Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Zwift Island, game / digitale fietswereld / indoor training

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 11 jan 2021 11:41

BartNL schreef: 11 jan 2021 11:14
wasbeer2006 schreef: 10 jan 2021 20:56 Die was 1 op 1 gelijk aan de edge. Ik zit op zwift nooit op 34/32 terwijl ik dat met de tacx software wel had.
zie uitleg Mark en aanvulling dat Zwift difficulty standaard op 50% staat. Wil je het 1:1 hebben moet je die setting in Zwift op 100% zetten.
In Zwift ga je hem nooit 1 op 1 krijgen met de simpele snelheidsberekening van de trainer zelf.
Het rekenkundige algoritme in Zwift is complexer dan de “cadans x wielomtrek x omwenteling virtueel achterwiel” die de tacx zelf uitspuugt.
In Zwift maakt het ook nog uit op welke fiets je zit, welke wielen, etc. en houdt die ook rekening met een cw qua lichaamssamenstelling, en drag van andere mede-zwifters

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 11 jan 2021 12:39

Helder heren, bedankt.
zal inderdaad met de dificulty te maken hebben.

Mijn gemiddelde licht een 10 a 15% hoger op Zwift zie ik.

Ik vind het ook niet storend hoor zeker niet nu ik meer begin te wennen.
Alleen uit een soort gewoonte schakelde ik op het terrein en dat is gewoon niet nodig ook handig, schakel ik niet.

BartNL
Forum-lid
Berichten: 526
Lid geworden op: 22 jun 2014 13:01

BartNL 11 jan 2021 13:02

t2300 schreef: 11 jan 2021 11:41 Het rekenkundige algoritme in Zwift is complexer dan de “cadans x wielomtrek x omwenteling virtueel achterwiel” die de tacx zelf uitspuugt.
In Zwift maakt het ook nog uit op welke fiets je zit, welke wielen, etc. en houdt die ook rekening met een cw qua lichaamssamenstelling, en drag van andere mede-zwifters
Wanneer je Zwift difficulty op 100% zet zal je virtuele snelheid wel kloppen met “cadans x wielomtrek x omwenteling virtueel achterwiel”. Dat de berekende snelheid niet helemaal klopt met buiten is zeker waar.

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 11 jan 2021 13:53

BartNL schreef: 11 jan 2021 13:02 Wanneer je Zwift difficulty op 100% zet zal je virtuele snelheid wel kloppen met “cadans x wielomtrek x omwenteling virtueel achterwiel”. Dat de berekende snelheid niet helemaal klopt met buiten is zeker waar.
Met de kanttekening dat dit alleen geldt binnen het rembereik van de trainer. Als je een trainer hebt zonder aandrijving, dus waarbij het (virtuele) achterwiel niet aangedreven wordt bij afdalingen, dan zal het in afdalingen niet kloppen. Bij trainers met minder krachtige remmen, zoals bijvoorbeeld de Tacx Vortex Smart, zal je achterwiel bij steilere hellingen sneller draaien dan je in-game snelheid, gewoonweg omdat de rem je niet harder kan afremmen.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 11 jan 2021 15:18

ibooij schreef: 11 jan 2021 13:53
BartNL schreef: 11 jan 2021 13:02 Wanneer je Zwift difficulty op 100% zet zal je virtuele snelheid wel kloppen met “cadans x wielomtrek x omwenteling virtueel achterwiel”. Dat de berekende snelheid niet helemaal klopt met buiten is zeker waar.
Met de kanttekening dat dit alleen geldt binnen het rembereik van de trainer. Als je een trainer hebt zonder aandrijving, dus waarbij het (virtuele) achterwiel niet aangedreven wordt bij afdalingen, dan zal het in afdalingen niet kloppen. Bij trainers met minder krachtige remmen, zoals bijvoorbeeld de Tacx Vortex Smart, zal je achterwiel bij steilere hellingen sneller draaien dan je in-game snelheid, gewoonweg omdat de rem je niet harder kan afremmen.
En daarbij, zoals ik al eerder aangaf, maakt het ook verschil welke fiets je neemt. Pak een willekeurige workout, dus erg mode, en doe deze 2x. Een keer met een MTB en de andere keer met een snellere fiets, tijdrit frame of tronbike. Dan zul je zien dat je op het zelfde parcours en zelfde workout met de snellere fiets verder komt.

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 11 jan 2021 17:05

t2300 schreef: 11 jan 2021 15:18 En daarbij, zoals ik al eerder aangaf, maakt het ook verschil welke fiets je neemt. Pak een willekeurige workout, dus erg mode, en doe deze 2x. Een keer met een MTB en de andere keer met een snellere fiets, tijdrit frame of tronbike. Dan zul je zien dat je op het zelfde parcours en zelfde workout met de snellere fiets verder komt.
Dat klopt, maar ik neem aan dat Zwift de verandere lucht- en/of rolweerstand ook aan de trainer doorgeeft (dit kan via ANT+ FE-C en Bluetooth) en dat de snelheid van het wiel, binnen de eerder genoemde limieten, min of meer overeenkomt met de werkelijkheid.

De praktijk leert dat de simulatie op de ene trainer niet overeenkomt met die op de andere, dus hoe goed de overeenkomst is ligt aan vrij veel factoren.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 11 jan 2021 17:15

ibooij schreef: 11 jan 2021 17:05
t2300 schreef: 11 jan 2021 15:18 En daarbij, zoals ik al eerder aangaf, maakt het ook verschil welke fiets je neemt. Pak een willekeurige workout, dus erg mode, en doe deze 2x. Een keer met een MTB en de andere keer met een snellere fiets, tijdrit frame of tronbike. Dan zul je zien dat je op het zelfde parcours en zelfde workout met de snellere fiets verder komt.
Dat klopt, maar ik neem aan dat Zwift de verandere lucht- en/of rolweerstand ook aan de trainer doorgeeft (dit kan via ANT+ FE-C en Bluetooth) en dat de snelheid van het wiel, binnen de eerder genoemde limieten, min of meer overeenkomt met de werkelijkheid.

De praktijk leert dat de simulatie op de ene trainer niet overeenkomt met die op de andere, dus hoe goed de overeenkomst is ligt aan vrij veel factoren.
Nee, Zwift geeft die niet terug, als dat wel zou zijn, zou de trainer difficaulty namelijk geen verschil in teruggeven snelheid mogen opleveren op een externe Garmin of andere fietspc. Dan zou die altijd de snelheid die Zwift aangeeft moeten kunnen loggen. En dat is nu namelijk niet zo.

BartNL
Forum-lid
Berichten: 526
Lid geworden op: 22 jun 2014 13:01

BartNL 11 jan 2021 19:11

t2300 schreef: 11 jan 2021 17:15 Nee, Zwift geeft die niet terug, als dat wel zou zijn, zou de trainer difficaulty namelijk geen verschil in teruggeven snelheid mogen opleveren op een externe Garmin of andere fietspc. Dan zou die altijd de snelheid die Zwift aangeeft moeten kunnen loggen. En dat is nu namelijk niet zo.
de snelheid zal niet kloppen op moment dat je vrijloop hebt. Bijvoorbeeld wanneer je bergaf rijdt of wanneer je in een peloton stopt met trappen of lichtjes ronddraait. Op moment dat je via je trainer vermogen levert en het (virtuele)achterwiel aandrijft zou het wel moeten kloppen.
Overigens denk ik dat de "nu nog even" software engineer van BigRingVR er meer van af weet dan ik dus waarschijnlijk kan @ibooij het beter uitleggen :like:

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 12 jan 2021 12:09

t2300 schreef: 11 jan 2021 17:15 Nee, Zwift geeft die niet terug, als dat wel zou zijn, zou de trainer difficaulty namelijk geen verschil in teruggeven snelheid mogen opleveren op een externe Garmin of andere fietspc. Dan zou die altijd de snelheid die Zwift aangeeft moeten kunnen loggen. En dat is nu namelijk niet zo.
Dat lijkt me niet waar.

De trainer difficulty is alleen van invloed op de helling die wordt doorgegeven. Op de standaardinstelling van Zwift is dat 50%, dus een helling van 5% wordt 2.5%. Dan zal de wielsnelheid dus altijd (tenzij de helling 0% is) afwijken van de gesimuleerde snelheid.

De aanpassingen van rol- en luchtweerstand staan hier los van. In ANT+ FE-C en de verschillende Bluetooth protocollen kunnen die waarden onafhankelijk van elkaar en van de helling aan de trainer doorgegeven worden.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5061
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 12 jan 2021 12:15

Trouwens, bij trainerdifficulty op 100% voelt een afdaling van 10% als 5%. Zet je trainerdifficultty op 50% dan is eeen 10% afdaling nog maar 2.5%.

prjz
Forum-lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 12 jan 2021 12:25

NuitKor schreef: 12 jan 2021 12:15 Trouwens, bij trainerdifficulty op 100% voelt een afdaling van 10% als 5%. Zet je trainerdifficultty op 50% dan is eeen 10% afdaling nog maar 2.5%.
?? Verklaar dat eens.
Soms haal je zonder grote inspanningen 60 of 70 km in een afdeling?
prj

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5061
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 12 jan 2021 12:28

prjz schreef: 12 jan 2021 12:25
NuitKor schreef: 12 jan 2021 12:15 Trouwens, bij trainerdifficulty op 100% voelt een afdaling van 10% als 5%. Zet je trainerdifficultty op 50% dan is eeen 10% afdaling nog maar 2.5%.
?? Verklaar dat eens.
Soms haal je zonder grote inspanningen 60 of 70 km in een afdeling?
Juist met de trainerdifficulty wat lager kan je makkelijker hoge snelheden halen in de afdaling, omdat je eenvoudiger een hoog vermogen kan blijven leveren. Dat is ook de reden waarom renners in wedstrijden meestal kiezen voor een difficulty van ongeveer 25%.

Little-known fact: Zwift only sends half the descent gradient to your trainer. So at 100% Trainer Difficulty on a 10% downhill, your trainer is replicating a 5% downhill. At 50% Trainer Difficulty, it’s replicating a 2.5% downhill.
Bron: punt 6: https://zwiftinsider.com/best-trainer-d ... 20downhill.

Plaats reactie