Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Zwift Island, game / digitale fietswereld / indoor training

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 08 okt 2020 13:01

Denk inderdaad ook een combinatie van net even wat hogere inspanning dan normaal, je lichaam die net even wat heter wordt, de ventilator die je op een wat onnatuurlijkere wijze koelt (ik heb vaak ook alleen een fietsbroek aan, dus de wind staat direct op het zweet) etc.

Kortom, ik heb na een uurtje binnen trainen ook meer last dan een paar uurtjes buiten. Brak gevoel, soms ook wel ja. Dat komt dan vooral omdat ik best wel lang diep moet gaan om er bij te blijven (lossen = geen optie :winkthumb: ).

raassie
Forum-lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 01 feb 2008 06:37

raassie 08 okt 2020 13:18

Ik heb bewust eigenlijk altijd een dun zweethemd aan om de kou van mijn bovenlijf te houden, maar misschien moet ik er toch voor kiezen om geen ventilator meer te gebruiken, of van grotere afstand. Ik heb de keuze om evt de airco van te voren aan te zetten zodat de ruimte al wat gekoeld is voor ik begin.
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731

wmc
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 22 sep 2010 22:24

wmc 08 okt 2020 13:40


Carrera87
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 02 sep 2014 11:40

Carrera87 08 okt 2020 13:44

:lol: :lol: :lol: :lol:

Klinkt allemaal vrij logisch, als je de ventilator vollebak aanzet en compleet afgemat en bezweet op de fiets zit, dan ben je uiteraard vatbaar om een kou te vatten....

Merk wel dat we het hier over E - Racers hebben ;)

raassie
Forum-lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 01 feb 2008 06:37

raassie 08 okt 2020 13:52

Nou ik hoef niet compleet afgemat te zijn hoor :D Ik vind het vooral lastig omdat ik er soms echt een aantal dagen last van heb, ik fiets genoeg buiten in vrijwel alle weersomstandigheden, maar zeker zo aan het einde van het seizoen ben ik de regen snel zat. De wil om buiten te fietsen in slecht weer is even niet aanwezig, maar wellicht wel beter voor het lijf :D :lol:
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 08 okt 2020 14:12

Mijn laatste binnenrit was mij 18 maart en nu de eerste weer op 6 oktober. In die tijd buiten +/- 12.000km afgelegd, dus behoor naar mijn inziens altijd nog tot de categorie 'buitenfietser' :twisted:.

Hoe dan ook, 2 ritjes onderweg op Zwift en heb de smaak alweer te pakken. Waar ik er vorig jaar echt even in moest komen (nieuwe trainer gekocht, hersenpan laten wennen dat je tegen een muur aankijkt), zit ik er nu meteen weer in.

Binnenfietsen is best leuk als je de knop eenmaal omgezet hebt. In de weekenden probeer ik wel 1 of 2 langere buitenritten te maken, weer of geen weer.

hagi
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 12 aug 2009 20:45

hagi 08 okt 2020 14:50

Mijn ervaring op zwift is dat je als je aan wedstrijden deel neemt je gauw te diep gaat.
Als je overdrijft begin je overtraind aan het nieuwe seizoen.
Ook gelijk douche na het zwiften en een hersteldrank klaar zetten helpt.
Ook even paar uur binnen blijven want na hevige inspanning ben je vatbaarder.
En zeker in deze corona tijden niet overdrijven.
Zelf rij ik wat vaker zeker na dag werken op watopia niet te zwaar en laat me niet gek maken en rij dan in d1 of d2.
En in het nieuwe jaar scherp ik de vorm aan met groepsritten van 100 km of wedstijdjes.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 08 okt 2020 15:34

Is dat niet juist een plus, dat je net dat beetje dieper gaat dan je normaal gesproken zou doen of gewend bent?

Overtraind is een rekbaar begrip. Iemand die 5-10k per jaar rijdt zal daar niet zo snel last van krijgen met 3-4 uurtjes Zwiften in de week. Voor de meeste geld dat ze waarschijnlijk beter in vorm aan de start verschijnen.

Volgens mij heb ik sport coaches wel eens horen zeggen dat je als amateur met een voltijd baan niet zo snel overtraind zult raken. Dat is iets anders dan overbelasting (uit het niets als een bezetene gaan trainen, soms in combinatie met een verkeerde fietsafstelling/houding), dat kan al na één rit.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3371
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 08 okt 2020 15:47

hagi schreef: 08 okt 2020 14:50 Mijn ervaring op zwift is dat je als je aan wedstrijden deel neemt je gauw te diep gaat.
Als je overdrijft begin je overtraind aan het nieuwe seizoen.
Da's lijkt me wat zwart-wit gesteld. Natuurlijk, als je wekelijks 10h op Zwift rijdt, en 75% daarvan zijn wedstrijden, dan kan ik me daar wel iets bij voorstellen. Maar alles in de juiste dosis... een volledig gebrek aan intensiteit gedurende de winter lijkt me toch ook niet optimaal.

Ik zie die races als een ongestructureerde versie van een over/under workout. Met de fun die je er cadeau bij krijgt.
Afbeelding

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5055
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 08 okt 2020 16:27

raven14 schreef: 08 okt 2020 15:47
hagi schreef: 08 okt 2020 14:50 Mijn ervaring op zwift is dat je als je aan wedstrijden deel neemt je gauw te diep gaat.
Als je overdrijft begin je overtraind aan het nieuwe seizoen.
Da's lijkt me wat zwart-wit gesteld. Natuurlijk, als je wekelijks 10h op Zwift rijdt, en 75% daarvan zijn wedstrijden, dan kan ik me daar wel iets bij voorstellen. Maar alles in de juiste dosis... een volledig gebrek aan intensiteit gedurende de winter lijkt me toch ook niet optimaal.

Ik zie die races als een ongestructureerde versie van een over/under workout. Met de fun die je er cadeau bij krijgt.
Eens! Ik zie veel renners eigenlijk alleen maar koersen of zo'n hele intensieve training afwerken met veel te veel blokjes met zoveel seconden dit en dat. Je moet gewoon af en toe een koers rijden (1x in de week ofzo en de rest gewoon rustige blokken onder FTP of buiten lekker rustige duur. Dan zit er al snel genoeg variatie in.

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 09 okt 2020 11:45

Juist de events en races is wat Zwift leuk maakt. Lang indoor rondfietsen in D1 of D2 moet je kunnen (kan ik niet) Lekker events en races doen (en gewoon uitrusten / niets doen als je zware benen hebt) de komende donkere dagen en je fitheid onderhouden.

daniel1975 schreef: 08 okt 2020 12:59 Ik herken hem ook wel ja. Snel warme douche of warme kleding aan zodra ik uitgezweet ben.

Iemand nog tips voor goede niet te grote en stille ventilatoren?
Ik heb nu 1 staande die goed blaast en lekker stil, maar die is eigenlijk te groot. Ik heb ook 1 Bestron op de vloer die voldoende blaast, maar maakt enorm veel lawaai.
Ik zie wel vaker van die mooie relatief compacte ventilatoren op fotos van paincaves, maar weet nite goed welke ik moet hebben.
Je kan kiezen voor een (grote) ventilator met lage stand. En dan verder zorgen voor een goede koeling van de ruimte ipv rondblazen van lucht. Op zolder heb ik een grote ventilator voor het raam staan die naar buiten blaast. Naast m'n Zwift setup heb ik een raam open staan. Zo krijg ik altijd verse koele lucht. Dat is beter dan het hard rondblazen van omgevingslucht dat steeds warmer wordt.

Ik heb een "Prem-i-Air EH1681" 50 cm vloerventilator (met afstandsbediening) van maxtotaal voor het raam en een Bestron 45 cm vloerventilator onder m'n tv zo'n 50 cm van de grond.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 09 okt 2020 11:51

Je kunt natuurlijk ook gewoon group rides doen op Zwift. Solo doelloos rondrijden in een wereld vol onbekenden kan ik ook niet opbrengen. Met een groepje Nederlanders/Belgen en dan wat ouwehoeren in de chat zorgt ervoor dat de tijd voorbij vliegt.

Qua koeling heb ik ook zo'n Bestron vloer ventilator. Als het goed is komt vanmiddag een 2e ventilator binnen en daarnaast zet ik de balkon deur altijd open. Met die 2e ventilator hoop ik ook voldoende koeling te hebben voor de races waar het écht hard gaat, maar anders heb ik verder ook weinig problemen zo.

Plaats reactie