worden (al ben ik nog nooit zo sterk geweest in deze tijd van het jaar).
Veel workouts doe ik ook niet, maar van die wedstrijdjes wordt je ook wel sterker. Mijn ftp is van 200 naar 239 gegaan in een paar maand tijd met gewoon nu en dan eens zo een wedstrijdje mee te doen op zwift.

Als het een leuke groep is dan is het idd echt koers. Als je het parcour een beetje kent kun je zeggen van daar of daar ga ik eens proberen aan te vallen.

Vizionary
Forum-lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 17 jul 2013 23:31
Locatie: Limburg België

Vizionary 19 feb 2020 09:49

Dat is exact wat ik dus ook ervaar, en wat mijn probleem is. De workouts van TR zijn gewoon heel goed en gestructureerd, alleen gaat het zo vervelen. Daar komt Zwift dan weer heel goed mee weg, want dan heb je iets te doen en gaat de tijd wat voorbij. Maar misschien is het voor mij een optie om zelf workouts oid te creëren in Zwift, of ik maak zelf workouts op mn garmin die ik dan volg tijdens het zwiften. Eens even bekijken

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3382
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 19 feb 2020 09:52

Ik heb veel sympathie voor de jongens van TrainerRoad en kijk/luister graag naar hun tafelgesprekken/podcasts, maar ik kan geen geld geven aan het platform omdat ik niet goed gedij in het keurslijf van een strakke structuur, noch binnen een workout (outdoor of indoor), noch over week/maand/seizoen gezien. Dat zou killing zijn voor de 'goesting'.

Ook voor mij is Zwift omwille van zijn entertainment factor de keuze voor de winterse indoor sessies, en dat zowel voor de races (leuke over/under trainingen) als het vrije rijden (klimmetjes gebruiken als intervals). We hebben zelfs al met wat IRL fietskameraden afgesproken ( de Meetup functie) om dan wat klimmetjes te doen in Watopia... een koffie erbij en dan chatten maar. Net echt 🚴🏻‍♂️

Iedereen is anders natuurlijk, ik kan me voorstellen dat het hebben van een plan (met de workouts die erin passen) en de plannings- en controlomechanismen van het platform TrainerRoad, sommigen net wel motiveert.
Afbeelding

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 19 feb 2020 10:00

Vizionary schreef: 19 feb 2020 09:49 Dat is exact wat ik dus ook ervaar, en wat mijn probleem is. De workouts van TR zijn gewoon heel goed en gestructureerd, alleen gaat het zo vervelen. Daar komt Zwift dan weer heel goed mee weg, want dan heb je iets te doen en gaat de tijd wat voorbij. Maar misschien is het voor mij een optie om zelf workouts oid te creëren in Zwift, of ik maak zelf workouts op mn garmin die ik dan volg tijdens het zwiften. Eens even bekijken
Ik gebruik om workouts te maken of om workouts te downloaden deze:
https://trainerday.com/
Er staan heel veel workouts, ook nagemaakte trainerroad workouts.

Download je de .zwo files en plaats ze in je workout map van zwift dan verschijnen ze vanzelf in je custom workout folder in zwift.

Vizionary
Forum-lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 17 jul 2013 23:31
Locatie: Limburg België

Vizionary 19 feb 2020 16:50

Klinkt allemaal goed, ga het zeker even bekijken. Persoonlijk spreekt Zwift me ook meer aan op dit moment. Met de juiste workouts kan het echt fantastisch zijn :)

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 22 feb 2020 08:03

Iemand hier ervaring met het pauzeren van een workout?

Omdat er in het GranFondo trainingsplan langere workouts zitten (vandaag een van 3 uur op het programma) kan het handig zijn een korte pauze te kunnen pakken (sanitaire stop, eten/drinken vergeten, ventilator bijstellen, etc).

In de Companion app zit er tijdens workouts een pauze knop. Heb er echter geen ervaring mee en wil er niet mijn lange workout mee verklooien (onlangs al per ongelijk de tab op mijn toetsenbord aangetikt waardoor ik een blokje skipte :) )

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 22 feb 2020 10:05

Denk niet dat dit kan. Heb ook eens een halve minuut gestopt omdat mijn fles water gevallen was en die blok waar ik in zat stond als niet voltooid..

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 22 feb 2020 10:35

Kan zeker!

Je moet alleen een goed moment kiezen.
Dat jij je blok verpeste komt denk ik doordat zwift kijkt naar of je het opgelegde vermogen in de blok gemiddeld gehaald hebt.
Druk je op pauze in een wat langere rustperiode maakt stoppen en starten op een langere tijd niet veel uit. (want dan valt vermogen even weg, en bij aanvangen zal het ook even tijd kosten om weer op pace te komen)
Stop je tijdens een kort sprintblokje dan uiteraard wel.
En dan nog, je mist dan 1 sterretje, is dat dan een probleem?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37654
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 22 feb 2020 11:00

Communiceren jullie veel binnen Zwift?
Ik zie wel eens wat tekstballonnetjes langs schieten maar verder eigenlijk niet.
Less is bore

BartNL
Forum-lid
Berichten: 526
Lid geworden op: 22 jun 2014 13:01

BartNL 22 feb 2020 11:40

daniel1975 schreef: 22 feb 2020 11:00 Communiceren jullie veel binnen Zwift?
Ik zie wel eens wat tekstballonnetjes langs schieten maar verder eigenlijk niet.
in groepsritten wel altijd draadloos toetsenbord op het stuur en typ ik altijd wel wat. Discord indien ondersteund heb ik ook aan staan maar luister ik meestal alleen maar. Vooral bij de Pack ritten helpt dat mij om te weten wat de lead doet.

Plaats reactie